Udvalget for Videnskab og Teknologi |
|
|
|
Til: Dato: |
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere 11. april 2008 |
Beretning om sikring og udvikling
af kvaliteten i universitetsuddannelserne.
Statsrevisorernes beretning om opfyldelsen af universitetslovens intentioner om universitetsuddannelsernes kvalitet, herunder særligt universiteternes løbende kvalitetssikringsarbejde vedr. kerneaktiviteter og resultater, blev afgivet onsdag 9. april 2008 (beretning nr. 11/2007), jf. bilag 1 nedenfor.
Beretningen er afgivet pÃ¥ baggrund af Rigsrevisionens: â€Beretning til Statsrevisorerne om sikring og udvikling af kvaliteten af universitetsuddannelserne†(42 s., hvoraf indholdsfortegnelsen er optrykt neden for i bilag 2. Rigsrevisionens fulde beretning til Statsrevisorerne kan findes pÃ¥: www.rigsrevisionen.dk (beretning nr. 11/2007).
Rigsrevisionen har i sine undersøgelser søgt at besvare følgende 3 spørgsmål:
· Arbejder universiteterne på tilfredsstillende vis med at sikre og udvikle kvaliteten af un-dervisning og uddannelser? (kap. III).
· Understøtter universiteternes centrale rammer kvalitetsarbejdet i relation til undervisning og uddannelser? (kap. IV).
· Understøtter Videnskabsministeriet på tilfredsstillende vis universiteternes kvalitetsar-bejde? (kap. V).
Den trykte Statsrevisorberetning omdeles i den kommende uge til Folketingets medlemmer. Beretningen sendes også af statsrevisorerne til Videnskabsministeren til kommentar.
Med venlig hilsen
Finn Skriver Frandsen,
udvalgssekretær
Bilag 1:
Statsrevisorerne, den 9. april 2008
Peder Larsen Henrik Thorup Helge Adam Møller Svend Erik Hovmand Mogens Lykketoft Manu Sareen
|
Beretning om sikring og udvikling af kvaliteten af universitetsuddannelserne
Uddannelsesaktiviteterne ved Danmarks 8 universiteter skal bidrage til at fremme vækst, velfærd og udvikling i samfundet. Uddannelserne skal være af højeste kvalitet og modsvare samfundets behov.
Folketinget bestemte i universitetsloven fra 2003, at universiteterne løbende skal sikre og udvikle kvaliteten af uddannelserne. Det indebærer bl.a., at universiteterne løbende skal evaluere undervisningen og uddannelserne og inddrage de studerende, relevante aftagere, færdige kandidater og censorkorpset i kvalitetsarbejdet. Folketinget bestemte endvidere i akkrediteringsloven fra 2007, at nye og eksisterende universitetsuddannelser skal akkrediteres af den uafhængige Akkrediteringsinstitution for videregående uddannelser.
Beretningen viser, at Videnskabsministeriet og universiteterne bør arbejde mere målrettet og helhedsorienteret med sikring og udvikling af kvaliteten i universitetsuddannelserne.
Statsrevisorerne finder det mindre tilfredsstillende:
· At Videnskabsministeriet ikke har sikret en tilstrækkelig udmøntning af universitetslovens bestemmelser om, at de udviklingskontrakter, som universiteterne indgår med videnskabsministeren, indeholder mål for universiteternes kvalitetsarbejde, planer for evalueringer mv.
· At Videnskabsministeriet ikke har tilvejebragt præcise og klare rammer for universiteternes kvalitetsarbejde. Herved er universiteterne blevet usikre på, hvad den nye uddannelsesakkreditering betyder for det øvrige kvalitetsarbejde, herunder de lovpligtige uddannelsesevalueringer.
· At universiteterne kun i meget begrænset omfang har planlagt eller gennemført evalueringer af hele uddannelsesforløb i perioden 2003-2007.
Statsrevisorerne hilser med tilfredshed, at der i beretningen er samlet en række eksempler på, hvordan kvalitetsarbejdet kan udføres – til inspiration for Videnskabsministeriets og universiteternes fortsatte indsats.
Bilag 2: Rigsrevisionsberetningens indhold
I. Introduktion og resultater.............................................................................................1
II. Indledning....................................................................................................................5
A. Baggrund..............................................................................................................5
B. Formål.................................................................................................................10
C. Afgrænsning........................................................................................................10
D. Metode................................................................................................................11
III. Universiteternes kvalitetsarbejde på uddannelsesområdet.......................................12
A. Uddannelsesevalueringer...................................................................................13
B. Enkeltstående evalueringsaktiviteter..................................................................15
IV. Universiteternes centrale rammer for kvalitetsarbejdet..............................................26
A. Universiteternes udviklingskontrakter.................................................................27
B. Kvalitetspolitik med retningslinjer for kvalitetsarbejdet........................................29
V. Videnskabsministeriets understøttelse af universiteternes kvalitetsarbejde..............31
A. Udviklingskontrakterne........................................................................................32
B. Regler om kvalitetsudvikling...............................................................................34
C. Videnskabsministeriets øvrige initiativer.............................................................35
VI. Inspiration til kvalitetsarbejdet....................................................................................36
A. Eksempler på løbende overvågning af uddannelsen..........................................37
B. Eksempler på uddannelsesevaluering................................................................39
C. Eksempel på organisering af kvalitetsarbejdet...................................................42