Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Dato:

30. juni 2008

Kontor:

Visum, Udsendelser og Humanitære Sager

J.nr.:

2008/4199-983

Sagsbeh.:

ANT/bim

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ved besvarelsen den 18. juni 2008 af spørgsmål nr. S 1891 stillet af Folketingsmedlem Astrid Krag (SF) til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 10. juni 2008 tilkendegav ministeren, at ministeren vil underrette Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik, såfremt ministeriet ændrer praksis vedrørende overførsel af asylansøgere til Grækenland i medfør af Dublin-forordningen.

 

Formålet med Dublin-forordningen er at sikre, at asylansøgninger indgivet af tredjelandsstatsborgere i et medlemsland kun bliver behandlet i ét medlemsland. Det er ministeriets opfattelse på baggrund af de hidtil tilgængelige oplysninger, at Dublin-mekanismen fungerer, og at asylansøgere, som overføres fra Danmark til andre medlemslande i medfør af Dublin-forordningen, får adgang til asylproceduren i disse lande. En generel suspension af overførsler til Grækenland i medfør af Dublin-forordningen vil endvidere modarbejde formålet med Dublin-forordningen.

 

På den baggrund fastholder ministeriet i sager om overførsel af voksne asylansøgere til Grækenland i medfør af Dublin-forordningen den praksis, som Danmark hidtil har fulgt, dvs. at Danmark i hver enkelt sag anmoder om en skriftlig bekræftelse fra Grækenland på, at den berørte asylansøger vil få sin asylansøgning behandlet ved tilbagekomsten til Grækenland, og ved modtagelse af en sådan bekræftelse udsender den voksne asylansøger til Grækenland i medfør af Dublin-forordningen, medmindre særlige hensyn af humanitær karakter, jf. udlændingelovens § 48 c og Dublin-forordningens artikel 15, taler for at behandle en konkret sag i Danmark.

 

For så vidt angår sager om overførsel fra Danmark til Grækenland af uledsagede mindreårige asylansøgere, finder ministeriet, at hensynet til barnets tarv – jf. Børnekonventionens artikel 3 – altid bør komme i første række.

På baggrund af bl.a. oplysninger fra det svenske Migrationsverket om, at uledsagede mindreårige asylansøgere risikerer at blive frihedsberøvet i op til tre uger ved ankomsten til Grækenland, eller på anden måde risikerer at blive behandlet i strid med barnets tarv, har ministeriet derfor med virkning fra den 27. juni 2008 besluttet, at Udlændingeservice i sådanne sager indtil videre bør anvende Dublin-forordningens artikel 3, stk. 2, og således behandle de uledsagede mindreårige asylansøgeres asylansøgninger i Danmark, medmindre der i konkrete sager måtte være oplysninger om familieforhold som nævnt i Dublin-forordningens artikel 6 og artikel 15, stk. 3, som peger på, at det ikke vil være til barnets bedste at få sin ansøgning behandlet i Danmark. Integrationsministeriet vil endvidere fortsætte arbejdet med at indhente nye opdaterede oplysninger om vilkårene for uledsagede, mindreårige asylansøgere ved ankomst til Grækenland.

 

 

                                                    Birthe Rønn Hornbech

/ Kim Lunding