Folketingets Finansudvalg             Â
Bilag                             Journalnummer                                            Kontor                                Dato      Â
                           28.C.24.b.3.                              FN New York     4. august 2008
                          Â
a. Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2008 afgives et toårigt tilsagn på 47,4 mio. kr. i støtte til FN’s Børnefonds (UNICEF) arbejde for bekæmpelse af underernæring i Afrika.
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2008 opførte bevilling på 3.131,4 mio. kr. under § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika.
b. Baggrund
Bekæmpelse af underernæring og sult indgår som et vigtigt element i Danmarks humanitære bistand, ligesom Danmark gennem støtte til sundheds-, landbrugs- og uddannelsesprogrammer på forskellig vis støtter ernæringsinitiativer i gennemførelsen af udviklingssamarbejdet. På finansloven for 2008 er der afsat en særlig pulje på 50 mio. kr. for at bekæmpe fejl- og underernæring blandt afrikanske børn, hvoraf 2,6 mio. kr. er afsat til administration af ordningen i Udenrigsministeriet.
En række afrikanske lande i postkonflikt- og nødhjælpssituationer står overfor særlige udfordringer vedrørende bekæmpelse af fejl- og underernæring blandt børn, herunder i lyset af konflikter, humanitære katastrofer og senest stigende fødevarepriser.
Programmet omfatter både elementer af forbyggende samt kapacitetsopbyggende karakter og konkrete indsatser med henblik på behandling af under- og fejlernærede børn. For så vidt angår sidstnævnte identificeres og behandles alvorligt underernærede børn under 5 års alderen gennem CMSAM-programmet, med fokus på de første to leveår. Disse børn gennemgår målrettede behandlingsforløb af 6-8 ugers varighed, der omfatter særlige kostprogrammer. Børnene får også adgang til nødvendig medicin og der iværksættes egentlig behandling, hvis det er nødvendigt. Disse tiltag komplementeres af forebyggende programelementer for at forbedre især lokalsamfundenes egen evne til at bekæmpe underernæring og styrke viden på området. Det sker bl.a. gennem oplysnings- og uddannelsesindsatser i forhold til familier samt personalet i lokale sundhedscentre. Endvidere gives der støtte til kapacitetsopbygning i form af bl.a. støtte til formulering af ernæringspolitikker på nationalt niveau.
Programmet tager udgangspunkt i behandlingen af alvorligt underernærede børn i deres lokalsamfund. Derved kan forsørgerne fortsætte deres økonomiske aktiviteter, og børns infektionsrisici i forbindelse med behandling på sundhedsinstitutioner reduceres. I alt 75 pct. af de børn, der nås via det danske bidrag til programmet, forventes bistået i deres lokalområde.
Det danske bidrag vil gøre det muligt at udvide det igangværende CMSAM-program til yderligere 93.000 børn over en toårig periode i en række lande og regioner, der kæmper med eftervirkningerne fra konflikter, humanitære katastrofer og de kraftigt stigende fødevarepriser. Det drejer sig konkret om Det nordlige Sudan: 17.000 børn; Det sydlige Sudan: 15.000 børn; Somalia: 32.000 børn; Zimbabwe: 4.000 børn; og DRC: 25.000 børn.
UNICEF’s samarbejdspartnere på landeniveau og regionalt er sundhedsmyndighederne på forskellige niveauer, lokalsamfund og civilsamfundsorganisationer samt Verdensfødevareprogrammet (WFP). CMSAM gennemføres som led i et bredere partnerskab på ernæringsområdet mellem relevante FN-aktører.
CMSAM-konceptet er oprindeligt udviklet i forbindelse med nødhjælpsindsatser, men er af en række lande efterhånden blevet integreret som en nøglekomponent i forebyggende programmer  på sundhedsområdet med henblik på at bekæmpe underernæring. CMSAM-programmet udgør p.t. en del af de grundlæggende sundhedsydelser, som tilbydes af administrationerne i Etiopien, Madagaskar, Malawi og Zambia. CMSAM initiativet har dermed i en række lande vist sig at kunne udgøre en vigtig brobygning mellem nødhjælps- og mere langsigtede udviklingsindsatser.
 CMSAM-initiativet har således i en række lande vist sig at kunne udgøre en vigtig brobygning mellem nødhjælpsindsatser og mere langsigtede udviklingsindsatser. Fokus på at opbygge kapacitet i familier og på lokalt niveau sikrer samtidig, at indsatserne kan gennemføres selv under forhold, hvor administrative strukturer på nationalt, regionalt og lokalt niveau er skrøbelige.
En mindre andel af det danske bidrag vil blive anvendt til styrkelse af den institutionelle kapacitet på UNICEF-hovedkvarterniveau med henblik på at kunne udbygge initiativet. De øvrige midler kanaliseres til indsatser i nævnte lande via UNICEF’s landekontorer.
Budget
Det samlede budget andrager 47,4 mio. kr. Der er fastsat
visse rammer for udmøntningen af bidraget til UNICEF, jf. projektbeskrivelsen
ovenfor. Det forventes på denne baggrund, at bidraget vil blive fordelt som
følger:
Den Demokratiske Republik Congo (2008-10) |
14,2 mio. kr. |
Somalia (2008-2010) |
18,1 mio. kr. |
Nordlige Sudan (2008-2010) |
4,3 mio. kr. |
Sydlige Sudan (2008-2010) |
7,1 mio. kr. |
Zimbabwe (2008-2010) |
2,3 mio. kr. |
UNICEF hovedkontor (2008-2010) |
1,4 mio. kr. |
I alt |
47,4 mio. kr. |
UNICEF modtager på vanlig vis et administrationsbidrag på 7 pct., som er indeholdt i ovenstående. Tilsagnet vil blive afholdt med 47,4 mio. kr. under § 06.32.01.23, Øvrige lande i Afrika.
Væsentlige
risikoelementer
Det kan erfaringsmæssigt være svært at sikre bæredygtigheden af
ernæringsindsatser af denne karakter. Det danske bidrag fokuserer på
gennemførelse af programmet i lande og områder kendetegnet ved politisk
ustabilitet, konflikter og begrænset administrativ kapacitet, hvor udviklingen
kan give anledning til justering af indsatser og samarbejdspartnere i forhold
til de konkrete aktiviteter.
Myndighedernes vilje og evne til at skabe koblinger til programmet vil være afgørende for samspillet mellem indsatserne på lokalt niveau og de regionale og nationale sundhedssystemer. Mangler i den administrative kapacitet i landene udgør endvidere en udfordring for programmets gennemførelse. Den stærke lokale forankring af initiativet og fokus på forøgelse af vidensniveauet i lokalsamfund og familier må imidlertid i nogen grad forventes at afskærme programmet fra mangler i administrativ kapacitet i landene. Den overordnede sikkerhedssituation vil selvsagt kunne påvirke programmet, der dog i forvejen har været gennemført i humanitære sammenhænge og i øjeblikket fungerer i de fire lande, som det danske bidrag målrettes mod. UNICEF besidder under alle omstændigheder betydelig ekspertise og kapacitet fra nødhjælpsindsatser i så henseende.
c.
Sagen forelægges
Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften
overstiger 33 mio. kr.
d. Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.
e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2008 afgives et toårigt tilsagn på 47,4 mio. kr. i støtte til FN’s Børnefonds (UNICEF) arbejde for bekæmpelse af underernæring i Afrika.
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2008 opførte bevilling på 3.131,4 mio. kr. under § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika.
f. Finansministeriets tilslutning foreligger.