Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 13. juni 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 199 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Udvalget.
Spørgsmål nr. 199:
†Ministeren bedes kommentere implementering af direktiv 2002-73-EC med særligt henblik pÃ¥ regeringens holdning til de spørgsmÃ¥l, som rejses af FEMM´s rapporteur.â€
Endeligt svar:
Danmark har implementeret Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2002/73/EF af 23. september 2002 om ændring af RÃ¥dets direktiv 76/207/EØF om gennemførelse af princippet om ligebehandling af mænd og kvinder for sÃ¥ vidt angÃ¥r adgang til beskæftigelse, erhvervsuddannelse, forfremmelse samt arbejdsvilkÃ¥r (â€ligebehandlingsdirektivetâ€) ved lov nr.1385 af 21. december 2005 om ændring af lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse og barselorlov m.v. (Definitioner af forskelsbehandling, chikane og seksuel chikane, ophævelse af lofter for godtgørelse m.v.)
Lovforslaget havde følgende hovedindhold:
·   Der blev indsat definitioner af direkte og indirekte forskelsbehandling, chikane og sexchikane i overensstemmelse med det ændrede ligebehandlingsdirektiv.
·   Det lovfæstes, at forskelsbehandling også omfatter chikane, sexchikane og instruktion om forskelsbehandling. Ændringen havde til formål at skabe klare retlige standarder og dermed forbedre retsbeskyttelsen med hensyntagen til den seneste domstolspraksis fra EF-domstolen.
·   Princippet om mainstreaming blev indført for offentlige myndigheder på ligebehandlingslovens område.
·    Forbuddet mod forskelsbehandling blev udvidet til også at finde anvendelse i forbindelse med medlemskab af faglige organisationer samt branche- og erhvervsorganisationer.
·   Retten til at vende tilbage til det samme eller et tilsvarende arbejde for forældre, der har været udnyttet deres ret til fravær efter ligebehandlingsloven, blev lovfæstet.
·   Adgangen til at fravige ligebehandlingsprincippet blev præciseret, således at det almindelige princip om proportionalitet kom til at fremgå direkte af bestemmelsen.
·   Beskyttelsen mod forskelsbehandling i forbindelse med repressalier blev udvidet til ikke blot at gælde mod afskedigelse, men ogsÃ¥ mod enÂhver anden ufordelagtig behandling eller følge, nÃ¥r der er fremsat krav om ligebehandling.
·    Lovens maksimumsgrænser for godtgørelse, der kan tildeles i forbindelse med overtrædelse af ligebehandlingsloven blev ophævet.
Lovforslaget blev vedtaget uændret og enstemmigt.
I åbningsskrivelse nr. 2006/2525 K(2007)1039 af 21. marts 2007 har Kommissionen gjort gældende, at Danmark ikke har gennemført en række bestemmelser i ligebehandlingsdirektivet korrekt.
Regeringen har i sin besvarelse på Kommissionens åbningsskrivelse anført, at den er af den opfattelse, at ligebehandlingsdirektivet er gennemført korrekt i dansk ret, herunder at den sproglige omskrivning, som er foretaget af visse af direktivets bestemmelser, ligger inden for den skønsmargin en medlemsstat har ved gennemførelsen af et direktiv i national ret.
Kommissionen har på nuværende tidspunkt ikke taget stilling til regeringens besvarelse.
I direktivets artikel 8a opregnes en række opgaver, som landene skal varetage i ligestillingsarbejdet. Institut for Menneskerettigheder varetager en række overvågnings- undersøgelses, - og udredningsarbejder, og instituttet kan tage sager op af egen drift på flere diskriminationsområder, herunder køn. Derudover udfører universiteterne og Socialforskningsinstituttet uafhængig forskning på området, ligesom KVINFO, der er et landsdækkende informations- dokumentations- og kulturcenter formidler kvinde- og kønsforskningens resultater til en bredt interesseret offentlighed.
Ligestillingsnævnets sekretariat bistÃ¥r klagere med vejledning om, hvor og hvordan en sag om forskelsbehandling kan anlægges og føres, herunder vejleder om udformÂÂning af klage til nævnet og om sagsgangen under den skriftlige forberedelse af sagen.
Samtidig yder forskellige retshjælpsordninger, advokathjælpen og en række fagforeninger bistand til ofre for forskelsbehandling i forbindelse med klage eller anlæggelse af sag, og under sagen ved domstolene om forskelsbehandling.