Â
Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Med henblik på samrådet onsdag den 21. maj 2008 kl. 13.30 fremsendes til orientering Samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedr. spørgsmålet om placeringen af Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT).
Emnet er ikke et egentligt punkt på Rådsmødet (konkurrenceevne) (det indre marked, industri, forskning) den 29.-30. maj 2008, men vil blive genstand for en drøftelse i tilknytning til Rådsmødet.
Udvalget har tidligere modtaget Samlenotat af 9. maj 2008 vedr. de punkter, som skal drøftes på selve Rådsmødet.
Helge Sander
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Samlenotatet sendes efterfølgende til Videnskabsudvalget
Rådsmøde (konkurrenceevne) (det indre marked, industri, forskning)
den 29.-30. maj 2008
Forskningsdelen
Punkt 9 |
Placering af sekretariatet for Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) KOM-dokument foreligger ikke - Drøftelse
|
side 2 |
Punkt 9:  Placering af sekretariatet for Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
KOM-dokument foreligger ikke
- Drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det slovenske formandskab har i brev af 7. april 2008 til sine ministerkolleger bebudet, at placeringen af sekretariatet for EIT vil blive genstand for en uformel drøftelse om aftenen den 29. maj. Formandskabet vil her forsøge at opnå enighed om en placering. I givet fald vil der den 30. maj blive indkaldt til en medlemsstatskonference i henhold til Traktatens art. 289.
Størrelsen af sekretariatet kendes ikke for nærværende, men det skønnes, at der bliver tale om ca. 60 stillinger, når sekretariatet er fuldt etableret. Formandskabet har med frist april 2008 bedt tilkendegivelser vedrørende værtskabet for EIT’s sekretariat. Følgende fem tilbud foreligger: Polen (Wroclaw), Slovakiet-Østrig (Bratislava-Wien), Ungarn (Budapest), Spanien (Barcelona) og Tyskland (Jena)
2. Baggrund
I februar 2005 fremsatte Kommissionens formand Barroso ideen om etablering af et europæisk institut for teknologi (EIT) som en del af midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien. EIT skulle ses som et af elementerne i en vidtspændende strategi for at mobilisere viden og innovation som en nøgle til vækst og beskæftigelse. Det skulle være et konkret udtryk for en EU-forpligtelse til at skabe et miljø, hvor der lægges stor vægt på innovation og ekspertise på højt niveau i EU.
Målsætningen med EIT er at skabe netværk, der er åbne for institutioner fra en EU-medlemsstat eller andre europæiske lande, som har en aftale med Kommissionen om deltagelse i EIT. Netværkene skal skabe den sammenhæng på europæisk plan mellem videregående uddannelse, forskning og innovation, som mangler på nuværende tidspunkt. Instituttet skal ses i sammenhæng med andre aktioner, herunder det 7. rammeprogram, der forbedrer netværk og synergieffekter mellem de bedste forsknings- og innovationsmiljøer i Europa.
Fælles beslutning mellem Rådet og Parlamentet blev truffet den 11. marts 2008.
Der skal nu træffes beslutning om placering af sekretariatet for EIT.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om placering træffes i henhold til Traktatens art. 289, hvorefter hjemstedet for Fællesskabets institutioner fastlægges ved overenskomst mellem medlemsstaternes regeringer.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Formål og indhold
Det slovenske formandskab har i brev til ministerkollegerne af 7. april 2008 bebudet, at spørgsmålet om placering af sekretariatet vil blive genstand for en uformel debat om aftenen den 29. maj forud for Rådsmødet (Konkurrenceevne – forskning) den 30. maj. Formandskabet vil forsøge at opnå enighed om en placering. I givet fald vil der den 30. maj blive indkaldt til en medlemsstatskonference i henhold til Traktatens art. 289, således at der kan træffes en formel beslutning.
Der vil være behov for, at der etableres et sekretariat, som skal betjene EIT’s fire organer: bestyrelsen, formandskabet, forretningsudvalget, direktøren og den interne revisionsfunktion med bl.a. strategiske oplæg og analyser, behandling af forslag om netværk (KIC), kontrakter mellem de deltagende institutioner samt formidling. Størrelsen af sekretariatet kendes ikke for nærværende, men det skønnes, at der bliver tale om ca. 60 stillinger, når sekretariatet er fuldt etableret. Der er ikke i Rådets beslutning om etableringen af EIT fastlagt en procedure eller retningslinier for udarbejdelsen af et grundlag for en beslutning om den geografiske placering af sekretariatet.
Kommissionen har modtaget fem tilbud om værtskab for EIT’s sekretariat:
Polen (Wroclaw), Slovakiet-Østrig (Bratislava-Wien), Ungarn (Budapest),
Spanien (Barcelona) og Tyskland (Jena). I forbindelse med mødet i Rådet den 25. februar 2008 uddelte Polen, Slovakiet-Østrig og Ungarn informationsmateriale om deres tilbud.
Om de enkelte tilbud om værtskab kan oplyses:
Slovakiet-Østrig
Den østrigske ambassadør og den slovakiske ambassadør i København har besøgt Videnskabsministeriet og orienteret om tilbudet om at placere sekretariatet i Wien. Tilbudet er ikke specificeret i større detaljer. Det fremgår, at EIT vil komme til at indgå i planerne om opbygning af et ledende teknologicenter, som er under udvikling i tilknytning til flere universiteter. Der henvises endvidere til, at Wien i forvejen er vært for en række internationale enheder og dermed har erfaring i at servicere denne type institution. Det er tanken, at sekretariatet for bestyrelsen og den interne revisionskomité skal ligge i Bratislava og sekretariatet for forretningsudvalget og direktøren i Wien.
Der er 60 kilometer mellem Wien og Bratislava, og det tager ca. 40 minutter at køre i bil og ca. en time med tog eller bus. Samarbejdet mellem byerne er allerede på forskellig vis søgt fremmet gennem det såkaldte Twin-City koncept, som fremhæver Wien og Bratislavas førende placering i den centraleuropæiske region. Byerne samarbejder tillige i det EU-støttede (Interreg IIIa) Centrope-samarbejde mellem byer og regioner i Østrig, Ungarn, Slovakiet og Tjekkiet.
Polen
En delegation fra det polske videnskabsministerium og repræsentanter fra Wroclaw har besøgt Videnskabsministeriet for at orientere om det polske tilbud om værtskabet for EIT i tilknytning til universitetet i Wroclaw i det sydvestlige Polen. Polen har lagt mange kræfter i information og argumentation for værtskabet. Der lægges op til, at EIT-sekretariatet kommer til at arbejde i et udviklingsmiljø, som også huser et nationalt center under overskriften ’Wroclaw som en
videndreven region’, og der er reserveret en særskilt bygning, som stilles gratis til rådighed for sekretariatet. Polen er rede til at stille fem nationale eksperter til rådighed for sekretariatet.
Ungarn
Ungarn har tilbudt, at sekretariatet for EIT placeres i Budapest, men har endnu ikke lagt sig fast på den endelige placering. Et ungarsk argument er, at Ungarn endnu ikke huser en EU-institution.
Den ungarske ambassadør i Danmark har ved et møde i Videnskabsministeriet argumenteret for, at en placering af EIT-sekretariatet i Budapest er central i forhold til hele den central- og østeuropæiske region. Det er også kommet til udtryk ved, at FAO- og UNHCR-afdelinger er blevet etableret i byen.
Det fremhæves også, at placeringen vil være en fordel for den ungarske økonomi og forbedre landets konkurrenceevne. Det nævnes endvidere, at undersøgelser
viser, at Budapest er den mest attraktive by for teknologi og forskning i de nye EU-lande.
Spanien
Spanien har tilbudt, at EIT-sekretariatet placeres i Sant Cugat i udkanten af Barcelona. Det er et omrÃ¥de, hvor der findes bÃ¥de innovative højere uddannelses- og forskningsinstitutioner samt virksomheder. Planen lanceres som et forslag om etablering af et nyt europæisk innovationscenter â€The new European Innovation Hubâ€.
Tyskland
Tyskland har tilbudt en placering af EIT-sekretariatet i Jena. Nærmere information om forslaget afventes.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om placeringen af sekretariatet.
Â
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Spørgsmålet om placering af sekretariatet for EIT har ikke været sendt i høring.
10.   Regeringens foreløbige generelle holdning
I brevet fra det slovenske formandskab fremhæves, at det på et møde i Det Europæiske Råd i 2003 blev besluttet at prioritere fremtidige placeringer af EU-institutioner i de stater, som blev medlemmer efter 2004.
Danmark støtter, at sekretariatet placeres i et af de nye medlemslande.
11.   Generelle forventninger til andre landes holdninger
Spørgsmålet om placeringen af sekretariatet har indskrænket sig til ovennævnte landes præsentation af tilbud om værtskab.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om placering af sekretariatet har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.