Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 4. januar 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 23 (AMU alm. del), som hermed besvares.

 

 

Spørgsmål nr. 23:

”Hvilke tiltag vil ministeren iværksætte for at undgå, at anerkendelsesdirektivet og implementeringen af dette forringer sikkerhed og sundhed blandt brugere af

bygninger, f.eks. i tilfælde af mangelfuld asbestrenovering i sportshaller?”

 

 

Endeligt svar:

Jeg kan oplyse, at anerkendelsesdirektivet ikke medfører ændringer i forhold til de gældende arbejdsmiljøregler, der omhandler den sikkerhedsmæssige og sundhedsmæssige forsvarlige udførelse af arbejde, som fx asbestrenovering af bygninger. Brugerne af sportshaller behøver således ikke at frygte for deres sikkerhed og sundhed på grund af anerkendelsesdirektivet.

 

Anerkendelsesdirektivet medfører, at EU-borgere (samt borgere fra EØS-lande og fra lande, der har aftaler med EU) der tager midlertidig og lejlighedsvist arbejde i Danmark, skal opfylde kravene til kvalifikationer efter direktivets bestemmelser. Det betyder, at de skal være lovligt etableret i hjemlandet. Endvidere skal de enten have en lovpligtig uddannelse fra deres hjemland eller - i de tilfælde, hvor der ikke stilles krav i hjemlandet om en særlig uddannelse - have mindst to års erhvervserfaring med det pågældende arbejde fra deres hjemland inden for de sidste ti år.

 

Arbejde med asbest er reguleret af et direktiv fra 2003 om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved under arbejdet at være udsat for asbest. I dette direktiv stilles der krav om, at de ansatte ved visse støvende asbestarbejder, skal have relevant oplæring og instruktion med henblik på forebyggelse og sikkerhed, især hvad angår følgende:

·        asbests egenskaber og virkninger for sundheden,

·        produkttyper eller materialer, der kan formodes at indeholde asbest,

·        aktiviteter, der kan medføre asbesteksponering, og betydningen af forebyggende kontrolforanstaltninger for at formindske eksponeringen,

·        sikre arbejdsmetoder, kontrol og personlige værnemidler,

·        formÃ¥let med og det rette valg af Ã¥ndedrætsværn samt hermed forbundne begrænsninger og rigtig anvendelse,

·        nødforanstaltninger,

·        procedurer for dekontaminering (fjernelse af asbestforurening),

·        bortskaffelse af affald,

·        krav om helbredskontrol.

 

Direktivet gælder for alle EU-landene m.fl. Det vil sige, at alle ansatte, der arbejder med de pågældende asbestarbejder, derfor skal have modtaget oplæring og instruktion i de nævnte punkter.

 

Jeg kan endelig oplyse, at Arbejdstilsynet fortsat fører tilsyn og kontrol med at arbejdsmiljølovens krav om, at arbejdet skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, bliver overholdt. Dette gælder også i forhold til EU-borgere m.fl., der arbejder i Danmark.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen