Â
Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:
Foreløbigt nærhedsnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om oprettelse af en Europæisk Myndighed for markedet for elektronisk kommunikation
KOM(2007) 699 endelig
Materialet er ligeledes sendt til Europaudvalget via Udenrigsministeriet.
Med venlig hilsen
Helge Sander
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om oprettelse af en Europæisk Myndighed for markedet for elektronisk kommunikation KOM (2007) 699 endelig |
Kommissionen har den 13. november 2007 fremsat forslag til forordning om oprettelse af en Europæisk Myndighed på markedet for elektronisk kommunikation. Den danske sprogversion er oversendt til Rådet den 22. november 2007.
Hjemlen for forordningen er artikel 95 i TEF (foranstaltninger vedrørende det indre marked), og forordningen skal derfor vedtages efter proceduren i artikel 251 i TEF om fælles beslutningstagen mellem Europa-Parlamentet og Rådet.
Kommissionen anfører, at den manglende sammenhæng og konsekvens i tilgangen til regulering hos de 27 nationale tilsynsmyndigheder stiller sig i vejen for teknologiske nyskabelser og udvikling, og af virksomhederne opfattes som en hindring for deres ønsker om at udbyde transnationale eller fælleseuropæiske tjenester.
Som led i revisionen af teledirektiverne foreslår Kommissionen derfor ved forordning at oprette en europæisk myndighed for markedet for elektronisk kommunikation (European Electronic Communications Market Authority - EECMA).
Den nye myndighed, som skal stå til ansvar over for Europa-Parlamentet, skal have et repræsentantskab bestående af cheferne for de nationale tilsynsmyndigheder i samtlige EU-lande og skal erstatte De Europæiske Tilsynsmyndigheders Gruppe vedrørende Elektroniske Kommunikationsnet og -tjenester (ERG).
Myndigheden skal yde ekspertrådgivning til Kommissionen, især med henblik på forberedelsen af reguleringsmæssige beslutninger og den fulde gennemførelse af det indre marked for elektronisk kommunikation ved at sikre bedre sammenhæng og konsekvens i anvendelsen af EU-reglerne, og skal desuden fungere som ekspertisecenter for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester på EU-plan. Det er desuden hensigten, at den nye myndighed skal overtage de funktioner, der i øjeblikket varetages af Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed (ENISA).
Det er EU-Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Dette begrundes med:
â€Med de nuværende regler hÃ¥ndteres tilladelser til at udbyde elektroniske tjenester af de enkelte medlemsstater, og de 27 nationale tilsynsmyndigheder har vide diskretionære beføjelser pÃ¥ dette felt, medens Kommissionen kun har en begrænset tilsyns- og koordineringsfunktion. Det betyder, at det indre marked stadig er en form for "kludetæppe" bestÃ¥ende af 27 forskellige reguleringssystemer. Det hæmmer udviklingen af tjenester, der rækker over landegrænserne, og virksomhederne er nødsaget til at manøvrere mellem forskellige eller ligefrem modstridende driftsvilkÃ¥r for de samme tjenester. I praksis er mange af de reguleringsspørgsmÃ¥l, som de nationale myndigheder tager sig af, de samme i hele EU (f.eks. den lovgivningsmæssige behandling af nye tjenester, visse aspekter af regnskabspligten og -kontrollen, brug af numre, udstyr og tjenester, der skal kunne anvendes af handicappede personer, der rejser inden for EU osv.). For at opnÃ¥ stordriftsbesparelser pÃ¥ disse omrÃ¥der er det helt afgørende, at der udvikles en fælles EU-praksis og -ekspertise, sÃ¥ der sikres en bedre sammenhæng og i givet fald harmonisering. Dette krav kan kun imødekommes effektivt i alle henseender ved at forbedre den eksisterende institutionelle model og skabe bedre balance i kompetencefordelingen mellem medlemsstaterne, de nationale tilsynsmyndigheder og Kommissionen. Det kan kun lade sig gøre ved en indsats pÃ¥ fællesskabsplan.
Udvikling af tjenester på tværs af landegrænserne inden for EU er et af formålene med den revisionsprocedure, der er fastsat i tilladelsesdirektivet. Det fremgik af den omfattende offentlige høring, at det er absolut nødvendigt meget snart at gøre det lettere for virksomhederne at udbyde tværeuropæiske tjenester ved at fjerne nogle af de alvorlige forhindringer, der er en uundgåelig konsekvens af den nuværende model. Der findes en række tjenester på tværs af landegrænserne, der ikke kan reguleres tilstrækkeligt sammenhængende eller konsekvent til, at der kan opnås de fornødne stordriftsbesparelser, hvis de pågældende beføjelser ligger hos de enkelte medlemsstater.
En indsats pÃ¥ fællesskabsplan vil helt klart indebære fordele pÃ¥ grund af sit omfang og have mere positive virkninger, end hvis medlemsstaterne skulle handle hver for sig, fordi den vil kunne sikre større sammenhæng i reguleringen pÃ¥ det indre marked og nedbringe omkostningerne for virksomheder, der opererer i flere forskellige lande. FormÃ¥let med forslaget vil derfor bedre kunne opfyldes ved en fællesskabsindsats.â€
Regeringen er på det foreliggende grundlag enig i Kommissionens vurdering og finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.
Â