Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik

 

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer og stedfortrædere

28. november 2007

 

Velkommen til Udvalget for Udlændinge – og Integationspolitik - UUI

- En guide til udvalgets arbejde.

 

Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik holder normalt møde tirsdag kl. 15.00 i værelse S-092.

 

Udvalgets alternative mødetidspunkt er torsdag kl. 15.00.

 

Udvalget bistås af:

Udvalgssekretær Jette Christensen tlf. 33 37 55 12 (e-mail [email protected]) og

Udvalgsassistent Nanna Grothe  tlf. 33 37 55 39. (e-mail [email protected])

Sekretariatet har kontor på 2. sal i L-bygningen (adgang via Provianthuset).

 

Integrationsudvalget er et af Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og 11 stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling, jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Medlemmer og stedfortrædere deltager på lige fod i det daglige udvalgsarbejde. Dog har kun medlemmer ret til at komme med indstillinger i betænkninger og til at træffe formelle beslutninger i et udvalgsmøde.

 

Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer om tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretninger. Sekretariatet forbereder sammen med formanden møder, konferencer, høringer, besøg, rejser m.v. og bistår eventuelt formanden med taleudkast. Udvalgets medlemmer kan få bistand til afklaring eller udarbejdelse af udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag.

 


Sagsområder

I et bilag til Folketingets forretningsorden er det fastlagt, at Integrationsudvalget behandler sager inden for sagsområderne: udlændingelovgivning, sager vedrørende flygtning, indvandrere og etniske minoriteter, forså vidt angår ophold i Danmark samt integrationslovgivningen.

 

Ressortministerier

Integrationsministeriet er udvalgets politiske ressortministerium. integrationsministeriet består af det centrale departement samt Udlændingeservice, som er en styrelse under Integrationsministeriet.

 

Organisationer

Der er flere organisationer, der er interesseret i påvirkning af lovgivningen m.v. inden for udvalgets sagsområde. Her kan f.eks. nævnes: Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors og Amnesti International.

 

Mødeindkaldelser

Første udgave af den gule mødeindkaldelse med dagsorden vil normalt blive omdelt fredag i ugen før, et møde afholdes. Dagsordenen indeholder henvisninger til de relevante bilag. Herudover kan dagsordenen indeholde praktiske oplysninger om f.eks. andre planlagte møder i udvalgsregi. Man kan tegne et abonnement på mødeindkaldelserne, således at man får de nye dagsordener pr. e-mail. Det gør man på Nettingets forside: ”Vælg abonnementer”.

 

De fleste møder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter det. De fleste møder er lukkede, men udvalget kan også holde åbne møder, f.eks. åbne samråd. Udvalgssekretæren laver efter hvert møde et internt beslutningsresumé, som sendes elektronisk til udvalgets medlemmer og stedfortrædere.

 

Udvalgets aktivitet i folketingsåret 2006-07

I folketingsåret 2006-07 holdt Integrationsudvalget 27 møder. Der blev afholdt 34 samråd, hvoraf 28 var åbne samråd. Udvalget behandlede 6 lovforslag og 5 beslutningsforslag og stillede 366 spørgsmål til forskellige ministre, hovedsagelig til integrationsministeren. Desuden fik 13 deputationer foretræde for udvalget. I alt blev der omdelt ca. 1027 bilag til Integrationsudvalget.

 

I 2007 har udvalget besøgt en række asylcentre ( Asylcenter Aunstrup, Asylcenter Fasan, Brovst Asylcenter, Hanstholm Asylcenter og Asylcentret i Jelling) for bl.a. at få et indtryk af de forhold som asylansøgere lever under. For at få inspiration fra andre lande tager udvalget også på studieture til udlandet. Udvalget foretog i marts 2007 en studietur til Spanien og Marokko for at få et nærmere indblik i hvordan landene i Middelhavsområdet takler udfordringerne som følge af illegale indvandrere og asylansøgere, der søger til Europa.

 

Udvalgsmedlemmers redskaber i udvalgsarbejdet generelt

Nedenfor nævnes nogle af de redskaber, et udvalgsmedlem har i den politiske proces, der udfoldes i udvalget.

 

 

 

 

 

 

Udvalgsmedlemmers redskaber ved behandling af lov- og beslutningsforslag

I forbindelse med udarbejdelsen af et lovforslag har ministerierne ofte indhentet udtalelser om dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Samtidig med fremsættelsen af lovforslaget (og senest fredag inden 1. behandling af lovforslaget) modtager udvalget kopi af svarene samt et høringsnotat, der typisk redegør for ressortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændringer høringssvarene har givet anledning til.

 

Når et forslag efter 1. behandling er henvist til udvalget, sættes det på dagsordenen til det førstkommende udvalgsmøde. På dette møde fastlægger udvalget efter udkast fra sekretariatet en tidsplan for behandlingen af forslaget, herunder frister for at stille spørgsmål til ministeren og frist for udvalgets afgivelse af betænkning over forslaget.

 

Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandling afgives en betænkning over forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille ændringsforslag.

 

Mens forslaget er til behandling i udvalget, vil forslaget blive sat på dagsordenen for udvalgets møder med henblik på gennemgang af besvarelser af udvalgets spørgsmål, modtagelse af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen.

 

Når udvalget modtager skriftlige henvendelser vedrørende et forslag, stiller udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål til den relevante minister for at få ministerens kommentar til henvendelsen. Når der kommer svar på spørgsmålet, sender sekretariatet en kopi af svaret til den, der har sendt henvendelsen. Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdeles til udvalget.

 

Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor de enkelte partiers stilling til forslaget og eventuelle ændringsforslag fremgår. Et forslag kan tages tilbage eller stilles i bero, eller man kan afslutte et ikkefærdigbehandlet forslag med en beretning. Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget.

 

I vedhæftede bilag A er en beskrivelse af nogle supplerende redskaber, der kan være relevante under lovforslags og beslutningsforslags behandling.

 

Udvalgsdokumenter

Der er i udvalget to hovedkategorier af materiale:

 

·         Dokumenter vedrørende forslag (lovforslag og beslutningsforslag) og

 

·         Dokumenter pÃ¥ alm. del., dvs. dokumenter vedrørende udvalgets almindelige kontrol med regeringen.

 

Dokumenterne er endvidere indenfor de 2 hovedkategorier opdelt i 3 underkategorier: bilag, spørgsmål/svar og samrådsspørgsmål. Dokumenterne er altid knyttet til en bestemt folketingssamling, hvor indeværende samling kaldes: 2007-08, 2. samling.

 

Alle udvalgsdokumenter omdeles i papirudgave i boksene i Meddelelsescentralen til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. Dokumenterne kan også læses på den interne del af Folketingets hjemmeside (Intraen) umiddelbart efter, at de er journaliseret. Intraen findes via Nettingets forside.

 

Man kan også tegne abonnement på udvalgsdokumenter således at man får de nye dokumenter pr. e-mail. Det gør man på Nettingets forside: ”Vælg abonnementer”.

 

 

 

 

Det bemærkes, at udvalgenes offentlige bilag er tilgængelige for offentligheden på Folketingets netsted (www.ft.dk) dagen efter bilagsomdelingen på Christiansborg.

 

EU-procedure

Halvårsoversigt. Udvalget modtager en halvårlig oversigt fra ministeren vedrørende væsentlige EU-sager, der for tiden og i den kommende tid er under behandling i Rådet. Når halvårsoversigten er modtaget af udvalget, sættes den normalt på udvalgets dagsorden.

 

Foreløbigt subsidiaritetsnotat. Senest 2 uger efter Europa-Kommissionens oversendelse af et væsentligt lovgivningsforslag til Rådet og til Europa-Parlamentet (EP) skal regeringen oversende et notat til udvalget, som redegør for forslagets eventuelle konflikter med nærhedsprincippet (subsidiaritet).

Grundnotater. Udvalget modtager grundnotater fra ministeren på alle nye EU-lovgivningsforslag (direktivforslag og forordningsforslag) senest, når regeringen begynder at binde sig til holdninger i Rådets arbejdsgrupper, dog altid senest 4 uger efter forslagets oversendelse fra Kommissionen til Rådet. Resumeer af høringssvar fra interesseorganisationer og andre høringsparter oversendes, så snart de foreligger.

 

Samlenotat. Udvalget modtager forud for et rådsmøde et samlenotat om de sager, der er på dagsordenen for rådsmødet. Med udgangspunkt i samlenotatet afholder udvalget typisk et samråd med ministeren i samme uge, som denne forelægger rådsmødedagsorden og eventuelle mandatforslag for Europaudvalget.

 

Referater og redegørelser. Udvalget får regeringens referat af ministerrådsmødet. Der er endvidere mulighed for at få Ministerrådets eget referat af rådsmødet, hvis udvalget er særligt interesseret.

 

EU-noter. Folketingets EU-konsulent udarbejder i samarbejde med udvalgssekretæren udredninger, analyser og oversigter vedrørende udvalgte EU-emner.

 

EU-institutioner og EU-enheder af særlig interesse for Integrationsudvalgets medlemmer

Medlemslandenes fagministre mødes på rådssamlinger. Udvalget følger rådssamlingerne i Rådet (Retlige og indre anliggender).

 

Europa-Parlamentet er medlovgiver (proceduren fælles beslutningstagen) sammen med Rådet på de fleste områder af EU-lovgivningen af interesse for Integrationsudvalget.

 

Internationale organisationer og konferencer af særlig interesse for udvalget

Integrationsudvalget følger også internationale organisationer udover EU, f.eks. FN's Flygtningehøjkommissariat (UNHCR)

 

Deltagelse i konferencer og høringer m.v.

Integrationsudvalget modtager en række invitationer til at deltage i høringer og konferencer. Når udvalget modtager en invitation, hvor deltagelse er gratis, omdeles denne, og de enkelte medlemmer tilmelder sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, kan udvalget på et udvalgsmøde beslutte at betale for eventuel deltagelse i arrangementet. I så fald sker tilmelding til arrangementet via sekretariatet på en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation.

 

Yderligere information

For spørgsmål, råd og vejledning kan udvalgsmedlemmet altid kontakte udvalgssekretæren, og en del oplysninger kan også findes på Folketingets netsted www.ft.dk

 

HÃ¥ndbog i folketingsarbejdet, 2005

søg: Nettinget / Ft.dk om> / Grundlaget for folkestyret / Håndbog i folketingsarbejdet

 

Kvalitetshåndbogen, der indeholder en række forretningsgange, bl.a. udvalgsbetjeningen:

søg: Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbogen / Udvalgsbetjening

 

Baggrundsmateriale om alm. del og forslag samt links til ministerier, der har relation til Integrationsudvalget:

søg: Nettinget / Links og baser / Linksamling / Ministerier

søg: Nettinget / Udvalg og delegationer / Udvalg / Udvalg

 

EU links:

søg: Nettinget / EU-Oplysningen

 


Bilag A

 

 

Nogle supplerende instrumenter i behandlingen af forslag

Nedenfor er en beskrivelse af redskaber, der kan være relevante under behandling af lovforslag.