Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 22. september 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 258 (AMU alm. del), som hermed besvares.

 

 

Spørgsmål nr. 258:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. september 2008 fra Karl Johan Kjærsgaard, jf. AMU alm. del - bilag 277.”

 

 

Endeligt svar:

Ændringen i 2006 af regresbestemmelsen i sygedagpengeloven betyder, at kommunen ikke længere kan gøre regres gældende over for en arbejdsgiver i en sag, hvor en ansat er ramt af en arbejdsskade.

 

Ændringen kom som følge af arbejdet i partsudvalget om modernisering af sygedagpengeloven, hvor der blev afdækket en række forhold, der talte for en ændring af regresbestemmelsen i sygedagpengeloven.

 

For det første harmonerede den dagældende regresbestemmelse dårligt med forventningerne om arbejdsgivernes sociale engagement og stadigt mere aktive rolle i sygeopfølgningsarbejdet på virksomhederne. Arbejdsgiverne kunne således have vanskeligt ved at skulle samarbejde med kommunerne om oprettelse af løntilskudsjob, fleksjob m.v., når de samtidig oplevede, at kommunerne førte sager mod dem om tilbagebetaling af sygedagpenge.

 

For det andet var der samspillet med arbejdsgiverperioden. I sygedagpengeloven har man valgt at fordele udgifterne ved sygefraværet således, at arbejdsgiveren skal afholde udgiften til sygedagpenge til den ansatte i den første periode - arbejdsgiverperioden. I denne periode skal arbejdsgiveren betale sygedagpenge til den ansatte uden hensyn til, om virksomheden er skyld i sygefraværet eller ej. Efter arbejdsgiverperioden er det kommunen, der udbetaler sygedagpenge. Der er således tale om en objektiv fordeling af udgiftsbyrderne. Med den dagældende adgang til at gøre regres gældende over for en ansvarlig skadevolder, også i arbejdsskadesager, skete der således en sammenblanding af principperne for afholdelse af udgifterne til dagpenge til sygemeldte lønmodtagere.

 

For det tredje oplevede særligt små virksomheder en manglende retssikkerhed, fordi sagerne om regres er meget komplicerede, da der skal ske en vurdering af det såkaldte erstatningsretlige grundlag, og det ikke altid var klart for virksomhederne, at en sygedagpengesag var blevet til en sådan tilbagebetalingssag.

Jeg kan oplyse, at der ikke er planer om at genindføre sygedagpengeregres i forbindelse med arbejdsskader eller at indføre en generel adgang til regres for offentlige ydelser.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen