Â
Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:
Supplerende grundnotat vedrørende Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget - Statusrapport om Det Indre Europæiske Marked for Elektronisk
Kommunikation i 2007 (13. rapport)
– KOM(2008) 153
Materialet er ligeledes sendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.
Med venlig hilsen
Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget - Statusrapport om Det Indre Europæiske Marked for Elektronisk Kommunikation i 2007 (13. rapport) – KOM(2008) 153
|
|
Optrykt på baggrund af grundnotat af 23. april 2008. Ændringer er markeret med streg i margenen.
1. Resumé
Kommissionen har den 19. marts 2008 vedtaget sin meddelelse om den 13. rapport om implementeringen af telereguleringen i medlemslandene. Meddelelsen har fokus på den seneste udvikling på de europæiske markeder for elektronisk kommunikation.
Særligt for Danmarks vedkommende, er der ros til blandt andet den høje udbredelsesgrad af bredbånd (den højeste i EU) og den stærke priskonkurrence på mobiltelefoni og ADSL. Det bemærkes dog også, at konkurrencen fortsat halter på fastnet- og bredbåndsmarkedet.
2. Baggrund
Siden 1997 har Kommissionen hvert år vedtaget en meddelelse, hvori der gøres status over telereguleringen i EU-medlemsstaterne, som var forpligtede til at liberalisere telemarkederne senest per 1. januar 1998.
Der er tale om meddelelser, som omfatter den samlede telelovgivning og fokuserer på, hvorvidt reglerne er gennemført på en effektiv måde, og om de virker i praksis. Til forskel fra de første meddelelser fra før 1997 blev meddelelserne fra 1997 (den tredje meddelelse) og frem opbygget tematisk med emner som forsyningspligt, nummerspørgsmål, takstprincipper, samtrafik og tilladelsesforhold.
Kommissionen benytter benchmarking til at vurdere implementeringens effektivitet i hver enkelt medlemsstat.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Implementeringsrapporterne har til formål at overvåge udviklingen på de europæiske markeder for elektronisk kommunikation. Rapporterne omfatter data om væsentlige markedsaspekter som for eksempel vækstrater, takster på rå kobber samt detail- og samtrafiktjenester. Markedsoplysninger og oplysninger om lovgivning og administration bliver indhentet fra de nationale tilsynsmyndigheder ved hjælp af spørgeskemaer og møder med myndigheder og brancherepræsentanter.
Den 13. implementeringsrapport blev vedtaget i Kommissionen den 19. marts 2008 og består af en kort sammenfatning af de undersøgte data samt en række bilag, som indeholder afsnit om de enkelte medlemsstater og et dataafsnit med omfattende statistiske oplysninger om de enkelte markeder på europæisk niveau.
Rapporten tegner et billede af et europæisk telemarked, der i 2007 var kendetegnet ved følgende:
--Â Â Â Der
er fortsat stigning i teleudbydernes indtægter som følge af vedvarende vækst i
omsætningen på faste bredbåndsforbindelser og mobiltjenester. Indtægterne steg
fra 289 milliarder euro i 2006 til 293 milliarder euro i 2007.
--Â Â Â Forbrugerne
nyder godt af lavere priser som følge af styrket konkurrence.
--Â Â Â Forordningen
om roaming trådte i kraft den 20. juni 2007 og er gennemført i alle
medlemsstater uden større problemer. Forbrugerne nyder nu godt af væsentlige
besparelser på omkring 60 procent, når de benytter deres mobiltelefon i udlandet.
--Â Â Â Muligheden
for nummerportabilitet (medtagelse af eget telefonnummer ved skift af
teleudbyder) udnyttes i stigende grad: I løbet af sidste år er antallet af numre,
som kunderne har taget med sig, steget med 7,1 millioner. Nummerportabilitet
tilbydes nu for både fastnet- og mobilnumre i alle medlemslande undtagen
Bulgarien og Rumænien.
--Â Â Â 3G-udbredelsen[1] er steget
fra 11 procent ved udgangen af 2006 til skønsmæssigt 20 procent ved udgangen af
2007, svarende til 88 millioner abonnementer.
--Â Â Â Den
gennemsnitlige bredbåndsudbredelse i EU steg fra 16,3 procent i januar 2006 til
20,0 procent i januar 2008.
--Â Â Â 29
procent af alle husstande har i 2007 abonneret på mindst et tjenestebundt
(samling af forskellige typer tjenester i ét abonnement), hvilket er en
stigning i forhold til det foregående års 18 procent.
--Â Â Â De
tidligere monopolselskabers[2]
andel af bredbåndsmarkedet synes at være faldende fra 46,8 procent i januar
2007 til gennemsnitligt 46,3 procent i januar 2008.
Den 12. implementeringsrapport påpegede, at der ville kunne opnås en øget konkurrence på tværs af medlemsstaterne, økonomisk vækst og fordele for forbrugerne, hvis EU havde et mere koordineret tilsyn end i dag, hvor der er 27 forskellige nationale systemer. I forlængelse heraf har Kommissionen i november 2007 fremsat forslag til reform af telereguleringen i Europa.
Specielt for Danmarks vedkommende fremhæver implementeringsrapporten følgende:
--Â Â Â Den
højeste bredbåndsudbredelse i såvel EU som i hele verden (35,6 procent).
--Â Â Â Der
er fortsat stigende bredbåndsudbredelse især på baggrund af øgede investeringer
i alternativ infrastruktur.
--   Stærk
priskonkurrence på mobiltelefoni og ADSL.
--Â Â Â Det
tidligere monopolselskab (TDC) har en svagt stigende markedsandel på et vigende
marked for fastnettelefoni, mens selskabet har oplevet en mindre tilbagegang på
bredbåndsmarkedet.
--Â Â Â IT-
og Telestyrelsen har gennemført det strategiske eftersyn af telereguleringen,
hvori muligheden for længere bindingsperioder på 3G-tjenester nævnes som en
mulighed.
--Â Â Â Alternative
operatører klager over, at det tidligere monopolselskab (TDC) tager et for højt
gebyr for at implementere nye nummerserier på centralerne.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har ikke afgivet udtalelse om Kommissionens meddelelse.
7. Gældende dansk ret
Der er ingen direkte påvirkning af gældende dansk ret.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller miljømæssige konsekvenser og ej heller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Meddelelsen medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet. På det foreliggende grundlag kan det imidlertid ikke afvises, at den igangværende revision af den regulatoriske ramme på området for elektronisk kommunikation kan indebære administrative konsekvenser i form af lettelser eller byrder for erhvervslivet. Eventuelle ændringer i det eksisterende regelsæt vil blive underkastet selvstændig behandling.
9. Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikation, hvilket gav anledning til et enkelt svar.
Forbrugerrådet har noteret sig Kommissionens ros til Danmark for den højeste bredbåndsudbredelse i EU (og i verden) og den stærke priskonkurrence på mobiltelefoni og ADSL. Generelt kan Forbrugerrådet tilslutte sig de anførte punkter, som fremgår af Kommissionens rapport, og som tegner et billede af det europæiske telemarked i 2007.
Forbrugerrådet skal dog gøre opmærksom på, at den uigennemsigtighed på markedet, som sammen med lavere priser, er en konsekvens af den styrkede priskonkurrence også bør nævnes. Derudover finder Forbrugerrådet, at den manglende mulighed for krydsportabilitet bør nævnes i forbindelse med muligheden for nummerportabilitet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt udarbejdelsen af implementeringsrapporter, hvor der
gives en status over den aktuelle situation på de forskellige delmarkeder og i de forskellige medlemsstater. Sådanne rapporter bidrager med overblik over udviklingen og gør det muligt at identificere uhensigtsmæssigheder.
Det bemærkes, at krydsportabilitet (overførsel af numre fra henholdsvis fastnet til mobilnet og omvendt) ikke hidtil har været et EU-krav, men udelukkende et dansk krav, hvorfor dette aspekt ikke er medtaget i Kommissionens gennemgang af telemarkederne. Kommissionen har dog i den igangværende revision af teledirektiverne foreslået muligheden for indførelse af krydsportabilitet som krav på EU-plan.
Regeringen bemærker endvidere, at der er tale om en kommissionsmeddelelse, og at det således er Kommissionen, som selv udvælger, hvilke data der skal inkluderes. De aspekter af meddelelsen, som nævnes i ovennævnte høringssvar, kan nævnes overfor Kommissionen i forbindelse med Danmarks dialog med denne om de kommende implementeringsrapporter.
11. Generelle forventninger til andre landes holdning
Den 13. implementeringsrapport er blevet præsenteret af Kommissionen på et arbejdsgruppemøde i Rådet, hvilket ikke gav anledning til debat. Et enkelt medlemsland havde bemærkninger til egne data.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 29. april 2008.
[1] Kommissionens danske udgave af rapporten benytter ordet ’dækning’ som oversættelse af det engelske begreb ’penetration’, men ’udbredelse’ er imidlertid en teknisk mere korrekt oversættelse.
[2] Kommissionens danske udgave af rapporten benytter ordet ’etablerede selskaber’ som oversættelse af det engelske begreb ’incumbents’, men ’tidligere monopolselskab’ er imidlertid en teknisk mere korrekt oversættelse.