Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 26. marts 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 129 (AMU alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 129:
â€StÃ¥r de bureaukratiske konsekvenser i forbindelse med administrationen af 300-timers-reglen efter ministerens opfattelse mÃ¥l med effekterne samt regeringens intentioner om mindre bureaukrati?â€
Endeligt svar:
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 119, mener regeringen, at 300 timers reglen er et nyttigt redskab i bestræbelserne på at få alle kontanthjælpsmodtagere, der har bare en lille arbejdsevne, ud på arbejdsmarkedet med henblik på, at de på sigt kan blive selvforsørgende.
300 timers reglens nytteværdi kan ikke opgøres ud fra antallet af kontanthjælpsmodtagere, hvis hjælp bortfalder på grund af reglen. Tværtimod er formålet ikke at tage penge fra folk, men at få så mange som muligt i arbejde eller i gang med forløb, der mindsker afstanden til arbejdsmarkedet. Det er en kæmpegevinst, at kommunerne nu tager fat i og sætter ind med en ekstra indsats overfor de pågældende familier.
Samtidig er det efter min opfattelse en helt nødvendig ting at få brudt med det mønster, at ægtepar, hvor den ene ægtefælle reelt er hjemmegående, permanent indretter sig på at supplere den arbejdende ægtefælles indtægt med kontanthjælp. Det er nødvendigt at holde fast i, at hvis begge ægtefæller skal modtage hjælp over en længere periode, må de også begge dokumentere, at de er til rådighed for arbejdsmarkedet.