Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 11. september 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 245 (AMU alm. del), som hermed besvares.

 

Spørgsmål nr.  245:

”Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt, at det siden april 2006 har været

obligatorisk, at hjemlandets sociale forsikringsinstitution skal sende en såkaldt

E 101 blanket for udstationerede arbejdere til Sikringsstyrelsen i Danmark, og er

de samme regler gældende for udenlandske enkeltmandsvirksomheder.”

 

Endeligt svar:

Jeg har fra Den Sociale Sikringsydelse fået oplyst følgende:

 

”Det er korrekt, at forsikringsinstitutionerne i EU/EØS og Schweiz siden april 2006 skal sende kopi af blanket E101 udstedt til personer, som udfører arbejde i Danmark, til Sikringsstyrelsen. Dette gælder, uanset om det er en lønmodtager eller en selvstændig erhvervsdrivende – herunder enkeltmandsvirksomheder, som har fået udstedt blanketten. Dette fremgår af Afgørelse nr. 202 af 17. marts 2005 fra Den Administrative Kommission for Vandrende Arbejdstageres Sociale Sikring.”

 

Jeg kan henholde mig til dette svar.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen