Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 4. juni 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 187 (AMU alm. del), som hermed besvares.

 

 

Spørgsmål nr. 187:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra HK Sydjylland, jf. AMU alm. Del – 189, herunder det omtalte hyrdebrev, som skulle være udgået fra Beskæftigelsesministeriet”.

 

 

Endeligt svar:

Af bilag 189 fremgår, at Kolding Kommune fortolker kravene til visitationsgrundlaget således, at der altid skal være minimum 2 arbejdsprøvninger forud for tilkendelse af fleksjob, hvoraf den ene skal være ekstern i forhold til den nuværende arbejdsgiver.

 

Af bilaget fremgår endvidere, at HK Sydjylland har anket kommunens afgørelse i en konkret sag om dette spørgsmål til beskæftigelsesankenævnet.

 

Til henvendelsen kan jeg generelt bemærke følgende:

 

Efter § 70, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (beskæftigelsesloven) kan fleksjob først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov og andre foranstaltninger, herunder evt. forsøg på omplacering på arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe den pågældende i ordinær beskæftigelse. Undtaget herfra er tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitation.

 

Bestemmelsen indebærer, at der alene kan tilbydes fleksjob til personer, når det f.eks. gennem arbejdsprøvning og revalidering er konstateret, at personen har en så væsentlig og varig begrænsning i arbejdsevnen, at der ikke er mulighed for beskæftigelse i et ustøttet job.

 

Kravene til visitationsgrundlaget for visitation til fleksjob fremgår af beskæftigelseslovens § 70 a, som trådte i kraft 1. juli 2006 som led i en ændring af beskæftigelsesloven, som bl.a. havde til formål at forbedre visitationen til fleksjob. Formålet med og indholdet af disse ændringer er uddybet i Arbejdsmarkedsstyrelsens orienteringsskrivelse af 6. juni 2006 om ”Information om reglerne vedrørende fleksjob, ledighedsydelse og fleksydelse som følge af vedtagelsen af L 233”, som efterfølgende efter en mindre revision blev erstattet af orienteringsskrivelse af 30. juni 2006.

 

Af orienteringsskrivelsen fremgår bl.a., at § 70 a konkretiserer det dokumentationsgrundlag, der skal foreligge forud for en afgørelse om fleksjob. Af orienteringsskrivelsen fremgår også, at grundlaget er bygget op om de gældende betingelser for fleksjob og om reglerne om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevnen (den såkaldte arbejdsevnemetode). § 70 a indebærer således ikke nye krav til kommunernes sagsbehandling.

 

Formålet med § 70 a var at sikre, at der altid forligger det fornødne dokumentationsgrundlag for visitation til fleksjob, således at det klart fremgår af sagen, hvornår der er foretaget en vurdering, hvad vurderingen går ud på og begrundelsen herfor.

 

Det er ikke et krav, at der skal foretages flere arbejdsprøvninger, herunder arbejdsprøvning i ekstern virksomhed. Der kan således foretages arbejdsprøvning i hidtidig virksomhed, hvis personen fx har mulighed for at blive afprøvet i andre funktioner, hvilket ofte vil være muligt i lidt større virksomheder. Det er heller ikke et krav, at personen forud for visitation til fleksjob altid skal igennem en arbejdsprøvning, hvis det igennem tidligere forløb eller på anden vis klart er dokumenteret, at personen opfylder betingelserne for et fleksjob. Afgørende er således, at det er konstateret, at personen ikke kan varetage et job på normale vilkår – og det i forhold til ethvert erhverv på arbejdsmarkedet - herunder en ansættelse efter de sociale kapitler i overenskomsterne (de såkaldte aftalebaserede skånejob).

 

Kommunens afgørelse kan – som det er sket i den konkrete sag – indbringes for beskæftigelsesankenævnet.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen