Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Til udvalget fremsendes hermed til orientering:

 

./.

Supplerende grundnotat vedrørende Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget - Statusrapport om Det Indre Europæiske Marked for Elektronisk

Kommunikation i 2007 (13. rapport)

– KOM(2008) 153

 

 

Materialet er ligeledes sendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander


Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, RÃ¥det, Det

Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget

- Statusrapport om Det Indre Europæiske Marked for Elektronisk

Kommunikation i 2007 (13. rapport)

– KOM(2008) 153

 

 

Optrykt på baggrund af grundnotat af 23. april 2008. Ændringer er markeret med streg i margenen.

 

1. Resumé

 

Kommissionen har den 19. marts 2008 vedtaget sin meddelelse om den 13. rapport om implementeringen af telereguleringen i medlemslandene. Meddelelsen har fokus på den seneste udvikling på de europæiske markeder for elektronisk kommunikation.

 

Særligt for Danmarks vedkommende, er der ros til blandt andet den høje udbredelsesgrad af bredbånd (den højeste i EU) og den stærke priskonkurrence på mobiltelefoni og ADSL. Det bemærkes dog også, at konkurrencen fortsat halter på fastnet- og bredbåndsmarkedet.

 

2. Baggrund

 

Siden 1997 har Kommissionen hvert år vedtaget en meddelelse, hvori der gøres status over telereguleringen i EU-medlemsstaterne, som var forpligtede til at liberalisere telemarkederne senest per 1. januar 1998.

 

Der er tale om meddelelser, som omfatter den samlede telelovgivning og fokuserer på, hvorvidt reglerne er gennemført på en effektiv måde, og om de virker i praksis. Til forskel fra de første meddelelser fra før 1997 blev meddelelserne fra 1997 (den tredje meddelelse) og frem opbygget tematisk med emner som forsyningspligt, nummerspørgsmål, takstprincipper, samtrafik og tilladelsesforhold.

Kommissionen benytter benchmarking til at vurdere implementeringens effektivitet i hver enkelt medlemsstat.

 

3. Hjemmelsgrundlag

 

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.

 

4. Nærhedsprincippet

 

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

 

5. Formål og indhold

 

Implementeringsrapporterne har til formål at overvåge udviklingen på de europæiske markeder for elektronisk kommunikation. Rapporterne omfatter data om væsentlige markedsaspekter som for eksempel vækstrater, takster på rå kobber samt detail- og samtrafiktjenester. Markedsoplysninger og oplysninger om lovgivning og administration bliver indhentet fra de nationale tilsynsmyndigheder ved hjælp af spørgeskemaer og møder med myndigheder og brancherepræsentanter.

 

Den 13. implementeringsrapport blev vedtaget i Kommissionen den 19. marts 2008 og består af en kort sammenfatning af de undersøgte data samt en række bilag, som indeholder afsnit om de enkelte medlemsstater og et dataafsnit med omfattende statistiske oplysninger om de enkelte markeder på europæisk niveau.

 

Rapporten tegner et billede af et europæisk telemarked, der i 2007 var kendetegnet ved følgende:

--    Der er fortsat stigning i teleudbydernes indtægter som følge af vedvarende vækst i omsætningen på faste bredbåndsforbindelser og mobiltjenester. Indtægterne steg fra 289 milliarder euro i 2006 til 293 milliarder euro i 2007.

--    Forbrugerne nyder godt af lavere priser som følge af styrket konkurrence.

--    Forordningen om roaming trådte i kraft den 20. juni 2007 og er gennemført i alle medlemsstater uden større problemer. Forbrugerne nyder nu godt af væsentlige besparelser på omkring 60 procent, når de benytter deres mobiltelefon i udlandet.

--    Muligheden for nummerportabilitet (medtagelse af eget telefonnummer ved skift af teleudbyder) udnyttes i stigende grad: I løbet af sidste år er antallet af numre, som kunderne har taget med sig, steget med 7,1 millioner. Nummerportabilitet tilbydes nu for både fastnet- og mobilnumre i alle medlemslande undtagen Bulgarien og Rumænien.

--    3G-udbredelsen[1] er steget fra 11 procent ved udgangen af 2006 til skønsmæssigt 20 procent ved udgangen af 2007, svarende til 88 millioner abonnementer.

--    Den gennemsnitlige bredbåndsudbredelse i EU steg fra 16,3 procent i januar 2006 til 20,0 procent i januar 2008.

--    29 procent af alle husstande har i 2007 abonneret på mindst et tjenestebundt (samling af forskellige typer tjenester i ét abonnement), hvilket er en stigning i forhold til det foregående års 18 procent.

--    De tidligere monopolselskabers[2] andel af bredbåndsmarkedet synes at være faldende fra 46,8 procent i januar 2007 til gennemsnitligt 46,3 procent i januar 2008.

 

Den 12. implementeringsrapport påpegede, at der ville kunne opnås en øget konkurrence på tværs af medlemsstaterne, økonomisk vækst og fordele for forbrugerne, hvis EU havde et mere koordineret tilsyn end i dag, hvor der er 27 forskellige nationale systemer. I forlængelse heraf har Kommissionen i november 2007 fremsat forslag til reform af telereguleringen i Europa.

 

Specielt for Danmarks vedkommende fremhæver implementeringsrapporten følgende:

--    Den højeste bredbåndsudbredelse i såvel EU som i hele verden (35,6 procent).

--    Der er fortsat stigende bredbåndsudbredelse især på baggrund af øgede investeringer i alternativ infrastruktur.

--    Stærk priskonkurrence på mobiltelefoni og ADSL.

--    Det tidligere monopolselskab (TDC) har en svagt stigende markedsandel på et vigende marked for fastnettelefoni, mens selskabet har oplevet en mindre tilbagegang på bredbåndsmarkedet.

--    IT- og Telestyrelsen har gennemført det strategiske eftersyn af telereguleringen, hvori muligheden for længere bindingsperioder på 3G-tjenester nævnes som en mulighed.

--    Alternative operatører klager over, at det tidligere monopolselskab (TDC) tager et for højt gebyr for at implementere nye nummerserier på centralerne.

 

6. Europa-Parlamentets udtalelse

 

Europa-Parlamentet har ikke afgivet udtalelse om Kommissionens meddelelse.

 

7. Gældende dansk ret

 

Der er ingen direkte påvirkning af gældende dansk ret.

 

8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet

 

Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller miljømæssige konsekvenser og ej heller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.

 

Meddelelsen medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet. På det foreliggende grundlag kan det imidlertid ikke afvises, at den igangværende revision af den regulatoriske ramme på området for elektronisk kommunikation kan indebære administrative konsekvenser i form af lettelser eller byrder for erhvervslivet. Eventuelle ændringer i det eksisterende regelsæt vil blive underkastet selvstændig behandling.

 

9. Høring

 

Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikation, hvilket gav anledning til et enkelt svar.

 

Forbrugerrådet har noteret sig Kommissionens ros til Danmark for den højeste bredbåndsudbredelse i EU (og i verden) og den stærke priskonkurrence på mobiltelefoni og ADSL. Generelt kan Forbrugerrådet tilslutte sig de anførte punkter, som fremgår af Kommissionens rapport, og som tegner et billede af det europæiske telemarked i 2007.

 

Forbrugerrådet skal dog gøre opmærksom på, at den uigennemsigtighed på markedet, som sammen med lavere priser, er en konsekvens af den styrkede priskonkurrence også bør nævnes. Derudover finder Forbrugerrådet, at den manglende mulighed for krydsportabilitet bør nævnes i forbindelse med muligheden for nummerportabilitet.

 

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Regeringen støtter generelt udarbejdelsen af implementeringsrapporter, hvor der

gives en status over den aktuelle situation på de forskellige delmarkeder og i de forskellige medlemsstater. Sådanne rapporter bidrager med overblik over udviklingen og gør det muligt at identificere uhensigtsmæssigheder.

 

Det bemærkes, at krydsportabilitet (overførsel af numre fra henholdsvis fastnet til mobilnet og omvendt) ikke hidtil har været et EU-krav, men udelukkende et dansk krav, hvorfor dette aspekt ikke er medtaget i Kommissionens gennemgang af telemarkederne. Kommissionen har dog i den igangværende revision af teledirektiverne foreslået muligheden for indførelse af krydsportabilitet som krav på EU-plan.

 

Regeringen bemærker endvidere, at der er tale om en kommissionsmeddelelse, og at det således er Kommissionen, som selv udvælger, hvilke data der skal inkluderes. De aspekter af meddelelsen, som nævnes i ovennævnte høringssvar, kan nævnes overfor Kommissionen i forbindelse med Danmarks dialog med denne om de kommende implementeringsrapporter.

 

11. Generelle forventninger til andre landes holdning

 

Den 13. implementeringsrapport er blevet præsenteret af Kommissionen på et arbejdsgruppemøde i Rådet, hvilket ikke gav anledning til debat. Et enkelt medlemsland havde bemærkninger til egne data.

 

12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

 

Grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 29. april 2008.

 

 



[1] Kommissionens danske udgave af rapporten benytter ordet ’dækning’ som oversættelse af det engelske begreb ’penetration’, men ’udbredelse’ er imidlertid en teknisk mere korrekt oversættelse.

[2] Kommissionens danske udgave af rapporten benytter ordet ’etablerede selskaber’ som oversættelse af det engelske begreb ’incumbents’, men ’tidligere monopolselskab’ er imidlertid en teknisk mere korrekt oversættelse.