NOTAT

 

Dato:

22. juli 2008

Kontor:

Internationalt

J.nr.:

2007/4050-1102

 

 

 

 

 

 

 

Supplerende bidrag til samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) og møde i det blandede udvalg med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz den 24.-25. juli 2008

 

Dagsordenspunkt 8): Kommissionens meddelelse om en fælles indvandringspolitik for Europa: Principper, aktioner og redskaber (KOM(2008)359 endelig) 2

Dagsordenspunkt 9): Kommissionens meddelelse om en strategisk plan på asylområdet – en integreret tilgang til beskyttelse i EU (KOM(2008)360 endelig) 4


 

Dagsordenspunkt 8): Kommissionens meddelelse om en fælles indvandringspolitik for Europa: Principper, aktioner og redskaber (KOM(2008)359 endelig)

 

Nyt notat

 

Resumé:

 

Den 17. juni 2008 vedtog Kommissionen sin politikplan om en fælles europæisk indvandringspolitik. Formålet med Kommissionens politikplan er at foreslå fælles principper og tiltag for hele indvandringsområdet, det vil sige både den lovlige og ulovlige indvandring, herunder kontrollen af de ydre grænser.

Kommissionens politikplan har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Planen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Danmark kan tage Kommissionens præsentation til efterretning.

1.       Baggrund

 

Den 17. juni 2008 vedtog Kommissionen sin politikplan om en fælles europæisk indvandringspolitik. Kommissionens politikplan indeholder 10 principper, der skal ligge til grund for en yderligere udvikling af den fælles europæiske indvandringspolitik. I tilknytning til hvert princip foreslås en række konkrete tiltag.

 

Senere fremlæggelse af forslag i overensstemmelse med Kommissionens politikplan ventes at ske med hjemmel i afsnit IV i EF-Traktaten.

 

Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.

 

I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.

 

På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24.-25. juli 2008 forventes Kommissionen at præsentere politikplanen.

 

2.       FormÃ¥l og indhold

 

Politikplanen indeholder forslag om 10 fælles principper, der tager udgangspunkt i overskrifterne: velstand, solidaritet og sikkerhed. Principperne berører blandt andet spørgsmålet om økonomisk indvandring, integration, partnerskab med tredjelande om lovlig indvandring, beskyttelse af menneskerettigheder og bekæmpelse af ulovlig indvandring, visumpolitikken, kontrollen af de ydre grænser og bekæmpelse af menneskehandel.

 

3.       Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

 

Da der er tale om en meddelelse, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant

 

4.       Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Danmark kan tage Kommissionens præsentation til efterretning.

 

5.       Generelle forventninger til andre landes holdning

 

Regeringen er ikke bekendt med offentlige tilgængelige holdninger til Kommissionens politikplan om en fælles europæisk indvandringspolitik.

 

6.       Høring

 

Politikplanen om asylområdet er sendt i høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) med henblik på snarlig udarbejdelse af grundnotat.

 

7.       Europa-Parlamentet

 

Europaparlamentet skal ikke høres om sagen.

 

8.       Nærhedsprincippet

 

Da der er tale om en meddelelse har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.

 

9.       Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser

 

Kommissionens politikplan har som plan hverken statsfinansielle konsekvenser, samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative, miljømæssige eller beskyttelsesmæssige konsekvenser.

 

10.   Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik

 

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.

 

Dagsordenspunkt 9): Kommissionens meddelelse om en strategisk plan på asylområdet – en integreret tilgang til beskyttelse i EU (KOM(2008)360 endelig)

 

Nyt notat

 

Resumé:

 

Kommissionen forventes at præsentere sin politikplan vedrørende asylområdet, der blev vedtaget den 17. juni 2008. Politikplanen indeholder en gennemgang af de forslag og tiltag, som Kommissionen ventes at ville fremsætte som led i udbygningen af anden fase af det fælles europæiske asylsystem, der ifølge Haag-programmet skal fremsættes inden udgangen af 2010. Politikplanen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Nærhedsprincippet er ikke relevant.

 

Danmark tager præsentationen til efterretning.

 

1.       Baggrund

 

Kommissionen fremlagde den 6. juni 2007 en grønbog, der indeholder en række forslag og overvejelser vedrørende de forskellige aspekter af den fælles asylpolitik, herunder asylprocedurer, modtageforhold, integration samt den eksterne dimension. Grønbogen tjente som udgangspunkt for de videre overvejelser og drøftelser om udformningen og gennemførelsen af anden fase af det fælles europæiske asylsystem. Medlemsstaterne, civilsamfundet samt andre berørte blev hørt over grønbogen. 

 

Kommissionen vedtog den 17. juni 2008 en politikplan om en strategisk plan på asylområdet – en integreret tilgang til beskyttelse i EU. Kommissionen har bl.a. inddraget de høringssvar, som Kommissionen har modtaget efter fremsættelsen af sin grønbog om det fælles europæiske asylsystem i juni 2007.

 

Senere fremlæggelse af forslag i overensstemmelse med Kommissionens strategiske plan ventes at ske med hjemmel i afsnit IV i EF-traktaten.

 

Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.

 

På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24.-25. juli 2008 forventes Kommissionen at præsentere sin politikplan.

 

2.       FormÃ¥l og indhold

 

Kommissionens politikplan indeholder en gennemgang af de forslag og tiltag, som Kommissionen ventes at ville fremsætte som led i udbygningen af anden fase af det fælles europæiske asylsystem, der ifølge Haag-programmet skal fremsættes inden udgangen af 2010. 

 

Planen skal ses som en del af Kommissionens indspil til det franske forslag til en indvandrings- og asylpagt.

 

3.       Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

 

Da der er tale om en meddelelse, er spørgsmålet om gældende dansk ret ikke relevant.

 

4.       Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Danmark kan tage præsentationen til efterretning.

 

5.       Generelle forventninger til andre landes holdning

 

Regeringen er ikke bekendt med offentlige tilgængelige holdninger til Kommissionens politikplan vedrørende asylområdet.

 

6.       Høring

 

Politikplanen om asylområdet er sendt i høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) med henblik på snarlig udarbejdelse af grundnotat.

 

7.       Europa-Parlamentet

 

Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.

 

8.       Nærhedsprincippet

 

Da der er tale om en meddelelse, har nærhedsprincippet ikke relevans for sagen.

 

9.       Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser

 

Kommissionens meddelelse har ikke hverken statsfinansielle konsekvenser, samfundsøkonomiske konsekvenser, administrative, miljømæssige eller forbruger­beskyttelses­mæs­sige konsekvenser, da der er tale om en politikplan.

 

10.   Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik

 

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.