Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 25. april 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 160 (AMU alm. del), som hermed besvares.

 

 

Spørgsmål nr. 160:

”Ministeren bedes kommentere vedlagte pressemeddelelse fra HK/Privat ”Virksomheder bryder loven om sygefravær”, og i den forbindelse oplyse, om ministeren vil iværksætte nye initiativer, så arbejdsgiverne efterlever reglerne om APV?”

 

 

Endeligt svar:

Arbejdspladsvurderingen (APV’en) blev med arbejdsmiljøreformen i 2005 et stærkt omdrejningspunkt for virksomhedernes arbejdsmiljøarbejde. Reformen betyder, at Arbejdstilsynet inden udgangen af 2011 vil screene arbejdsmiljøet på alle virksomheder med ansatte, herunder tjekke om virksomhederne har udarbejdet en APV.

 

I forbindelse med screeningen fører Arbejdstilsynet tilsyn med, om virksomheden har en APV, og om APV’en lever op til lovens krav til. Det betyder bl.a., at Arbejdstilsynet spørger ind til, om virksomhedens sygefravær er behandlet i APV-processen.

 

Hvis virksomheden ikke har en APV, eller hvis APV’en ikke lever op til lovens krav, får virksomheden et påbud om at udarbejde APV inden for en given frist. Desuden får virksomheden en gul smiley på Arbejdstilsynets hjemmeside.

 

Efter 2011 vil alle virksomheder med ansatte få besøg af Arbejdstilsynet mindst hver tredje år, og her vil spørgsmålet om APV, herunder inddragelse af sygefravær, også indgå som en del af tilsynet.

 

For at lette virksomhedernes arbejde med APV har Arbejdstilsynet udarbejdet informationsmateriale og vejledninger, der kan findes på Arbejdstilsynets hjemmeside. Der kan man også finde brancherettede tjeklister, særligt rettet til de små virksomheder, som gør det nemmere at lave APV’en.

 

Med ovennævnte initiativer er rammerne og reglerne i forhold til APV således i orden.

 

Det er arbejdsgivernes ansvar at sørge for, at der udarbejdes en APV, og at sygefraværet inddrages. Og hvis arbejdsgiverne ikke lever op til dette ansvar, får de et

 

påbud fra Arbejdstilsynet.

 

Den omtalte undersøgelse fra HK peger på, at omkring en tredjedel af virksomhederne ikke behandler årsager til sygefravær i APV’en. Jeg kan ikke kommentere tallene i undersøgelsen, da det ikke har været muligt at få selve undersøgelsen udleveret fra HK. Jeg vil i stedet henvise til Arbejdstilsynets tal på området.

 

Af disse tal fremgår det, at Arbejdstilsynet i perioden fra 1. april 2007 og frem til 16. maj 2008 har afgivet 129 reaktioner, fx påbud, alene begrundet i, at sygefravær ikke var inddraget i virksomhedens APV.

 

Tallet vurderes at være udtryk for, at kravet om at inddrage sygefravær er slået igennem i praksis, sådan at virksomheder, der har en APV, der lever op til lovgivningens øvrige krav, også opfylder kravet om at inddrage sygefravær.

 

Der er imidlertid fortsat en del virksomheder, der ikke har en APV, der lever op til lovgivningens øvrige krav – fx i form af at virksomheden slet ikke har en APV. Arbejdstilsynet har i perioden fra 1. april 2007 til 16. maj 2008 afgivet 7.967 reaktioner på grund af manglende eller mangelfuld APV.

 

Disse virksomheder opfylder ifølge sagens natur heller ikke kravet om at inddrage sygefravær.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen