Rektor Lauritz Holm-Nielsen  

Aarhus Universitet

Nordre Ringgade 1

8000 Århus C 

  

 

 

 

 

Aarhus Universitets ansøgning om en forskningsbaseret læreruddannelse – høring

 

Aarhus Universitet ansøgte ved brev af 27. september 2007 Akkrediteringsrådet om akkreditering og godkendelse af en forskningsbaseret læreruddannelse med henblik på et udbud fra september 2008.

 

Uddannelsen blev positivt akkrediteret af Akkrediteringsrådet, idet rådet dog også bad videnskabsministeren om at træffe afgørelse om, hvorvidt uddannelsen ud fra en samfundsøkonomisk betragtning kan godkendes, jf. akkrediteringslovens

§ 10, stk. 3.

 

Sagen har efterfølgende været drøftet med undervisningsministeren.

 

Det er vurderingen, at en godkendelse rejser en række samfundsøkonomiske problemstillinger, bl.a. i relation til samspillet med den eksisterende læreruddannelse. Der er behov for en afklaring af problemstillingerne, inden en godkendelse kan gives. Et udbud af uddannelsen allerede fra september 2008 kan derfor ikke nås.

 

Videnskabsministeren har på den baggrund til hensigt at afvise en godkendelse af universitetets ansøgning om et udbud af en forskningsbaseret læreruddannelse fra september 2008.

 

Regeringen gør opmærksom på, at den ønsker, at der udbydes forskningsbaserede læreruddannelser fra september 2009 og vil i den forbindelse udmelde nogle overordnede rammer for supplerende læreruddannelser. Hensigten er at sikre, at uddannelserne kan tilrettelægges på den mest hensigtsmæssige måde i forhold til de samfundsøkonomiske konsekvenser.    

 

I medfør af akkrediteringslovens § 10, stk. 3, skal universitetet høres inden ministerens endelige stillingtagen.   

 

 

 

 

 

Videnskabsministeriet skal i den forbindelse hurtigst muligt bede om universitetets bemærkninger til den påtænkte afgørelse. Når vi har modtaget bemærkningerne, vil videnskabsministeren træffe endelig afgørelse i sagen.    

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Thorkild Meedom

Kontorchef 

 

cc. Akkrediteringsrådet; Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi; Folketingets Uddannelsesudvalg