Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 2. juli 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 209, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Spørgsmål nr. 209:
â€I hvilket omfang har det refusionsmæssige konsekvenser, at kommunerne ikke overholder rettidighed i forbindelse med de 3-mÃ¥nedlige jobsamtaler for kontant- starthjælp og integrationsydelse?â€
Endeligt svar:
Hovedreglen er, at kommunerne har ret til refusion af udgifter på det beskæftigelses- og integrationsmæssige område, når udgifterne er afholdt efter reglerne. Det er normalt overladt til de kommunale revisorer at kontrollere, at betingelserne for at modtage refusion er opfyldt.
Manglende rettidighed i forbindelse med de 3-månedlige jobsamtaler i det individuelle kontaktforløb eller opfølgningssamtale på integrationskontrakten vil som udgangspunkt ikke i sig selv betyde, at refusionen til kommunen bortfalder. Hvis revisor finder sager, hvor samtalerne ikke er holdt rettidigt, vil revisor dog påtale dette overfor kommunen.
Arbejdsdirektoratets visitationstilsyn kontrollerer tillige, om kommunerne foretager de sagsbehandlingsskridt i forhold til den enkelte ledige, der er foreskrevet i reglerne om visitation og det individuelle kontaktforløb, herunder om jobsamtalerne er gennemført rettidigt.Â
Tilsynet er etableret som en stikprøvekontrol, og der indgår ca. 2.500 sager årligt i denne kontrol.
Hvis Arbejdsdirektoratet konstaterer, at kommunen ikke har foretaget de foreskrevne sagsbehandlingsskridt, fx. ikke har afholdt en samtale rettidigt, mister kommunen retten til refusion af udbetalt kontant- eller starthjælp fra den dato, hvor samtalen skulle være afholdt frem til datoen før, samtalen bliver afholdt.
Ifølge Arbejdsdirektoratets rapport om det kommunale visitationstilsyn, udgjorde kommunernes mistede refusion godt 3 mill.kr. i 2007.
Efter lov om aktiv socialpolitik kan der endvidere ikke ydes refusion til en kommune for ydelser (kontanthjælp og starthjælp) til sygemeldte, hvor kommunen ikke har foretaget en vurdering af behovet for en plan for sygeopfølgning, udarbejdet en sådan plan eller foretaget opfølgning af planen som led i det individuelle kontaktforløb, jf. lovens § 12 b, stk. 4. Retten til refusion bortfalder fra det tidspunkt, hvor vurderingen, udarbejdelse af planen eller opfølgningen skulle have været foretaget, og indtil kommunen har foretaget vurderingen, udarbejdet planen eller foretaget opfølgningen. En tilsvarende regel gælder på integrationsområdet for så vidt angår refusion for udbetaling af introduktionsydelse, jf. integrationslovens § 45 a.
Der er i 2007 gennemført en større reform af integrationslovens finansieringssystem. Med reformen gennemførtes blandt andet en styrkelse af kommunernes incitamenter til en effektiv integrationsindsats, således at de kommuner, der yder en aktiv indsats, også belønnes herfor.
Selvom der i integrationsloven ikke er fastsat særskilte økonomiske sanktioner over for de kommuner, der undlader at følge op på en integrationskontrakt, vil manglende opfølgning på integrationskontrakten typisk vanskeliggøre et vellykket integrationsforløb og dermed kommunens mulighed for at opnå en økonomisk gevinst via resultattilskud.