Efterbetaling af kontanthjælp, når ankeinstanserne ændrer en kommunes afslag på hjælp. |
|
Pligt til at tage sagen op
Når ankeinstanserne ændrer en kommunes afslag på kontanthjælp, er kommunen forpligtet til at tage sagen op igen og beregne hjælp til personen i overensstemmelse med ankeinstansens afgørelse. Der beregnes hjælp med tilbagevirkende kraft fra det tidspunkt, hvor ankeinstansen har bestemt, at personen er berettiget til hjælp.
De almindelige betingelser for at yde hjælp skal være opfyldt
Kontanthjælpen ydes og beregnes i overensstemmelse med aktivlovens almindelige betingelser for at modtage hjælp. Det vil f.eks. sige, at hvis en person eller dennes ægtefælle har haft arbejdsindtægter i perioden, skal disse indtægter fradrages i hjælpen i overensstemmelse med de almindelige regler i lovens § 31.
Eventuel tilbagebetaling af andre ydelser
Hvis personen i den periode, hvor der ikke er modtaget kontanthjælp på grund af kommunens afslag, har modtaget andre ydelser efter aktivloven fra kommunen, f.eks. hjælp til enkeltudgifter eller sygebehandling m.v. efter lovens kapitel 10, beror spørgsmålet om evt. tilbagebetaling af disse ydelser på de almindelige regler om tilbagebetaling i lovens kapitel 12.
Det betyder bl.a., at det er kommunen, der afgør, om lovens betingelser for at kræve en udbetalt ydelse tilbagebetalt er opfyldt, og at et evt. tilbagebetalingskrav opkræves efter reglerne i bekendtgørelse nr. 1341 af 4. december 2007 om kommunernes opkrævning af tilbagebetalingskrav efter lov om aktiv socialpolitik. Det følger af bekendtgørelsens § 6, at der som hovedregel ydes henstand til skyldnere, der modtager kontanthjælp eller starthjælp. Hvis en kontant- eller starthjælpsmodtager har meget beskedne udgifter til f.eks. bolig eller særligt høje skattefradrag, kan der dog opkræves et månedligt beløb, der fastsættes under hensyn til disse særlige omstændigheder.
Hvis der i den periode, hvor der ikke er modtaget kontanthjælp på grund af kommunens afslag, er ydet andre offentlige ydelser end hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, beror det på reglerne for de pågældende ydelser, om der – hvis der senere udbetales kontanthjælp med tilbagevirkende kraft – skal ske tilbagebetaling. Hvis der f.eks. er ydet en højere boligstøtte, end personen ellers ville være berettiget til, sker der ved årets udgang en efterregulering i overensstemmelse med boligstøttelovgivningens regler herom.