|
|
|
Dato: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bidrag til samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) og møde i det blandede udvalg med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz den 25. september 2008
Nyt notat
Resumé:
Danmark har anmodet formandskabet om at sætte punktet på dagsordenen med henblik på en drøftelse af konsekvenserne af EF-domstolens afgørelse af 25. juli 2008 i Metock-sagen. Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen. Regeringen ønsker på rådsmødet en drøftelse af Metock-dommens konsekvenser i forhold til særligt bekæmpelse af ulovlig indvandring. I den forbindelse vil regeringen rejse muligheden for en ændring af opholdsdirektivet, så medlemsstaterne igen kan stille krav om, at en tredjelandsstatsborger skal have et forudgående lovligt ophold i en anden medlemsstat for at få familiesammenføring med en unionsborger, der har gjort brug af retten til fri bevægelighed.
1. Baggrund
EF-domstolen afsagde den 25. juli 2008 afgørelse i sagen â€Metock m.fl.†(C-127/08) som følge af, at en irsk domstol havde stillet EF-domstolen tre spørgsmÃ¥l om fortolkningen af Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgers og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit pÃ¥ medlemsstaternes omrÃ¥de (herefter opholdsdirektivet). Dommen betyder bl.a., at medlemsstaterne ikke længere kan stille et krav om, at en tredjelandsstatsborger skal have et forudgÃ¥ende lovligt ophold i en anden medlemsstat for at fÃ¥ familiesammenføring med en unionsborger, der har gjort brug af retten til fri bevægelighed (herefter krav om forudgÃ¥ende lovligt ophold).
Danmark har hidtil stillet et sÃ¥dant krav ved gennemførelsen af direktivet i dansk ret i den sÃ¥kaldte EU-opholdsbekendtgørelse, idet Danmark – bl.a. pÃ¥ baggrund af EF-domstolens hidtidige praksis – ikke fandt, at opholdsdirektivet hindrede medlemsstaterne deri.Â
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25. september 2008 forventes på baggrund af dansk anmodning herom en drøftelse af dommens konsekvenser samt af ønskeligheden af en genåbning af opholdsdirektivet, så medlemsstaterne igen kan stille krav om forudgående lovligt ophold.
Â
2. Formål og indhold
Formålet med drøftelserne er at redegøre for konsekvenserne af Metock-dommen i forhold til bekæmpelse af ulovlig indvandring.
Dommen betyder bl.a., at medlemsstaterne ikke længere kan stille et krav om, at en tredjelandsstatsborger skal have et forudgående lovligt ophold i en anden medlemsstat for at få familiesammenføring med en unionsborger, der har gjort brug af retten til fri bevægelighed (herefter krav om forudgående lovligt ophold).
Genindførelse af et krav om forudgående lovligt ophold vil kræve en ændring af opholdsdirektivet. Kommissionen vil i givet fald skulle fremsætte forslag om ændring af direktivet. Kommissionen skal evaluere direktivets gennemførelse i EU-landene inden årets udgang.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Danmark har hidtil i EU-opholdsbekendtgørelse stillet krav om forudgående lovligt ophold ved gennemførelsen af direktivet i dansk ret, idet Danmark ikke – bl.a. på baggrund af EF-domstolens hidtidige praksis – fandt, at opholdsdirektivet hindrede medlemsstaterne deri. Det er ikke længere muligt som følge af Metock-dommen.
4. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker på rådsmødet en drøftelse af Metock-dommens konsekvenser i forhold til særligt bekæmpelse af ulovlig indvandring. I den forbindelse vil regeringen rejse muligheden for en ændring af opholdsdirektivet, så medlemsstaterne igen kan stille krav om, at en tredjelandsstatsborger skal have et forudgående lovligt ophold i en anden medlemsstat for at få familiesammenføring med en unionsborger, der har gjort brug af retten til fri bevægelighed.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser fra de øvrige EU-lande om sagen.Â
6. Høring
Sagen har været nævnt kort i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 3. september 2008.
7. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen, da der alene er tale om en sag til drøftelse på rådsmødet.
8. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en sag til drøftelse, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
Â
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt.