|
|
|
Dato: |
||
2007/4050-1099 |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bidrag til kommenteret dagsorden til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) og møde i det blandede udvalg med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz den 18. april 2008
Nyt notat
Resumé:
Grækenland forventes at orientere om håndteringen af den ulovlige indvandring til EU via de græske grænser, herunder anvendelsen af Dublin II-forordningen. Nærhedsprincippet har ikke betydning for sagen. Punktet har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen kan tage orienteringen til efterretning.
1. Baggrund
Grækenland er gennem længere tid blevet kritiseret af bl.a. UNHCR på grund af myndighedernes behandling af ulovlige indvandrere og asylansøgere. Kritikken har primært rettet sig mod det forhold, at asylansøgere ofte er blevet afvist ved grænsen uden at få realitetsbehandlet deres asylsag, ligesom asylsøgere ofte heller ikke har kunnet få nogen retshjælp.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 18. april 2008 forventes Grækenland at orientere herom.
2. Formål og indhold
Formålet med dagsordenspunktet er, at Grækenland orienterer de øvrige medlemslande om de græske myndigheders håndtering af den ulovlige indvandring til EU, herunder om anvendelsen af Dublin II-forordningen.
Det er flere gange fra græsk side blevet understreget, at man føler sig forpligtet af flygtningekonvention og relevante internationale forpligtelser, som udgør udgangspunktet for de græske myndigheders lovgivning og praksis. Samtidig har man gjort opmærksom på, at Grækenland i de senere år har modtaget et meget stort antal ulovlige indvandrere.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der alene er tale om orientering fra græsk side om håndteringen af ulovlig indvandring til EU via de græske grænser, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan tage orienteringen til efterretning.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
De øvrige EU-medlemslande forventes ligeledes at tage orienteringen til efterretning.
6. Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS).
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
8. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
Â
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.