Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 8. april 2008 |
Stikprøvekontrol af 100 sager vedrørende ukrainske landbrugspraktikanter
Sammenfatning
Udlændingeservice har siden juni 2007 gennemført en stikprøvekontrol (vilkÃ¥rskontrol) af 100 sager vedrørende opholdstilladelse som praktikant til ukrainske statsborgere (førstegangstilladelser).Â
Kontrollen har indtil videre vist, at der i 6 ud af 100 kontrolsager er fremlagt uægte uddannelsespapirer fra ansøgerne.
Udlændingeservice ser med stor alvor på dette og ønsker at sende et klart signal om, at det ikke kan betale sig at forsøge at afgive urigtige oplysninger eller anvende uægte dokumenter. Det sker bl.a. ved følgende tiltag:
Dette notat indeholder en nærmere beskrivelse af:
1.          Baggrunden for den gennemførte stikprøvekontrol,
2.          Selve stikprøvekontrollen af de 100 sager i Udlændingeservice,
3.          Efterfølgende kontrol via Udenrigsministeriet/ambassaden i Kiev,
4.          Resultat og opfølgning på stikprøvekontrollen af de 100 sager i Udlændingeservice/Udenrigsministeriet.
5. Â Â Â Â Â Â Â Â Â Den fremadrettede kontrol.
1. Baggrunden for den gennemførte stikprøvekontrol
Udlændingeservice offentliggjorde den 26. april 2007 sin fact-finding rapport om â€Praktik i de ukrainske landbrugsuddannelserâ€.
I 2006 blev meddelt 1.811 førstegangsopholdstilladelser til praktikanter fra Ukraine. I 1. kvartal 2007 blev meddelt 402 førstegangsopholdstilladelser til ukrainske praktikanter.
I forlængelse af rapporten besluttede Udlændingeservice at gennemføre en stikprøvekontrol af 100 sager vedrørende opholdstilladelse som praktikant til ukrainske statsborgere (førstegangsopholdstilladelser).
2. Stikprøvekontrol af 100 sager i Udlændingeservice
De 100 sager vedrørende opholdstilladelse som praktikant til ukrainske statsborgere (førstegangsopholdstilladelser) er udvalgt tilfældigt, men repræsentativt i forhold til et alderskriterium. 25 sager er udvalgt blandt sager, hvor der er meddelt opholdstilladelse i 1.-3. kvartal 2006 (ældre sager), og 75 sager er udvalgt blandt sager, hvor opholdstilladelsen er meddelt i 4. kvartal 2006-1. kvartal 2007 (nyere sager).
Ved kontrollen er der foretaget en vurdering af ægtheden af de fremlagte uddannelsesdokumenter ud fra de oplysninger, der findes bl.a. i Udlændingeservices fact-finding rapport om â€Praktik i de ukrainske landbrugsuddannelserâ€, som blev offentliggjort den 26. april 2007, og pÃ¥ baggrund af en sammenligning af dokumenterne pÃ¥ tværs af sagerne. Sammenligningen bygger endvidere pÃ¥ den almindelige erfaring fra sagsbehandlingen med hensyn til dokumenternes udseende.
Ved kontrollen blev der i:
3. Efterfølgende kontrol via Udenrigsministeriet/ambassaden i Kiev
I de 33 sager, hvor der var tvivl om ægtheden af fremlagte uddannelsespapirer, ønskede Udlændingeservice at tilvejebringe et bedre oplysningsniveau. Disse sager dækkede over såvel sager, hvor der var en vis tvivl om ægthed, som sager, hvor der var begrundet tvivl om ægthed.
Ved brev af 24. oktober 2007 anmodede Udlændingeservice derfor Udenrigsministeriet/ambassaden i Kiev om hurtigst muligt at verificere uddannelsespapirerne.
Ved e-post af 13. december 2007 modtog Udlændingeservice Udenrigsministeriets/ambassadens endelige tilbagemelding på ægthedsvurderingen. Heraf fremgår, at uddannelsesinstitutionerne har verificeret og dermed ægthedsbekræftet uddannelsesdokumenterne i 27 af de 33 sager.
De detaljerede svar fra uddannelsesinstitutionerne har ambassaden i Kiev sendt til Udlændingeservice den 13. december 2007. Heraf fremgår, at uddannelsesinstitutionerne i 6 tilfælde ikke har kunnet ægthedsbekræfte dokumenterne.
Ansøgerne har i 4 tilfælde ukorrekt angivet at have studeret på National Agricultural University, 1 har studeret på National Agricultural University men har ikke studeret ved det angivne fakultet på uddannelsesinstitutionen, og 1 har ukorrekt angivet at have studeret på State University of Agriculture and Ecology.
I de sager, hvor Udlændingeservice fandt grundlag for verificering af uddannelsespapirerne, og hvor det efterfølgende har vist sig, at uddannelsespapirerne var ægte, skyldes afvigelserne primært, at stempel, logo eller uddannelsespapirer/bekræftelsesbreve er ændret af uddannelsesinstitutionerne, eller at en stedfortræder har underskrevet uddannelsespapirerne i den underskriftsberettigedes fravær.
Således har Maslivka P. Kh. Garkavyy State Agrarian College ved brev af 2. november 2007 til ambassaden i Kiev oplyst, at uddannelsesinstitutionens logo er ændret i overensstemmelse med nationale retningslinier (the order of ministry of Agro-Industrial Complex No. 57 dated 08.11.2005).
Endvidere har Talianky State Agrarian College f.eks. oplyst, at uddannelsesinstitutionen fik nyt stempel i 2006, fordi uddannelsesinstitutionen skiftede navn.
Stempel kan, for uddannelsespapirer udstedt før 2006, således være ægte på trods af, at de afviger fra bilagene i fact-finding rapporten, og underskrift kan afvige fra bilagene i rapporten, fordi eksempelvis fakultetets dekaner underskriver dokumenterne ved direktørens fravær.
4. Resultat og opfølgning på stikprøvekontrol af 100 sager i Udlændingeservice/Udenrigsministeriet
4.1. Sager, hvor der er konstateret uægte uddannelsespapirer
Udlændingeservice har på baggrund af sin egen og den efterfølgende undersøgelse via Udenrigsministeriet/ambassaden i Kiev fundet, at der er konstateret uægte uddannelsespapirer i 6 af de 100 kontrolsager.
De sager, hvori der er konstateret uægte uddannelsespapirer, er sendt til politiet med henblik på nærmere efterforskning og eventuel sigtelse for overtrædelse af straffeloven og udlændingeloven.
Politiet anmodes ved samme lejlighed om at foretage partshøring til brug for udlændingesagen med henblik på eventuel inddragelse af opholdstilladelsen og udvisning.
Politiet anmodes endvidere om at undersøge praktikværtens rolle i sagen.
4.2. Sager, hvor dokumenterne ikke antages at være uægte
Fact-finding rapporten har medtaget eksempler på uddannelsespapirer fra de 10 største uddannelsessteder i Ukraine.
Ved undersøgelsen vedrørte ca. 33 procent af sagerne imidlertid studerende/bachelorer fra andre uddannelsesinstitutioner, som ikke var omfattet af fact-finding rapporten, hvorfor Udlændingeservice ikke ved egen kontrol fandt grundlag for at antage, at dokumenterne er uægte, blandt andet fordi det ikke har været muligt at sammenligne med originale dokumenter.
Selvom der således ikke umiddelbart er grundlag for at antage, at der er uægte dokumenter i denne gruppe, vil Udlændingeservice anmode ambassaden om at foretage en ægthedsvurdering også i disse sager. Herved sikres, at der foretages en fuldendt kontrol af alle 100 sager, der var omfattet af stikprøvekontrollen, og at der indhentes yderligere viden om de ukrainske uddannelsespapirer.
4.3. Praktikværterne
Der er ikke i de kontrollerede 100 sager fundet indikationer af, at praktikværterne har været vidende om ansøgeres anvendelse af uægte uddannelsespapirer. Hvorvidt der bør ske opfølgning i forhold til praktikværterne i de sager, hvor der er konstateret uægte uddannelsespapirer, vil afhænge af politiets nærmere efterforskning i de konkrete sager.
5. Den fremadrettede kontrol
En kvalificeret kontrol forudsætter en konstant opdateret viden om de enkelte uddannelsessteder og fakulteter, herunder deres individuelle uddannelsespapirer/bekræftelsesbreve, logoer og underskriftsberettigede.
En stor viden om ukrainske praktikanters uddannelsespapirer er tilvejebragt pÃ¥ baggrund af fact-finding rapporten af 26. april 2007 om â€Praktik i de ukrainske landbrugsuddannelserâ€. I fact-finding rapporten er der sÃ¥ledes som eksempel medtaget en række uddannelsespapirer.
Erfaringerne har dog vist, at det har været nødvendigt gennem Udenrigsministeriet/ambassaden i Kiev at supplere oplysningerne i fact-finding rapporten gennem fornyet kontakt til uddannelsesinstitutionerne med henblik på at kontrollere uddannelsespapirernes ægthed. Det har bl.a. vist sig, at uddannelsespapirernes udseende varierer afhængigt af, om de udstedes til færdiguddannede (diplomer) eller til studerende (bekræftelsesbreve på, at pågældende er studerende ved uddannelsesinstitutionen).
Visse uddannelsesinstitutioner er endvidere meget store med f.eks. 15.000 studerende fordelt på forskellige fakulteter, hvorfor der kan være forskel på de enkelte fakulteters individuelle uddannelsespapirer/bekræftelsesbreve, logoer og underskriftsberettigede dekaner.
Udlændingeservice har således i ca. en tredjedel af sagerne fundet, at der var tvivl om ægthed af uddannelsespapirerne, fordi uddannelsespapirer/bekræftelsesbreve, logo eller underskrift ikke var i overensstemmelse med fact-finding rapporten.
I flere sager har underskriften på uddannelsespapirerne afveget fra underskriften for den direktør/dekan, som ifølge fact-finding rapporten er underskriftsberettiget, hvor det efterfølgende har vist sig, at dette ikke har været i strid med uddannelsesinstitutionernes retningslinier for, hvem der er underskriftsberettiget ved særligt direktørens/dekanens fravær.
Udlændingeservice har endvidere fundet det vanskeligt at vurdere ægtheden af oversættelser sammenholdt med de originale uddannelsespapirer, idet uddannelsesinstitutionerne ikke bekræfter oversættelsernes indhold og rigtighed.
Eksempelvis har State University of Agriculture and Ecology (The State Agroecological University) ved brev af 30. november 2007 oplyst, at universitetet ikke påtager sig ansvaret for oversættelser. Når studenterne oversætter dokumenter, får de ikke universitetets efterfølgende bekræftelse.
Universitetet anbefaler derfor, at Udlændingeservice/Den danske ambassade kræver, at oversættelser af uddannelsespapirer efterfølgende påstemples af universitetet som garanti for, at de pågældende enten har studeret eller er studerende på universitetet.
Efter aftale mellem Udlændingeservice og Udenrigsministeriet har ambassaden i Kiev fra den 10. oktober 2007 foretaget en fremadrettet/forudgående ægthedsvurdering i hver 25. sag, hvor en ukrainsk landbrugspraktikant, har søgt om opholdstilladelse i Danmark.
Sagsbehandlingen foregår parallelt, således at ansøgningen videresendes til Udlændingeservice med henblik på videre sagsbehandling samtidigt med, at uddannelsespapirerne ægthedsvurderes via ambassaden, så sagsbehandlingen ikke forlænges mere end højst nødvendigt.
Der træffes dog først afgørelse i sagen, når Udenrigsministeriets/ambassadens svar vedr. ægthedsvurdering foreligger i sagen.
Udenrigsministeriet har den 9. januar 2008 oplyst, at den forudgående kontrol har vist, at der til dato er udtaget 18 ansøgninger til kontrol via ambassaden. Konklusion er, at uddannelsesinstitutionerne har bekræftet dokumenternes ægthed i 9 tilfælde og afkræftet dem i 3 tilfælde. I 6 tilfælde har ambassaden endnu ikke modtaget en be- eller afkræftelse fra uddannelsesinstitutionen.
En fremadrettet kontrol sikrer, at sammenligningsgrundlaget er opdateret og tidssvarende.
Det sikres endvidere, at studerende/kandidater bliver opmærksomme på, at uddannelsespapirer ægthedsvurderes. Dette forventes at have en præventiv effekt til at modgå anvendelsen af uægte uddannelsespapirer.
Â
Oversigt over de iværksætte initiativer: