Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 11. september 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 245 (AMU alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 245:
â€Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt, at det siden april 2006 har været
obligatorisk, at hjemlandets sociale forsikringsinstitution skal sende en såkaldt
E 101 blanket for udstationerede arbejdere til Sikringsstyrelsen i Danmark, og er
de samme regler gældende for udenlandske enkeltmandsvirksomheder.â€
Endeligt svar:
Jeg har fra Den Sociale Sikringsydelse fået oplyst følgende:
â€Det er korrekt, at forsikringsinstitutionerne i EU/EØS og Schweiz siden april 2006 skal sende kopi af blanket E101 udstedt til personer, som udfører arbejde i Danmark, til Sikringsstyrelsen. Dette gælder, uanset om det er en lønmodtager eller en selvstændig erhvervsdrivende – herunder enkeltmandsvirksomheder, som har fÃ¥et udstedt blanketten. Dette fremgÃ¥r af Afgørelse nr. 202 af 17. marts 2005 fra Den Administrative Kommission for Vandrende Arbejdstageres Sociale Sikring.â€
Jeg kan henholde mig til dette svar.
Venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen