Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 27. juni 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 208 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eigil Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 208:
â€Idet der henvises til, at det i forbindelse med kviksølvskandalen pÃ¥ Grindstedværket er kommet frem, at Arbejdstilsynet ringede i forvejen og varslede en inspektion, hvorefter sikkerhedschefen krævede, at alle opløsningsmidler og kemikalier skulle gemmes væk, bedes ministeren oplyse, om det ogsÃ¥ i dag vil kunne forekomme, at virksomheder gemmer opløsningsmidler og farlige kemikalier væk eller pÃ¥ anden mÃ¥de skjuler belastninger i arbejdsmiljøet, fordi Arbejdstilsynet har varslet et tilsyn med virksomheden. Ministeren bedes i den forbindelse angive, hvor mange virksomheder der har fÃ¥et varsling forud for detailtilsyn i Ã¥rene 2004, 2005, 2006 og 2007.â€
Endeligt svar:
Jeg har kontaktet Arbejdstilsynet, som oplyser følgende:
â€Arbejdstilsynet udfører i dag tilsyn efter de metoder, som blev gennemført med arbejdsmiljøreformen i 2005. Med reformen blev det besluttet, at Arbejdstilsynet fra 2005 til 2011 skal screene arbejdsmiljøet i alle virksomheder med ansatte.
Screening er en hurtig gennemgang af virksomhedens arbejdsmiljø. Et screeningsbesøg er som hovedregel et uanmeldt besøg fra Arbejdstilsynet. Kun ved screening i bygge- og anlægs-, rengørings- samt taxabranchen kan Arbejdstilsynet vælge at ringe inden en screening for at høre, hvor virksomheden arbejder den pågældende dag.
Under besøget vurderer Arbejdstilsynet virksomhedens arbejdsmiljø. Hvis Arbejdstilsynet vurderer, at virksomheden har væsentlige arbejdsmiljøproblemer, vil Arbejdstilsynet gennemføre et tilpasset tilsyn.
Et tilpasset tilsyn er et grundigt tilsyn. Som hovedregel gennemføres tilsynet kort tid efter screeningen. Det anmeldes med en frist på 14 dage.
Arbejdstilsynet kan vælge at gennemføre et detailtilsyn, når der er tale om tilsyn med et konkret og afgrænset arbejdsmiljøproblem på en virksomhed, fx kontrol af, om virksomheden har efterkommet et påbud.
Det er hovedreglen, at et detailtilsyn er uanmeldt, men Arbejdstilsynet kan vælge at anmelde det, fx for at sikre, at relevante personer er til stede. Arbejdstilsynet foretager dog ikke en registrering af, om tilsynet er anmeldt eller uanmeldt. Arbejdstilsynet er derfor ikke i stand til at oplyse, hvor mange virksomheder, der er blevet varslet forud for et detailtilsyn i perioden 2004 – 2007â€.
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger. På den baggrund vurderer jeg, at indførelsen af metoden med uanmeldte screeninger af virksomhedernes arbejdsmiljø fra 2005 medfører, at det vil være yderst vanskeligt for en virksomhed at gemme farlige kemikalier væk eller skjule et dårligt arbejdsmiljø forinden et uanmeldt screeningsbesøg.