|
Følgende ønskes drøftet på samrådet i Arbejdsmarkedsudvalget:
â€Hvilke initiativer vil ministeren, som statens repræsentant og medejer af SAS, tage for at fÃ¥ SAS til at efterleve dansk lovgivning og standse brugen af illegal arbejdskraft.†(Thomas Adelskov, S).
· Som bekendt har SAS siden februar 2006 anvendt kinesisk kabinepersonale på ruter mellem København og Kina til at servicere de kinesiske kunder.
· Jeg kan forstå, at det ikke er første gang, at der anvendes udenlandsk personale, idet SAS siden 1953 har anvendt japansk kabinepersonale på ruter til og fra Japan.
· Jeg har fået oplyst, at integrationsministeren i maj 2006 anmeldte SAS til politiet, fordi ministeriet var af den opfattelse, at selskabet overtrådte gældende regler, i og med at kabinepersonalet fra Japan og Kina ikke havde danske arbejdstilladelser.
· Københavns Byret afsagde i marts 2008 dom i sagen, og SAS blev fundet skyldig i at have overtrådt Udlændingeloven. SAS har imidlertid anket sagen til Landsretten.
·  Indtil der foreligger en endelig dom, har SAS valgt ikke længere at anvende kinesiske kabinepersonale.
· På den baggrund finder jeg, at vi nu må afvente Landsrettens afgørelser, og at der ikke aktuelt er behov for at foretage sig yderligere.
· Jeg skal imidlertid slå fast, at SAS naturligvis som alle andre selskaber skal efterleve dansk lovgivning. Jeg forventer derfor, at SAS efterlever domstolenes beslutning, når den endelige domsafsigelse foreligger.
· Jeg skal afslutningsvis henlede opmærksomheden pÃ¥, at integrationsministeren har fremsat lovforslag om en præcisering af udlændingeloven. SÃ¥fremt lovforslaget vedtages, vil det pÃ¥ visse betingelser blive lettere at ansatte udenlandsk kabinepersonale pÃ¥ rutefart til og fra Danmark.Â