Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 5. marts 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 108 (AMU alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr.:
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra HK Østjylland og HK Djursland-Kronjylland, jf AMU alm. del – bilag 123 â€
Endeligt svar:
HK Østjylland og HK Djursland-Kronjylland nævner i deres henvendelse til Arbejdsmarkedsudvalget, at de ønsker en forstærket indsats for at arbejdskraftreserven og øvrige, der har svært ved at komme i job, bliver prioriteret først i beskæftigelsesindsatsen.
Målsætningen i regeringens beskæftigelsespolitik er først og fremmest at få flest mulige ledige i job. Det gælder både arbejdsmarkedsparate dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere og mennesker, der af en eller anden årsag i dag ikke er på arbejdsmarkedet som f.eks. sygedagpengemodtagere og personer med nedsat erhvervsevne.
Regeringen har taget en lang række initiativer til at reducere antallet af personer pÃ¥ overførselsindkomst. I 2006 iværksatte regeringen bl.a. initiativet NY CHANCE TIL ALLE, der er en særlig indsats over for kontant- og starthjælpsmodtagere, der har gÃ¥et passive i mindst et Ã¥r med henblik pÃ¥ at fÃ¥ dem i job eller tættere pÃ¥ arbejdsmarkedet. Det har vi netop fulgt op med et nyt initiativ i 2008 under overskriften â€Alle i gangâ€, der gennem et intensivt kontaktforløb skal bidrage til at bringe langvarige kontanthjælps- og starthjælpsmodtagere tilbage i beskæftigelse.
Jeg kan endvidere pege på bl.a. kommunalreformen og velfærdsaftalen fra 2006, som også er initiativer, der samlet set har styrket beskæftigelsesindsatsen for arbejdsmarkedsparate ledige gennem en tidlig og aktiv indsats med et entydigt fokus på job. Kun 2,1 pct. af arbejdsstyrken var ledig i januar 2008 og alene antallet af kontanthjælpsmodtagere er faldet med 34.000 helårspersoner siden 2004. Så tallene taler deres eget tydelige sprog.
Det seneste initiativ, regeringens jobplan, som blev indgået med en bred kreds af Folketingets partier i februar 2008, sikrer, at flere mennesker, der bor i Danmark, kan komme i arbejde eller blive længere på arbejdsmarkedet. Af indenlandske initiativer i jobplanen, kan jeg bl.a. nævne, at førtidspensionister får mulighed for at tage et arbejde med sikkerhed for, at de ikke mister retten til førtidspension, større volumen i voksenlærlingeordningen, skattenedslag til de ældre på arbejdsmarkedet, ligesom regeringen til sommer fremlægger en handlingsplan for nedbringelse af sygefravær. Regeringen har således stillet en bred vifte af redskaber til rådighed for den landsdækkende beskæftigelsesindsats.
Både jobcentre, kommuner, a-kasser og parterne i de lokale og regionale beskæftigelsesråd har et medansvar for at sikre, at disse initiativer også udmøntes i en aktiv og offensiv indsats lokalt, så det kommer de personer til gode, som har vanskeligst ved at komme i job. Det har jeg også lagt stærk vægt på i forbindelse med de mål, jeg har udmeldt for jobcentrenes indsats for 2009. Her skal jobcentrene sætte særlig fokus på at nedbringe antallet af ledige med mere end tre måneders sammenhængende ledighed, nedbringe antallet af sygedagpengeforløb over 26 uger og nedbringe antallet af unge på kontanthjælp, starthjælp, dagpenge og introduktionsydelse i forhold til året før.
PÃ¥ trods af disse initiativer kan manglen pÃ¥ arbejdskraft imidlertid ikke dækkes ved at øge udbuddet af indenlandsk arbejdskraft alene. I de kommende Ã¥r bliver der færre i den arbejdsdygtige alder i Danmark. Derfor indeholder regeringens jobplan ogsÃ¥ initiativer, der skal gøre Danmark til et mere attraktivt arbejdssted for udlændinge, sÃ¥ de kan supplere danske medarbejdere i virksomhederne. Herved kan vi skabe fortsat vækst i økonomien og sikre vores velfærdssamfund. Det vil ikke mindst være til gavn for de mennesker i Danmark, der har sværest ved at fÃ¥ fodfæste pÃ¥ arbejdsmarkedet. De gunstige konjunkturer i de senere Ã¥r har netop skabt plads til mennesker, som før var dømt ude af arbejdsmarkedet for altid. En vis tilgang af kvalificeret udenlandsk arbejdskraft vil derfor være et bidrag til, at vi kan fÃ¥ endnu flere i de grupper i job, som de to HK-afdelinger peger pÃ¥.Â