Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 13. august 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 224 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Spørgsmål nr. 224:
â€Ministeren bedes oplyse om de eksisterende regler for sikring af de ansatte i værdihÃ¥ndteringsfirmaer, og mener ministeren i forlængelse heraf, at de er tilstrækkelige til at forebygge de alvorlige traumatiske hændelser, som ansatte har været udsat for ved de 2 store alvorlige røverier mod pengetransportfirmaer?â€
Endeligt svar:
Jeg har indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som oplyser følgende:
â€De regler, der skal sikre de ansattes sikkerhed og sundhed i forhold til belastninger i det fysiske, psykiske og ergonomiske arbejdsmiljø, findes i bekendtgørelsen om arbejdets udførelse.
Det er især bekendtgørelsens regler om planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet og reglerne om arbejdets udførelse, der er relevante at anvende. Reglerne dækker arbejdsmiljøet i alle slags virksomheder, herunder også i værdihåndteringsfirmaer.
Reglerne indebærer, at der i planlægningen og tilrettelæggelsen af arbejdet skal tages højde for en række forebyggelsesprincipper.
Disse principper handler om forhindring af risici, evaluering af risici som ikke kan forhindres, hensyntagen til den tekniske udvikling, planlægning af forebyggelsen i en sammenhængende helhed, vedtagelse af foranstaltninger til kollektiv beskyttelse samt hensigtsmæssig instruktion af arbejdstagerneâ€.
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger og hæfter mig særligt ved, at der i planlægningen og tilrettelæggelsen af arbejdet skal tages højde for en række forebyggelsesprincipper, og at der skal tages højde for de ansattes fysiske og psykiske sundhed på både kort og lang sigt.
Jeg finder på den baggrund, at reglerne er tilstrækkelige i forhold til at
beskytte de ansatte i værdihåndteringsfirmaer.