Â
Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:
Grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et flerårigt fællesskabsprogram til beskyttelse af børn, der bruger internet og andre kommunikationsteknologier (videreførelse af Safer Internet plus-programmet)
KOM (2008) 106 endelig
Materialet er ligeledes sendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.
Med venlig hilsen
Helge Sander
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et flerårigt fællesskabsprogram til beskyttelse af børn, der bruger internet og andre kommunikationsteknologier. KOM (2008) 106 endelig |
Kommissionen har udarbejdet et forslag til et nyt Safer Internet-program for perioden 2009-2013. Forslaget er udtryk for en fortsat udbygning og videreudvikling af de tidligere programmer i form af Handlingsplanen for et sikrere internet 1999-2004[1] henholdsvis Safer Internet plus 2004-2008[2].
Formålet med programmet er at fremme en sikrere brug af internettet og andre kommunikationsteknologier, især for børn, og at bekæmpe ulovligt indhold og skadevoldende adfærd i onlineverdenen.
I forhold til tidligere programmer sættes der fokus på risikoen for cybermobning og forebyggelsen af seksuelle overgreb. Der skitseres fire aktionslinjer i forslaget: Bekæmpelse af ulovligt indhold og skadevoldende adfærd online, sikrere forhold i onlineverdenen, oplysning og bevidstgørelse af offentligheden og opbygning af en videnbase.
Â
Programmet foreslås at gælde i perioden fra 1. januar 2009 til 31. december 2013 med et budget på 55 millioner euro. Programmet forventes behandlet på rådsmødet (uddannelse, ungdom og kultur) den 21.-22. maj 2008 med henblik på forhandling mellem det franske formandskab og Europa-Parlamentet i anden halvdel af 2008.
2. Baggrund
Det nuværende program (Safer Internet plus) udløber med udgangen af 2008. På den baggrund har Kommissionen udarbejdet nærværende forslag, der skal dække perioden 2009-2013. Forslaget skal ses i forlængelse af de tidligere initiativer på området (som udover Safer Internet plus fra 2004-2008 dækker over Handlingsplanen for et sikrere internet fra 1999-2004).
Ifølge den afsluttende evaluering af Handlingsplanen for et sikrere internet anses EU “for at have spillet en pionerrolle ved pÃ¥ et tidligt tidspunkt at udpege ulovligt og skadevoldende indhold pÃ¥ internettet som et alvorligt og vigtigt politisk problem af betydning verden overâ€[3].
Som forberedelse til nærværende forslag gennemførtes en konsekvensanalyse i perioden april-juli 2007, der blandt andet omfattede en offentlig onlinehøring og en række målrettede høringer. Høringerne bekræftede, at de gennemførte tiltag har virket efter hensigten, men det blev understreget, at det er nødvendigt at tilpasse programmet efter de nye behov. Kommissionen bemærker således, at beskyttelse af børn i onlineverdenen er en kilde til bekymring, som styrkes yderligere af, at der dukker nye teknologier og tjenester op.
Kommissionen peger således på, at de mest alvorlige risici ved børns brug af onlineteknologier er tilfælde, hvor børn udsættes for seksuelt misbrug, der dokumenteres gennem billeder, filer eller lydfiler og transmitteres via nettet, og tilfælde, hvor de kontaktes af personer, der indleder venskab med dem i den hensigt at begå seksuelt misbrug ("grooming"), eller hvor de udsættes for mobning i onlineverdenen (cybermobning).
På den baggrund konkluderer Kommissionen, at der fortsat er et behov for at kunne adressere en række af de elementer, der indgår i det eksisterende program, Safer Internet plus. Desuden udvides programmets rækkevidde med mulighed for indsats mod grooming, cybermobning og for vidensopbygning hos alle berørte parter om børns anvendelse af nye teknologier.
Programmet er først og fremmest udformet med henblik på at kunne takle fremtidige, endnu ukendte tendenser i onlineverdenen og de deraf følgende udfordringer, som vil få stigende betydning i de kommende år. Kommissionen har peget på, at det i perioden 2009-2013 vil blive afgørende at kunne træffe passende foranstaltninger for at beskytte børn i onlineverdenen.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 153 om forbrugerbeskyttelse. Forslaget skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i henhold til EF-traktatens artikel 251.
Â
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med programmet er at fremme en sikrere brug af internettet og andre kommunikationsteknologier, navnlig for børn, og at bekæmpe ulovligt indhold og skadevoldende adfærd i onlineverdenen. Endvidere sigter programmet mod at bekæmpe potentielt skadevoldende adfærd på nettet samt sikre, at brugerne er klar over, hvilke risici der er på nettet, og hvilke forholdsregler de bør træffe.
For at nå dette mål vil programmet især lægge vægt på praktisk hjælp til slutbrugerne - især børn, forældre, omsorgspersoner og lærere - ved at tilskynde til partnerskaber med deltagelse af flere berørte parter. I de tilfælde, hvor indhold og tjenester er tilgængelige og kan benyttes både med og uden netforbindelse (for eksempel videospil) kan programmet behandle begge typer adgang og brug for at sikre en sammenhængende risikostrategi.
I forhold til det nuværende program, Safer Internet plus, udvides programmets rækkevidde med henblik på a) at lægge særlig vægt på at beskytte sårbare børn i onlineverdenen, især mod "grooming" og cybermobning, og b) at give alle berørte parter større viden om, hvordan børn bruger nye teknologier. Til gengæld indgår der ikke længere en indsats mod uønskede reklamehenvendelser (spam). Spam er et problem for alle brugere uanset alder og er dækket af andre af Kommissionens initiativer.
Programmet har fire aktionslinjer:
1. Bekæmpelse af ulovligt indhold og skadevoldende adfærd online
Aktionslinjen svarer til den første aktionslinje under Safer Internet plus-programmet. Rækkevidden er udvidet til at omfatte grooming og cybermobning.
Formålet med aktionslinjen er at begrænse mængden af ulovligt indhold, der cirkulerer i onlineverdenen og gøre en indsats mod skadevoldende adfærd på nettet. Der vil især blive sat fokus på onlinedistribution af materiale, der viser seksuelt misbrug af børn, grooming og mobning i onlineverdenen.
Det foreslås, at der ydes støtte til kontaktpunkter, der gør det lettere for brugerne at anmelde ulovligt indhold og skadevoldende adfærd på nettet. Disse kontaktpunkter bør have nær forbindelse til andre tiltag på nationalt plan (for eksempel selvregulerings- og oplysningstiltag) og samarbejde på europæisk plan om grænseoverskridende problemer og udveksling af bedste praksis.
Endvidere vil denne aktionslinje omfatte tiltag for at tilskynde til udvikling og brug af tekniske redskaber til at håndtere ulovligt indhold og skadevoldende adfærd på nettet. Aktionslinjen vil også omfatte aktiviteter til fremme af samarbejde og udveksling af bedste praksis mellem en bred vifte af berørte parter på europæisk og internationalt plan. Der kan være brug for andre metoder og andre typer ekspertise til at takle skadevoldende adfærd på nettet som mobning og grooming. Programmet vil gribe de tekniske, psykologiske og sociologiske aspekter af disse problemer an og fremme samarbejdet mellem de berørte parter. Aktiviteter vedrørende disse spørgsmål kan også indarbejdes i de øvrige foranstaltninger.
2. Sikrere forhold i onlineverdenen
Aktionslinjen kombinerer to af aktionslinjerne under Safer Internet plus-programmet, der har til formål at forsyne forældre med redskaber til at øge sikkerheden (hjælp til selvhjælp) og at tilskynde branchen til selvregulering.
Aktiviteterne skal bringe de berørte parter sammen med henblik på at finde midler til at gøre onlineverdenen mere sikker og beskytte børn mod skadevoldende indhold og adfærd. Der skal blandt andet gøres en indsats for at få de berørte parter til at påtage sig et ansvar, stimulere samarbejde og sikre udveksling af erfaringer og bedste praksis mellem parterne på europæisk og internationalt plan. Det er målet at fremme udvikling og iværksættelse af selvreguleringssystemer og at forsyne brugerne med redskaber og applikationer, der kan hjælpe dem til at håndtere skadevoldende indhold.
Som et nyt element vil der blive lagt særlig vægt på at inddrage børn og unge i aktiviteterne for at få bedre indsigt i deres synspunkter og erfaringer med hensyn til brug af onlineteknologier og drage fordel af deres bidrag, når der skal udformes oplysningstiltag, redskaber, materialer og politikker.
3. Oplysning og bevidstgørelse af offentligheden
Denne aktionslinje var også et vigtigt element i Safer Internet plus-programmet. Målet for aktionslinjen er at gøre især børn, forældre, omsorgspersoner og lærere mere bevidste om de muligheder og risici, der er forbundet med at bruge onlineteknologi, og mulige forholdsregler af hensyn til sikkerheden i onlineverdenen.
Der vil blive iværksat koordinerede tiltag for at forsyne brugerne overalt i Europa med tilstrækkelige oplysninger om muligheder, risici og måder at håndtere disse på. Der vil blive ydet støtte til kontaktpunkter, hvor forældre og børn kan få svar på spørgsmål om, hvordan de tager vare på sikkerheden i onlineverdenen. Der vil blive lagt vægt på omkostningseffektive midler til at formidle oplysning til et stort antal brugere.
På grundlag af de erfaringer, der er gjort, vil der blive iværksat en ekstra indsats for at tilskynde skolerne til at sørge for, at oplysningerne og bevidstgørelsesindsatsen når ud til børnene. Der vil blive lagt særlig vægt på udvikling og/eller kortlægning af effektive midler, metoder og redskaber til oplysning og bevidstgørelse, der kan genbruges i andre dele af oplysningsnetværket på en omkostningseffektiv måde. Der vil også blive gjort en indsats for at sikre udveksling af bedste praksis og samarbejde på europæisk plan.
4. Opbygning af en videnbase
Aktionslinjen er ny, om end nogle af de aktiviteter, der blev gennemført under Safer Internet plus, allerede har leveret bidrag til videnbasen.
Der oprettes og udbygges en videnbase med henblik på at sikre, at eksisterende og nye former for brug af onlineteknologier og de relevante risici og følger heraf gribes an på en passende måde. Videnbasen skal endvidere danne grundlag for kortlægning af både kvantitative og kvalitative aspekter i denne sammenhæng.
Den opbyggede viden vil blive udnyttet i gennemførelsen af programmet og i udformningen af passende tiltag for at gøre onlineverdenen sikker for alle brugere. Aktiviteterne vil gå ud på at koordinere undersøgelser på relevante områder i og uden for EU og opbygge viden om børns (stadig nye) måder at bruge onlineteknologier på, og om hvilke risici og potentielt skadelige virkninger brugen af onlineteknologi kan have for dem, herunder tekniske, psykologiske og sociologiske aspekter.
Undersøgelserne under denne aktionslinje kan også vedrøre metoder og midler til oplysning og bevidstgørelse, vurdering af sam- og selvreguleringsordninger, forskellige tekniske og ikke-tekniske løsninger samt andre relevante aspekter, der måtte vise sig.
Ovennævnte foranstaltninger vil ikke omfatte forskningsaktiviteter, der kan udføres under det syvende rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling (2007 - 2013). Rammeprogrammet omfatter et forskningsområde vedrørende ungdomsrelaterede ændringer i livsstil og forbrugsmønstre, som kan danne grundlag for forskning i spørgsmål om børns sikkerhed på internettet.
Der vil blive tilskyndet til internationalt samarbejde som et fast element under samtlige tiltag, i overensstemmelse med de særlige mål, der opstilles.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Dette forventes ikke at ske før andet halvår af 2008.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Â
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekvenser udover indvirkningen på EU’s budget. Forslaget medfører en udgift på EU’s budget på 55 mio. EUR i perioden fra 1. januar 2009 til 31. december 2013. Danmark betaler ca. 2 procent af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved programmet på 8,25 mio. kr. i den 5-årige periode. Forslaget forventes ikke at få samfundsøkonomiske eller miljømæssige konsekvenser, og det forventes heller ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikation.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Â
Regeringen støtter det nye forslag til et Safer Internet-program, da det udgør en fortsat udbygning og videreudvikling af det nuværende program.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af de indledende drøftelser i Rådet forventes der en positiv holdning blandt de øvrige medlemsstater på grund af det nye forslags karakter af udbygning og videreudvikling af det nuværende program.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
[1] Europa-Parlamentets og rådets afgørelse 276/199/EF af 25. januar 1999 og afgørelse 1151/2003/EF af 16. juni 2003.
[2] Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse 854/2005/EF af 11. maj 2005 om et flerårigt fællesskabsprogram til fremme af en sikrere brug af internettet og nye onlineteknologier.
[3] Kommissionens meddelelse af 6. november 2006: â€Afsluttende evaluering af gennemførelsen af den flerÃ¥rige EF-handlingsplan til fremme af en mere sikker anvendelse af Internettet ved bekæmpelse af ulovligt og skadeligt indhold pÃ¥ globale net†(KOM (2006) 663 endelig)