Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Til udvalget fremsendes hermed til orientering:

 

./.

Grundnotat vedrørende Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget - Statusrapport om Det Indre Europæiske Marked for Elektronisk

Kommunikation i 2007 (13. Rapport)

– KOM(2008) 153

 

Materialet er ligeledes sendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander


Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, RÃ¥det, Det

Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget

- Statusrapport om Det Indre Europæiske Marked for Elektronisk

Kommunikation i 2007 (13. Rapport)

– KOM(2008) 153

 

 

 

1. Resumé

 

Kommissionen har den 19. marts 2008 vedtaget sin meddelelse om den 13. rapport om implementeringen af telereguleringen i medlemslandene. Meddelelsen har fokus på den seneste udvikling på de europæiske markeder for elektronisk kommunikation.

 

Særligt for Danmarks vedkommende er der ros for blandt andet den høje udbredelsesgrad af bredbånd (den højeste i EU) og den stærke priskonkurrence på mobiltelefoni og ADSL. Det bemærkes dog også, at konkurrencen fortsat halter på fastnet- og bredbåndsmarkedet.

 

2. Baggrund

 

Siden 1997 har Kommissionen hvert år vedtaget en meddelelse, hvori der gøres status over telereguleringen i EU-medlemsstaterne, som var forpligtede til at liberalisere telemarkederne senest per 1. januar 1998.

 

Der er tale om meddelelser, som omfatter den samlede telelovgivning og fokuserer på, hvorvidt reglerne er gennemført på en effektiv måde, og om de virker i praksis. Til forskel fra de første meddelelser fra før 1997 blev meddelelserne fra 1997 (den tredje meddelelse) og frem opbygget tematisk med emner som forsyningspligt, nummerspørgsmål, takstprincipper, samtrafik og tilladelsesforhold.

Kommissionen benytter benchmarking til at vurdere implementeringens effektivitet i hver enkelt medlemsstat.

 

3. Hjemmelsgrundlag

 

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.

 

4. Nærhedsprincippet

 

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

 

5. Formål og indhold

 

Implementeringsrapporterne har til formål at overvåge udviklingen på de europæiske markeder for elektronisk kommunikation. Rapporterne omfatter data om væsentlige markedsaspekter som for eksempel vækstrater, takster på rå kobber samt detail- og samtrafiktjenester. Markedsoplysninger og oplysninger om lovgivning og administration bliver indhentet fra de nationale tilsynsmyndigheder ved hjælp af spørgeskemaer og møder med myndigheder og brancherepræsentanter.

 

Den 13. implementeringsrapport blev vedtaget i Kommissionen den 19. marts 2008 og består af en kort sammenfatning af de undersøgte data samt en række bilag, som indeholder afsnit om de enkelte medlemsstater og et dataafsnit med omfattende statistiske oplysninger om de enkelte markeder på europæisk niveau.

 

Rapporten tegner et billede af et europæisk telemarked, der i 2007 var kendetegnet ved følgende:

-          Der er fortsat stigning i teleudbydernes indtægter som følge af vedvarende vækst i omsætningen pÃ¥ faste bredbÃ¥ndsforbindelser og mobiltjenester. Indtægterne steg fra 289 milliarder euro i 2006 til 293 milliarder euro i 2007.

-          Forbrugerne nyder godt af lavere priser som følge af styrket konkurrence.

-          Forordningen om roaming trÃ¥dte i kraft den 20. juni 2007 og er gennemført i alle medlemsstater uden større problemer. Forbrugerne nyder nu godt af væsentlige besparelser pÃ¥ omkring 60 procent, nÃ¥r de benytter deres mobiltelefon i udlandet.

-          Muligheden for nummerportabilitet (medtagelse af eget telefonnummer ved skift af teleudbyder) udnyttes i stigende grad: I løbet af sidste Ã¥r er antallet af numre, som kunderne har taget med sig, steget med 7,1 millioner. Nummerportabilitet tilbydes nu for bÃ¥de fastnet- og mobilnumre i alle medlemslande undtagen Bulgarien og Rumænien.

-          3G-udbredelsen[1] er steget fra 11 procent ved udgangen af 2006 til skønsmæssigt 20 procent ved udgangen af 2007, svarende til 88 millioner abonnementer.

-          Den gennemsnitlige bredbÃ¥ndsudbredelse i EU steg fra 16,3 procent i januar 2006 til 20,0 procent i januar 2008.

-          29 procent af alle husstande har i 2007 abonneret pÃ¥ mindst et tjenestebundt (samling af forskellige typer tjenester i ét abonnement), hvilket er en stigning i forhold til det foregÃ¥ende Ã¥rs 18 procent.

-          De tidligere monopolselskabers[2] andel af bredbÃ¥ndsmarkedet synes at være faldende fra 46,8 procent i januar 2007 til gennemsnitligt 46,3 procent i januar 2008.

 

Den 12. implementeringsrapport påpegede, at der ville kunne opnås en øget konkurrence på tværs af medlemsstaterne, økonomisk vækst og fordele for forbrugerne, hvis EU havde et mere koordineret tilsyn end i dag, hvor der er 27 forskellige nationale systemer. I forlængelse heraf har Kommissionen i november 2007 fremsat forslag til reform af telereguleringen i Europa.

 

Specielt for Danmarks vedkommende fremhæver implementeringsrapporten følgende:

-          Den højeste bredbÃ¥ndsudbredelse i sÃ¥vel EU som i hele verden (35,6 procent).

-          Der er fortsat stigende bredbÃ¥ndsudbredelse især pÃ¥ baggrund af øgede investeringer i alternativ infrastruktur.

-          Stærk priskonkurrence pÃ¥ mobiltelefoni og ADSL.

-          Det tidligere monopolselskab (TDC) har en svagt stigende markedsandel pÃ¥ et vigende marked for fastnettelefoni, mens selskabet har oplevet en mindre tilbagegang pÃ¥ bredbÃ¥ndsmarkedet.

-          IT- og Telestyrelsen har gennemført det strategiske eftersyn af telereguleringen, hvori muligheden for længere bindingsperioder pÃ¥ 3G-tjenester nævnes som en mulighed.

-          Alternative operatører klager over, at det tidligere monopolselskab (TDC) tager et for højt gebyr for at implementere nye nummerserier pÃ¥ centralerne.

 

6. Europa-Parlamentets udtalelse

 

Europa-Parlamentet har ikke afgivet udtalelse om Kommissionens meddelelse.

 

7. Gældende dansk ret

 

Der er ingen direkte påvirkning af gældende dansk ret.

 

8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet

 

Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller miljømæssige konsekvenser og ej heller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.

 

Meddelelsen medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet. På det foreliggende grundlag kan det imidlertid ikke afvises, at den igangværende revision af den regulatoriske ramme på området for elektronisk kommunikation kan indebære administrative konsekvenser i form af lettelser eller byrder for erhvervslivet. Eventuelle ændringer i det eksisterende regelsæt vil blive underkastet selvstændig behandling.

 

9. Høring

 

Meddelelsen vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikation.

 

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Danmark støtter generelt udarbejdelsen af implementeringsrapporter, hvor der gives en status over den aktuelle situation på de forskellige delmarkeder og i de forskellige medlemsstater. Sådanne rapporter bidrager med overblik over udviklingen og gør det muligt at identificere uhensigtsmæssigheder.

 

11. Generelle forventninger til andre landes holdning

 

Den 13. implementeringsrapport er endnu ikke blevet diskuteret i RÃ¥det.

 

12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

 

Kommissionens meddelelse har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.

 

 



[1] Kommissionens danske udgave af rapporten benytter ordet ’dækning’ som oversættelse af det engelske begreb ’penetration’, men ’udbredelse’ er imidlertid en teknisk mere korrekt oversættelse.

[2] Kommissionens danske udgave af rapporten benytter ordet ’etablerede selskaber’ som oversættelse af det engelske begreb ’incumbents’, men ’tidligere monopolselskab’ er imidlertid en teknisk mere korrekt oversættelse.