Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 9. januar 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 29 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Knud Kristensen (K).
Spørgsmål nr. 29:
â€Ministeren bedes sende udvalget en redegørelse for, hvor langt man er nÃ¥et med afbureaukratiseringen af beskæftigelsesindsatsen og jobcentreneâ€
Endeligt svar:
Der er, som det er udvalget bekendt, iværksat et projekt på beskæftigelsesområdet med det formål at afbureaukratisere de administrative processer og arbejdsgange i jobcentrene.
Projektet er opdelt i to faser:
· Første fase har bestået af en bred scanning af barrierer for effektiv opgaveløsning inden for hele jobcentrets opgavefelt, herunder barrierer i forbindelse med IT-systemernes design og sammenhæng, administrativ kultur og praksis samt lovgivning, bekendtgørelse m.v. Der er indsamlet 169 forslag fra jobcentrene.
· Anden fase har bestået af analyser på ressourcetunge områder (unge, sygdom, sanktioner og modtagelse i jobcentrene), hvor der er et stort forenklingspotentiale. De fire analyser er offentliggjort og er blevet præsenteret for Arbejdsmarkedsudvalget.
Hele projektet er gennemført i tæt samarbejde med chefer og medarbejdere i jobcentrene via konferencer, workshops m.v.
Status for de to faser i projektet er følgende:
Fase 1
Fase 1 er gennemført med konsulentbistand fra Deloitte. De forslag til forenklinger, som er kommet fra jobcentrene er samlet i et bruttokatalog, og er efterfølgende blevet grupperet i følgende kategorier:
· Forslag der umiddelbart gennemføres helt eller delvist – 44 forslag
· Forslag der gennemføres administrativt på længere sigt – 32 forslag
· Forslag der vil indgå i analyserne i fase 2 – 34 forslag
· Forslag der kræver lovændringer – 20 forslag
· Forslag der kan gennemføres lokalt – 15 forslag
· Forslag der ikke gennemføres eksempelvis grundet øget bureaukrati – 11 forslag
· Politiske forslag der ikke gennemføres, fordi de rykker ved satser og ydelser -13 forslag.
Status for de 44 forslag som gennemføres på kort sigt
Blandt jobcentrenes forslag var der en række forslag, som umiddelbart kunne gennemføres administrativt inden for seks måneder, hvilket i praksis ville sige inden 1. januar 2008. 60 pct. af forslagene er forslag til ændringer i it-systemerne.
Status for disse forslag er, at 34 forslag er blevet gennemført inden 1. januar 2008.
Derudover er der to forslag som gennemføres løbende. Det ene af forslagene omhandler fælles kommunikation mellem Arbejdsmarkedsstyrelsen og KL, det andet undervisning i nye love. Arbejdsmarkedsstyrelsen har sat initiativer i gang for at tilgodese de to forslag. Arbejdsmarkedsstyrelsen søger løbende at koordinere kommunikationen til jobcentrene med KL, og i forbindelse med velfærdsreformen var Arbejdsmarkedsstyrelsen rundt i landet for at orientere medarbejderne om ændringerne.
De resterende otte forslag bliver gennemført i løbet af 2008. Det handler primært om forslag til ændringer og forbedringer af ArbejdsmarkedsÂportalen. Det har vist sig, at det er sværere at gennemføre disse it-løsninger end forventet.
Status for de 32 forslag som gennemføres på lang sigt
En meget stor del (knap 70 pct.) af disse forslag medfører ændringer i it-systemerne, og en del af dem er meget omfattende. De mere omfattende ændringer kan derfor først gennemføres et godt stykke ud i fremtiden.
Der er foreløbigt sat følgende deadlines for de 32 forslag, som gennemføres på længere sigt:
13 forslag gennemføres i 2008, to forslag gennemføres løbende i 2008-2009, tre forslag gennemføres i 2009.
Et forslag om kommunikation med borgeren via internettet i sygedagpengesager gennemføres først i 2010. Forslaget indgår i Arbejdsdirektoratets og KL’s projekt om digitalisering af sygedagpenge.
Fem forslag gennemføres løbende. Et eksempel på et af disse forslag er gennemførelse af udviklingsaktiviteter i samarbejde med jobcentrene.
Derudover er der tre forslag, som kun kan implementeres af de kommunale it-leverandører.
Endelig er der fem forslag, hvor deadline for implementeringen endnu ikke er afklaret. Det skyldes eksempelvis, at Arbejdsmarkedsstyrelsen afventer afklaring af it-løsninger, der er ved at blive udarbejdet eller erfaringer fra lovgivning i forbindelse med velfærdsforliget.
På Arbejdsmarkedsstyrelsens hjemmeside (http://www.ams.dk/sw22504.asp) findes en mere uddybende status på de enkelte forslag, der gennemføres på henholdsvis kort og langt sigt.
Fase 2
Analyserne fra fase 2 er offentliggjort, og Arbejdsmarkedsudvalget er blevet præsenteret for resultaterne i de fire analyser:
· Modtagelse og kontakt med ledige de tre første måneder af ledighedsforløbet
· Ungereglerne - indsatsen
· Forenkling af sygdomsområdet
· Forenkling af sanktionsområdet
Forslagene i de fire rapporter og de forslag fra fase 1, som kræver ændringer i lovgrundlaget indgår i de påbegyndte drøftelser med forligspartierne bag velfærdsreformen om afbureaukratisering af beskæftigelsesindsatsen. De første møder er afholdt, og partierne er indkaldt til det næste møde den 27. marts 2008, hvor drøftelserne fortsættes.
Arbejdsmarkedsstyrelsen vil ligeledes sammen med KL formidle de forslag i analysen; Modtagelse og kontakt med ledige de første mÃ¥neder af ledighedsforløbet som vedrører organiseringen af indsatsen internt i jobcentrene – dette er uafhængigt af lovgrundlag. Dette sker bl.a. ved at udarbejde en â€inspirationspjeceâ€, der formidler gode ideer fra forskellige jobcentre rundt om i landet. Â
Endelig er Arbejdsmarkedsstyrelsen i gang med at gennemgå forslag fra de fire rapporter, f.eks. til it-ændringer, som ikke kræver ændringer i lovgrundlaget.