Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 28. marts 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 130 (AMU alm. del), som hermed besvares.

 

 

Spørgsmål nr. 130:

”Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 2. og 26. marts 2008 fra Flemming Ast, jf. AMU alm. del – bilag 122 og 144.”

 

 

Endeligt svar:

Til henvendelsen af 2. marts 2008 skal jeg henvise til mit svar på spørgsmål 117.

 

For så vidt angår henvendelsen fra 26. marts 2008 med spørgsmålene til udvalget har jeg følgende kommentarer:

 

Spørgsmål 1. Hvorledes vil udvalget sikre, at skriftligt materiale vedr. ansøgninger kan læses af de ordblinde?

 

Svar. Jeg kan henvise til mit svar på spørgsmål 117, hvor jeg har oplyst, at der på Jobnet.dk er et link til et program www.adgangforalle.dk, som kan læse tekst op elektronisk.

 

Spørgsmål 2. Hvor længe er en acceptabel sagsbehandlingstid?

 

Svar. Sagsbehandlingstiden vil altid være afhængig af, hvilken hjælp der søges samt af, hvilke oplysninger myndigheden skal have for at træffe en afgørelse.

 

Det er derfor ikke muligt generelt at fastsætte hvad en acceptabel sagsbehandlingstid er, men det er regeringens politik, at personer, der søger om hjælp, altid skal behandles godt og hurtigt og have den nødvendige vejledning. Det gælder ikke mindst personer med et handicap som f.eks. ordblinde.

 

Spørgsmål 3. Har udvalget nogle tal på, hvor mange ansøgninger der ”forgår” i forløbet, fordi den ordblinde ikke kan få hjælp til at forstå og besvare en ansøgning skriftlig?

 

Svar. Jeg kan oplyse, at der ikke foreligger opgørelser over, om der er tilfælde, hvor en ordblind ikke har kunnet ”få hjælp til at forstå og besvare en ansøgning skriftlig”, og jeg kan samtidig oplyse, at hvis en ordblind anmoder en jobcentermedarbejder om hjælp til at forstå og håndtere en ansøgning, har medarbejderen pligt til at yde den fornødne vejledning.

 

Spørgsmål 4. Vil udvalget sikre, at der nu stilles ressourcer til rådighed for ordblinde, som ansøger om et hjælpemiddel?

 

Svar. Jeg forstår spørgsmålet således, at der med ”ressourcer” tænkes på ”økonomiske midler til hjælpemidler”, og jeg kan oplyse, at en person, der opfylder betingelserne i loven for støtte til et hjælpemiddel, er berettiget til at få bevilget et hjælpemiddel.

 

Bevillingen til hjælpemidler er for så vidt angår staten i jobcentrene afsat som en del af den samlede aktiveringsramme. Der er på finansloven 2007 afsat en vejledende ramme på 30,0 mio. kr., og jobcentrene kan om nødvendigt omprioritere yderligere midler til hjælpemidler indenfor deres samlede ramme. Kommunerne modtager refusion for deres udgifter til hjælpemidler efter reglerne om statsrefusion af driftsudgifter ved aktivering af ikke-forsikrede ledige m.m.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen