Â
Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi Folketinget 1240 København K.
|
Til udvalgets orientering fremsendes kopi af referat til Folketingets Europaudvalg af mødet i Rådet (konkurrenceevne) den 22.-23. november 2007.
Med venlig hilsen
Helge Sander
Â
Referat til Folketingets Europaudvalg
Referat af møde i Rådet for konkurrenceevne (indre marked, industri, forskning) den 22.-23. november 2007.
Forskningsdelen omfattede nedenstående punkter. Punkt 11 a-d) blev behandlet under ét og refereres samlet under referatets punkt 11 a).
Punkt 10:     Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning om oprettelse af Det Europæiske Institut for Teknologi (EIT)                                                                Â
                     KOM(2006) 604 af 18. oktober 2006
- Politisk enighed
Formandskabet oplyste, at der nu var fuld enighed med Parlamentet om forslaget. Man manglede blot at finde ud af, hvorfra budgetmidlerne skulle komme.
Enkelte medlemslande meddelte, at de gerne ville huse EIT’s sekretariat.
Et medlemsland oplyste, at man ville afholde sig fra at stemme under henvisning til, at man fandt budgettet for højt.
Formanden erklærede afslutningsvist, at der nu forelå politisk enighed om EIT. Parlamentets 2. læsning ville finde sted i starten af 2008, hvorefter den endelige beslutning ville blive taget meget hurtigt.
Punkt 11 a): Forslag til RÃ¥dets forordning om oprettelse af "ARTEMIS-fællesforetagendet" til gennemførelse af det fælles teknologiinitiativ vedrørende indlejrede computersystemer               Â
                     KOM(2007) 243 af 15. maj 2007
- Generel tilgang
Formanden erklærede, at det i de fælles teknologiinitiativer var vigtigt at finde en balance mellem erhvervslivet, Kommissionen og medlemslandene. Den opnåede balance var tilfredsstillende og holdt døren åben for senere initiativer.
Kommissionen oplyste, at Europa-Parlamentets udtalelse ville foreligge i december 2007, således at den endelige beslutning kunne ske inden årets udgang. Kommissionen redegjorde kort for det store strategiske potentiale, som hvert enkelt teknologiinitiativ indeholdt.
Kommissionen havde reservationer i forhold til, at medlemslandene skulle have en fast observatør i bestyrelserne for de fælles teknologiinitiativer, og at bestyrelserne selv skulle varetage hele processen omkring besættelse af direktørposten. Det burde være Kommissionen, der nominerede et antal kandidater, som hver bestyrelse kunne vælge ud fra. Med hensyn til Clean Sky skyldtes den specielle struktur, der var opbygget i et nært samarbejde mellem flyindustrien og Kommissionen, at denne sektor var helt anderledes end den europæiske industri i øvrigt. Den udvælgelsesproces, der havde fundet sted, havde været åben og var baseret på kvalitet, og det ville være Kommissionens rolle i det fremtidige arbejde til stadighed at sikre den højeste kvalitet.
Et medlemsland beklagede udbudsmodellen i Clean Sky, der i begrænset omfang imødekom principperne om åbenhed og konkurrence, og kunne ikke hæve sit forbehold, hvis ikke Kommissionen ville afgive en erklæring om åbenhed. Modellen måtte ikke danne præcedens.
Danmark fandt det også beklageligt, at princippet om åbne opslag og konkurrence kun delvis var opfyldt i Clean Sky. Det var meget vigtigt at få slået fast, at denne udbudsmodel ikke ville danne præcedens for fremtidige udbud af Fællesskabets forskningsmidler.
En række mindre medlemslande støttede disse synspunkter.
Â
De øvrige medlemslande, der tog ordet, støttede de foreliggende fire forslag og hævede alle deres forbehold.
Kommissionen hævede sit forbehold til bestemmelsen om en fast observatør fra medlemsstaterne i bestyrelsen. Med hensyn til processen vedrørende besættelse af direktørposten ville Kommissionen afgive en erklæring til protokollen. For så vidt angår Clean Sky ville der være fuld gennemsigtighed i og med, at der ville blive afgivet årlige rapporter om virksomheden til Rådet og Parlamentet, og Kommissionen var rede til at afgive en erklæring til protokollen om partnerskabsstrukturen, udvælgelsesprocessen, og hvorledes principperne i 7. Rammeprogram ville blive fulgt.
Formanden konstaterede herefter, at der var enighed om de generelle indstillinger vedrørende de fire fælles teknologiinitiativer.
Punkt 11 b): Forslag til RÃ¥dets forordning om oprettelse af "ENIAC-fællesforetagendet"     Â
KOM(2007) 356 af 22. juni 2007
- Generel tilgang
Der henvises til punkt 11 a).
Punkt 11 c): Forslag til RÃ¥dets forordning om
oprettelse af fælles-foretagendet â€Clean Sky"Â
KOM(2007) 315 af 20. juni 2007Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
- Generel tilgang
Der henvises til punkt 11 a).
Punkt 11 d): Forslag til Rådets forordning om oprettelse af et fælles-foretagende for initiativet om innovative lægemidler (IMI)
                     KOM(2007) 241 af 15. maj 2007
- Generel tilgang
Der henvises til punkt 11 a).
Punkt 12:     Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets beslutning om Fællesskabets deltagelse i et forsknings- og udviklingsprogram, der har til formÃ¥l at forbedre ældres livskvalitet gennem brug af ny informations- og kommunikationsteknologi (IKT), og som gennemføres af en række forskellige medlemsstater. "Længst muligt i eget hjem†(â€Ambient Assisted Livingâ€- AAL)                Â
KOM(2007) 329 af 14. juni 2007
- Â Generel tilgang
Flere medlemslande ophævede de eksisterende forbehold over for forslaget, hvorefter formanden kunne erklære den generelle indstilling for tiltrådt.
Punkt 13:     Videnskabens og teknologiens fremtid i Europa (Kommissionens Grønbog om Det Europæiske Forskningsrum)                                                                Â
KOM(2007) 161 af 4. april 2007
- Udveksling af synspunkter
- Vedtagelse af RÃ¥dskonklusioner
Formanden oplyste, at baggrunden for konklusionerne var drøftelserne på en formandskabskonference i Portugal den 8.-10. oktober 2007.
Kommissionen oplyste, at man som opfølgning på Grønbogen om Det Europæiske Forskningsrum ville fremlægge følgende initiativer: 1) En ramme for at udvikle fælles programmer 2) Et forskningspas med henblik på at fremme mobilitet 3) En ramme for etablering af fælles, europæiske forskningsinfrastrukturer 4) Charter for IPR for at lette videnoverførsel og 5) En fælles strategi for internationalt forskningssamarbejde.
Flere medlemslande tog ordet, heriblandt Danmark, der fremhævede, at udviklingen af ERA måtte bygge på videntrekanten (uddannelse, forskning og innovation), at der måtte stimuleres til øgede private investeringer i forskning og udvikling, at grundforskningens rolle skulle styrkes, og at styrkede og dynamiske forskningsinstitutioner var afgørende for Europas evne til at konkurrere på ny viden og højt uddannede kandidater.
Formanden konstaterede, at konklusionerne kunne godkendes.
Punkt 14:     Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg om videnskabelig information i den digitale tidsalder: adgang, formidling og bevarelse
KOM(2007) 56 af 14. februar 2007
- Udveksling af synspunkter
- Vedtagelse af RÃ¥dskonklusioner
Formanden kunne efter få nationale indlæg konstatere, at konklusionerne kunne vedtages.
Punkt 15:     Rådsresolution om modernisering af de videregående uddannelser for Europas konkurrenceevne i en global vidensøkonomi
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse af RÃ¥dsresolution
Formanden konstaterede, at resolutionen kunne vedtages.
Punkt 16:     Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg: Nanovidenskab og nanoteknologi: En europæisk handlingsplan for 2005-2009. Første rapport om gennemførelsen 2005-2007
                     KOM(2007) 505 af 6. september 2007
- Vedtagelse af RÃ¥dskonklusioner
Formanden konstaterede, at konklusionerne kunne vedtages.
Kommissionen takkede kort for Rådets opbakning og konstaterede, at den i samarbejde med medlemslandene ville fortsætte arbejdet for at fremme sikker og ansvarlig nanoteknologi.