Det talte ord gælder

19. maj 2008

COS, EFK

 

Til samråd den 21. maj i Arbejdsmarkedsudvalget om SAS’ anvendelse af kinesisk kabinepersonale

Følgende ønskes drøftet på samrådet i Arbejdsmarkedsudvalget:

”Hvilke initiativer vil ministeren, som statens repræsentant og medejer af SAS, tage for at få SAS til at efterleve dansk lovgivning og standse brugen af illegal arbejdskraft.” (Thomas Adelskov, S).

 

Talepunkter

·               Som bekendt har SAS siden februar 2006 anvendt kinesisk kabinepersonale pÃ¥ ruter mellem København og Kina til at servicere de kinesiske kunder.

 

·               Jeg kan forstÃ¥, at det ikke er første gang, at der anvendes udenlandsk personale, idet SAS siden 1953 har anvendt japansk kabinepersonale pÃ¥ ruter til og fra Japan.

 

·               Jeg har fÃ¥et oplyst, at integrationsministeren i maj 2006 anmeldte SAS til politiet, fordi ministeriet var af den opfattelse, at selskabet overtrÃ¥dte gældende regler, i og med at kabinepersonalet fra Japan og Kina ikke havde danske arbejdstilladelser.

 

·               Københavns Byret afsagde i marts 2008 dom i sagen, og SAS blev fundet skyldig i at have overtrÃ¥dt Udlændingeloven. SAS har imidlertid anket sagen til Landsretten.

 

·                Indtil der foreligger en endelig dom, har SAS valgt ikke længere at anvende kinesiske kabinepersonale.

 

·               PÃ¥ den baggrund finder jeg, at vi nu mÃ¥ afvente Landsrettens afgørelser, og at der ikke aktuelt er behov for at foretage sig yderligere.

 

·               Jeg skal imidlertid slÃ¥ fast, at SAS naturligvis som alle andre selskaber skal efterleve dansk lovgivning. Jeg forventer derfor, at SAS efterlever domstolenes beslutning, nÃ¥r den endelige domsafsigelse foreligger.

 

·               Jeg skal afslutningsvis henlede opmærksomheden pÃ¥, at integrationsministeren har fremsat lovforslag om en præcisering af udlændingeloven. SÃ¥fremt lovforslaget vedtages, vil det pÃ¥ visse betingelser blive lettere at ansatte udenlandsk kabinepersonale pÃ¥ rutefart til og fra Danmark.Â