Â
Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Til udvalgets orientering fremsendes samlenotat vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om udvælgelse af og udstedelse af tilladelser til systemer, som leverer mobile satellittjenester (mobile satellite services, MSS) -KOM (2007) 480.
Materialet er oversendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.
Helge Sander
Â
Samlenotat
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om udvælgelse af og udstedelse af tilladelser til systemer, som leverer mobile satellittjenester (mobile satellite services, MSS)
-KOM (2007) 480
Behandles på et senere rådsmøde
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om udvælgelse af og udstedelse af tilladelser til systemer, som leverer mobile satellittjenester (mobile satellite services, MSS) -KOM (2007) 480
Behandles på et senere rådsmøde |
Revideret genoptryk af grundnotat af 21. september 2007. Ændringer er markeret i marginen.
1. Resumé
Forslaget fastlægger fællesskabsprocedurer for fælles udvælgelse på EU-plan af operatører af satellitbaserede mobiltelefonitjenester med supplerende landbaserede basisstationer samt bestemmelserne for de nationale myndigheders samordnede udstedelse af tilladelser (rettigheder til at anvende frekvensressourcer) til de udvalgte operatører til at anvende radiofrekvenser til sådanne systemer i Fællesskabet.
Tilladelser til udvalgte operatører udstedes på nationalt plan på baggrund af et fast mindstesæt af betingelser, som fremgår af beslutningsforslaget, og som vurderes af Kommissionen.
Den af Kommissionen foreslåede udvælgelsesprocedure vil indebære begrænsninger i de enkelte medlemsstaters kompetencer til udpegning af tilladelsesindehaver. Beslutningen forpligter medlemsstaterne til at afsætte frekvenser til operatører, der er udpeget på europæisk plan efter en fælles europæisk procedure og dermed ikke efter de sædvanlige nationale procedurer.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 480 af 23. august 2007 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om udvælgelse og udstedelse af tilladelser til systemer, som leverer mobile satellittjenester (mobile satellite services, MSS).
Forslaget er fremsendt til RÃ¥det i dansk sprogversion den 24. august 2007.
Â
Forslaget forventes vedtaget i foråret 2008.
På baggrund af den teknologiske og markedsmæssige udvikling vedtog Kommissionen den 14. februar 2007 beslutning 2007/98/EF om samordnet anvendelse af frekvensressourcer i 2 GHz frekvensbåndet (1980-2010 MHz og 2170-2200 MHz) med sigte på indførelse af systemer, som leverer mobile satellittjenester for at sikre frekvenser til sådanne systemer på et harmoniseret grundlag i alle medlemsstater. Beslutningen dækker imidlertid ikke procedurer for udvælgelse og udstedelse af tilladelser til operatører.
Et forslag til sådanne overordnede rammer for udvælgelse og udstedelse af tilladelser til mobile satellittjenester blev sendt i offentlig høring i perioden 30. marts – 30. maj 2007 og fremsendt til alle interesserede parter.
Høringen viste, at der var bred tilslutning fra interesserede parter, medlemsstater og potentielle ansøgere til at samordne udvælgelse og udstedelse af tilladelser til operatører af paneuropæisk mobilsatellitkommunikation på EU-plan. Mange respondenter støttede også de udvælgelsesmetoder og –kriterier, som Kommissionen havde foreslået. Der var forskellige holdninger til enkelte detailkrav i udvælgelsesmetoderne og –kriterierne, som ofte kunne forklares ud fra respondenternes specifikke interesser. Disse detailspørgsmål forventes løst i forbindelse med de videre forhandlinger om forslaget. Mens nogle interessenter krævede større fleksibilitet på nationalt plan, især vedrørende tidsrammerne for de nationale tilladelser, anmodede andre respondenter om en tættere samordning af de nationale tilladelsesprocedurer.
Der blev fra dansk side afgivet et høringssvar, som generelt udtrykte støtte til hovedelementerne i den foreslåede procedure. Det er således vurderingen, at beslutningen vil give sikkerhed i forhold til det juridiske grundlag for de involverede parter i forbindelse med udvælgelse af ansøgere og udstedelse af tilladelser til de pågældende systemer. Endelig blev der i høringssvaret udtrykt støtte til den harmoniserede tilgang til udvælgelse og udstedelse af tilladelser til systemer, der tilbyder MSS.
Som opfølgning på udpegningen af frekvenserne til brug for MSS-formål indføres der med dette forslag rammebestemmelser for en EU-baseret samordnet udvælgelses- og tilladelsesproces med det formål at sikre grundlaget for den faktiske anvendelse af de afsatte frekvensressourcer til MSS.
En tilsvarende national tilladelsesudstedelse ville tage udgangspunkt i â€først-til-mølle-princippetâ€. I visse tilfælde er efterspørgslen dog større end udbudet, og i sÃ¥danne tilfælde indstiller IT- og Telestyrelsen til videnskabsministeren, at der gennemføres offentligt udbud eller afholdes auktion grundet frekvensknaphed. Reglerne om udbud og auktion findes i lov om radiofrekvenser, jf. bekendtgørelse af lov nr. 680 af 23. juni 2004 om radiofrekvenser, §§ 7 og 8.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 95 (1) og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionens vurdering er, at beslutningsforslaget kan sikre muligheden for en paneuropæisk dækning på MSS området, som ikke vil kunne varetages ved individuelle tilladelsesudstedelser i medlemsstaterne, idet:
Regeringen er enig heri.
5. Formål og indhold
Med beslutningsforslaget indføres retlige rammer for udvælgelse af og udstedelse af tilladelser til operatører af mobile satellitkommunikationstjenester. Forslaget skaber en mekanisme til at samordne udvælgelsen og fastlæggelsen af bestemte betingelser for tildeling af rettigheder til at anvende frekvenser i 2GHz frekvensbåndet til mobil satellitkommunikation.
Den af Kommissionen foreslåede udvælgelsesprocedure vil indebære begrænsninger i de enkelte medlemsstaters kompetencer til udpegning af tilladelsesindehavere. Beslutningen forpligter således medlemsstaterne til at tildele frekvenser til operatører, der er udpeget på europæisk plan efter en fælles europæisk procedure og dermed ikke efter de sædvanlige nationale procedurer. Det gøres således obligatorisk for medlemsstaterne at udstede tilladelser til de selskaber, der har vundet udbudet på EU-niveau. Udkastet til beslutning er således alene rettet mod medlemsstaterne.
Operatørerne udvælges ifølge beslutningsforslaget gennem en sammenlignende udvælgelsesprocedure, som tilrettelægges af Kommissionen med bistand fra COCOM, med mulighed for rådgivning fra eksterne eksperter.
Forslaget fastlægger hovedelementerne i proceduren og kriterierne.
Proceduren indledes med en formel vurdering af ansøgningernes â€antagelighedâ€. Det betyder, at der blandt andet stilles krav om, at ansøgerne skal være etableret i EU og have fastlagt en forretningsplan, der sandsynliggør, at de vil kunne varetage udbudet pÃ¥ et tilstrækkeligt kvalificeret niveau.
Herefter følger den første udvælgelsesprocedure, hvor ansøgerne skal godtgøre, at deres mobile satellitsystemer har gennemgået den påkrævede tekniske og kommercielle udvikling. Vurderingen foretages ud fra en defineret række milepæle, som skal mødes af ansøgerne undervejs i processen. Indholdet af milepælene fastlægges i et samarbejde mellem Kommissionen og COCOM.
Hvis den samlede efterspørgsel fra de ansøgere, der godkendes under første udvælgelsesfase, overstiger de tilgængelige frekvensressourcer, foretages i anden udvælgelsesfase en vurdering af de udbudte projekter ud fra supplerende kriterier som forbrugerfordele, effektiv frekvensanvendelse og dækningsgrad på europæisk plan.
Herefter udstedes tilladelser til de udvalgte ansøgere på nationalt plan.
De nærmere detaljer i udvælgelsesproceduren vedtages i et samarbejde mellem Kommissionen og medlemsstaterne i COCOM.
Forslaget er i overensstemmelse med den fornyede Lissabon-strategi om at fremme vækst og beskæftigelse ved en øget konkurrenceevne, idet en effektiv udnyttelse af radiofrekvenserne er et vigtigt element i udviklingen af elektroniske datatjenester, hvilket bidrager til at fremme vækst, konkurrenceevne og beskæftigelsen i EU.
6. Europa- Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om udkastet til beslutning.
7. Gældende dansk ret og konsekvenser herfor
Den gældende danske lovgivning på området er fastsat i lov om radiofrekvenser (frekvensloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af 23. juni 2004, bekendtgørelse nr. 1140 af 7. november 2006 om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse samt om amatørradioprøver og kaldesignaler m.v., bekendtgørelse nr. 1006 af 10. december 2002 om anvendelse af radiofrekvenser med tilladelse, bekendtgørelse nr. 10061 af 7. november 2006 om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvensplan) samt i rammemandatet, jf. bekendtgørelse af 1128 af 18. november 2005 om det frekvenspolitiske rammemandat.
Hvis beslutningen vedtages, vil det være nødvendigt at ændre bekendtgørelse nr. 1140 af 7. november 2006 om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse samt om amatørradioprøver og kaldesignaler m.v., bekendtgørelse nr. 1006 af 10. december 2002 om anvendelse af radiofrekvenser med tilladelse og bekendtgørelse nr. 10061 af 7. november 2006 om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvensplan).
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Beslutningsforslaget vurderes umiddelbart at kunne medføre positive administrative konsekvenser for staten, idet de administrative procedurer på området forenkles. Da der imidlertid er tale om et område, der er begrænset til en enkelt tjeneste, vil konsekvenserne ikke være af væsentlig betydning.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Beslutningsforslaget har ingen direkte konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikation, hvilket ikke gav anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Ønsket om at skabe muligheder for at udbyde paneuropæiske mobile satellittjenester falder generelt godt i tråd med ønsket om at sikre alle adgang til forskellige kommunikationsformer.
Regeringen vurderer, at forslaget kan støttes.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget til beslutning har været drøftet i rådets arbejdsgruppe for telekommunikation og informationssamfundet på flere møder. Generelt har der været støtte til forslaget, men der er fortsat en række udeståender, der skal behandles i de kommende drøftelser.
De emner, der primært har været drøftet, har relateret sig til spørgsmål om geografisk dækning, pligt for medlemsstaterne til at udstede tilladelse til satellitanvendelse, komitologi samt fortsat sikring af national håndhævelse.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg ved samlenotat af 9. november 2007.