UDENRIGSMINISTERIET                                                              UDV, j.nr. 400.E.2-0-0.    

Sydgruppen                                                                                         Den 19. maj 2008

                                                                                                              

                                                                 

         

Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)

den 26.-27. maj 2008

 

Notat

 

1.    EU som global partner for udvikling. 2

2.    Børns rettigheder i udviklingsbistand. 7

3.    EPA’erne. 9

4.    Fødevarepriser. 12


 

1.       EU som global partner for udvikling

 

KOM (2008) 0177

 

Nyt notat.

 

1.Resumé

På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. maj 2008 forventes medlemsstaterne at drøfte udviklingsspørgsmål og rådskonklusioner vedrørende: Fremskyndelse af 2015 Målene, Monterrey processen om udviklingsfinansiering, bistandseffektivitet, gennemførelse af EU’s strategi for handelsrelateret bistand og sammenhæng i udviklingspolitikken (koblingen mellem klimaændringer, energi, biobrændstof, migration og forskning). Drøftelsen finder sted på grundlag af Kommissionens rapportering i de angivne dokumenter.

 

2. Baggrund

På Det Europæiske Råds møde i december 2007 blev det besluttet, at Kommissionen skulle udarbejde en rapport om EU’s indsats for at fremskynde opnåelsen af 2015 Målene. I sin rapportering til rådsmødet benytter Kommissionen anledning til at rapportere for Kommissionens og medlemsstaternes indsatser på en række forskellige områder forud for FN’s højniveaumøde om 2015 Målene den 25. september 2008 i New York. Der redegøres bl.a. for forberedelsen af en række internationale konferencer i 2008 om udviklingsfinansiering og bistandseffektivitet og for udviklingsindsatser vedrørende handelsrelateret bistand, klimaforandringer, energi, biobrændstof og migration.

 

3. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

 

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

 

5. Formål og indhold

Fremskridt i opnåelsen af 2015 Målene

Rapporten gør status over de hidtil opnåede resultater, midtvejs mellem år 2000 og 2015, og gentager de tidligere vedtagne forpligtelser for medlemsstater, der tiltrådte EU før 2002, om at nå et bistandsmål på 0,56 % af BNI i 2010 og 0,7 % i 2015.

Monterrey processen – finansiering af udviklingen (Doha konferencen)

Kommissionens meddelelse er udarbejdet på anmodning fra Rådet med henblik på at overvåge gennemførelsen af EU’s løfter vedrørende udviklingsfinansiering. Meddelelsen er baseret på medlemslandenes indberetninger til Kommissionen.

2008-meddelelsen konstaterer, at den stigning i bistandsvolumen, der er opnået i de senere år, blev afløst af et fald i bistanden fra 2006 til 2007. EU havde en kollektiv bistandsprocent på 0,38 pct. af BNI i 2007. I 2007 udgjorde EU’s samlede bistand 46 mia. euro mod 48 mia. euro i 2006 og 45 mia. euro i 2005. Disse tal betyder, at EU samlet ligger under målene i sin køreplan mod de 0,7 pct. af BNI i 2015, men det dækker samtidig over, at de 15 ”gamle” EU lande (med 0,4 pct. af BNI) ligger over niveau. Baggrunden for faldet tilskrives afviklingen af betalinger på de store gældspukler i 2006, som ikke er modsvaret af en stigning i den generelle udviklingsbistand i 2007. Kommissionen oplyser, at man forventer at faldet i bistandsniveau er midlertidigt, hvis medlemsstaternes rapporteringer om forventninger for 2008 holder. Det understreges i meddelelsen, at mere end 50 pct. af EU’s bistand går til Afrika og at andelen er stigende.

 

Kommissionen fremhæver, at EU stadig forekommer på rette vej mod målsætningerne, men at der kan være grund til bekymring for, om køreplan og målsætninger kan opfyldes. Dette bl.a. henset til udmeldinger fra Finland, Frankrig og UK.  

 

Bistandseffektivitet (Accra konferencen)

Paris-erklæringen fra 2005 fastlagde en række internationale målsætninger for mere effektiv bistand frem mod 2010. Den tredje konference om bistandseffektivitet afholdes i Accra i september 2008. Kommissionen fremhæver, at der, udover at øge bistanden, er behov for forbedring af kvalitet og effektivitet. Målsætningerne er ved at blive omsat til praksis på landeniveau. Der er opnået visse fremskridt med fælles programmering og arbejdsdeling mellem donorer samt forudsigelighed i bistanden, men der er fortsat behov for at fremskynde processen. Kommissionen fremhæver bl.a. øget forudsigelighed i programmering af bistandsmidlerne, øget brug af nationale systemer, øget afbinding af bistanden, øget fokus på fælles resultatstyring, og øget arbejdsdeling mellem donorer både på sektorniveau, landeniveau og på tværs af lande, som områder, hvor en yderligere indsats vil være særligt relevant.

 

Handelsrelateret bistand

På WTO ministerkonferencen i Hong Kong i 2005 forpligtede EU sig til at opfylde bestemte målsætninger for handelsrelateret bistand. Fra og med 2010 skal Fællesskabet, som en del af sit eget bistandsbudget, yde mindst 1 mia. EUR om året til formålet. EU’s medlemsstater forpligtede sig til over deres egne bistandsprogrammer, at yde sammenlagt 1 mia. EUR om året i handelsrelateret bistand fra 2010. Kommissionens rapport opgør såvel Fælleskabets som medlemsstaternes bistand til dette formål, og behovet for forøgelse i bistanden for at leve op til de fastlagte målsætninger. EU vedtog i efteråret 2007 en strategi for bistand til handel og udvikling. Rapporten beskriver forskellige måder, hvorpå de fastlagte målsætninger for handelsrelateret bistand kan opnås.

 

Klimaforandringer

Klimaforandringer indgÃ¥r som et mere eller mindre tværgÃ¥ende element i Kommissionens rapportering. Det anføres, at klimaforandringer er en udviklingsudfordring for EU og det internationale samfund. De sÃ¥rbare udviklingslande, som bidrager mindst til klimaproblemet, er samtidig de lande, der rammes hÃ¥rdest at klimaforandringerne. For at bistÃ¥ udviklingslandene er der i EU-regi bl.a. taget følgende tre initiativer: (1) EU's handlingsplan for integration af klimaaspektet i udviklingssamarbejdet, (2) Den Globale Klimaalliance – Global Climate Change Alliance og (3) et forslag om at iværksætte en global klimafinansieringsmekanisme - Global Climate Financing Mechanism. Kommissionen er opmærksom pÃ¥, at gennemførelsen af førstenævnte initiativ er gÃ¥et langsomt, men henviser bl.a. til at aktiviteterne under handlingsplanen vil kunne videreføres i regi af Den Globale Klimaalliance. Denne har som formÃ¥l at kombinere en politisk dialogproces om klima og udvikling med muligheden for at yde økonomisk støtte til især klimatilpasningsindsatser i udviklingslandene, herunder med henblik pÃ¥ at understøtte opnÃ¥else af en fremtidig klimaaftale pÃ¥ COP15 i København.

 

Udviklingspolitisk kohærens – biobrændstoffer

Kommissionens understreger, at politikkohærens er særligt relevant, når det gælder biobrændstoffer, EU’s politik på området vil påvirke produktionen af og markederne for disse produkter og for den landbrugsvare, de udvikles på grundlag af i såvel EU som udviklingslandene. Biobrændstoffer kan på visse betingelser skabe udviklingsmuligheder for udviklingslandene og EU bør støtte relevante ulande i at komme ind på dette marked. Det gælder lande, hvor der er et vist kapacitetsniveau til at håndhæve politikker, der støtte miljømæssig og social bæredygtighed. Samtidig bør der i EU’s politikker på energi-, miljø-, handels-, forsknings- og udviklingsområdet overvejes visse justeringer, der kan imødekomme udviklingslandenes særlige behov. Blandt disse er forslaget om at indføre bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer.

 

Udviklingspolitisk kohærens – Migration

Migrationsområdet har høj prioritet i EU, ikke mindst som et resultat af den ulovlige indvandring ved de sydlige og sydøstlige grænser. Det Europæiske Råd (DER) vedtog i december 2005 en samlet migrationsstrategi (Global Approach to Migration) med fokus på Afrika og Middelhavsområdet, hvori vigtigheden af at øge samspillet mellem migrationspolitik og andre relevante politikområder blev understreget. Siden er migrationsstrategien blevet udvidet til at også at gælde EU’s østlige og sydøstlige naboregioner og til at inkludere lovlig indvandring som et element i samarbejdet med tredjelande om at forbedre håndteringen af migrationsstrømme.

 

Rådet vil drøfte samspillet mellem migrations- og udviklingspolitik, herunder hvordan hjerneflugt fra sårbare sektorer vanskeliggør opfyldelsen af 2015 målene. Rådet vil drøfte muligheden for at øge indsatsen for at imødegå hjerneflugt i samarbejde med partnerlandene ved at anvende konkrete tiltag inden for områder som strategiarbejde med ”human ressource”, frivillig tilbagevenden til og reintegration i hjemlandet og ved cirkulær migration.

 

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

 

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Ikke relevant.

 

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet

Forslaget har ikke direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.

 

9. Høring

Ikke relevant.

 

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Fremskridt i 2015 MÃ¥lene

Regeringen støtter opprioriteringen af 2015 Målene og lægger særlig vægt på en opprioritering af Mål 3 om ligestilling, jf. regeringsgrundlaget.

 

Monterrey processen

Regeringen støtter gennemførelsen af EU’s løfter vedrørende udviklingsfinansiering.

 

Bistandseffektivitet

Regeringen ser bistandseffektivitet som et centralt middel til at sikre mere effektiv udvikling og fattigdomsreduktion. Regeringen er enig med Kommissionen i behovet for yderligere fremgang i implementeringen af Paris-erklæringen.

 

Handelsrelateret bistand

Regeringen støtter at målsætningerne for handelsrelateret bistand fastholdes og indfries.

 

Klima

Regeringen støtter forslagene om bistand til klimaforandring.

 

Biobrændstoffer

Regeringen støtter forslagene om politikkohærens

 

Migration

Regeringen støtter et øget samspil mellem migration og udviklingspolitik, bl.a. med henblik på at imødegå hjerneflugt fra særlige sårbare sektorer.

 

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes enighed i EU om de fremlagte målsætninger.

 

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

2015 MÃ¥lene

Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. maj 2007.

 

Monterrey processen

Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. maj 2007.

 

Bistandseffektivitet

Sagen har tidligere være forelagt Folketingsgrupperne til orientering den 16. november 2007 i forbindelse med den særlige procedure inden Folketingets konstituering efter valget den 13. november 2007.

 

Handelsrelateret bistand

Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. maj 2007.

 

Klima

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 

Biobrændstof

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 

Migration

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.


2.       Børns rettigheder i udviklingsbistand

 

KOM (2008) 0055

 

Nyt notat.

1. Resumé

Rådet forventes at drøfte spørgsmålet om fremme og beskyttelse af børns rettigheder i Den Europæiske Unions optræden udadtil – de udviklingspolitiske og humanitære dimensioner.

 

2. Baggrund

Den 5. februar 2008 forelagde Kommissionen en meddelelse: 'En særlig plads til børn i EU's eksterne foranstaltninger'. Meddelelsen og de dertil knyttede arbejdsdokumenter om 'Børns rettigheder i EU's eksterne foranstaltninger' og 'Børn i nød- og krisesituationer' skal bidrage til udviklingen af en langsigtet strategi i forbindelse med de EU-retningslinjer for fremme og beskyttelse af børns rettigheder, som blev vedtaget af Rådet i december 2007.

3. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.

 

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

 

5. Formål og indhold

Forslaget har til formål at fremme og beskytte børns rettigheder gennem EU’s optræden udadtil som et led i EU’s tilsagn om at fremme menneskerettighederne ved hjælp af alle disponible midler i både den udviklingsmæssige og humanitære dimension. Der lægges særligt vægt på udryddelse af fattigdom og årtusindudviklingsmålene, forbedret mainstreaming, udsatte grupper af børn (herunder bl.a. børn i væbnede konflikter, piger og børn af oprindelige folk), sammenkobling af nødhjælp, rehabilitering og udvikling samt sikring af vejen frem og opfølgning.

 

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

 

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Ikke relevant.

 

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet

Ikke relevant.

 


9. Høring

Sagen har ikke været sendt i høring.

 

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er indstillet på at støtte det videre arbejde med fremme og beskyttelse af børns rettigheder i Den Europæiske Unions optræden udadtil.

 

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er enighed blandt flertallet af lande om retningslinjerne for det videre arbejde med fremme og beskyttelse af børns rettigheder i Den Europæiske Unions optræden udadtil.

 

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 


3.       EPA’erne

 

KOM-dokument foreligger ikke.

 

Nyt notat.

 

1. Resumé

På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. maj 2008 forventes Kommissionen at orientere Rådet om status for de videre forhandlinger om økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) mellem EU og regionale grupper af udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-landene).

 

2. Baggrund

I forbindelse med indgåelsen af Cotonou-aftalen den 23. juni 2000 kunne der ikke opnås enighed om det fremtidige handelsregime mellem AVS-landene (78 udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet) og EU. Der blev derfor truffet beslutning om, at der med henblik på at styrke AVS-landenes udvikling gennem integration i verdensøkonomien skulle forhandles om indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler mellem EU og regionale grupper af AVS-lande. Forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftaler blev påbegyndt i september 2002, og aftalerne skulle ifølge planen senest træde i kraft den 1. januar 2008.

 

3. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

 

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

 

5. Formål og indhold

På rådsmødet forventes Kommissionen at orientere Rådet om status for de fortsatte forhandlinger om økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) mellem EU og regionale grupperinger af AVS-lande.

 

Den 1. januar 2008 var der indgået foreløbige aftaler med i alt 35 AVS-lande om varehandel, hvoraf 13 lande også havde indgået aftaler om handel med tjenesteydelser m.m. Af de resterende 43 AVS-lande, er 32 lande mindst udviklede udviklingslande og dermed fortsat begunstiget af told- og kvotefri markedsadganng i EU for ”Alt undtagen våben” dog med overgangsordninger for ris og sukker. Der er ikke for disse lande krav om gensidig toldafvikling. 10 AVS-lande, der ikke er mindst udviklede, og som ikke har indgået aftaler, vil indtil videre skulle basere sig på EU's almindelige generelle toldpræferencer - GSP. De fleste af disse lande er østater i Stillehavet, som har begrænset samhandel med EU. Sydafrika, der endnu ikke er omfattet af en EPA, fortsætter med at være omfattet af handels- og udviklingsaftalen mellem EU og Sydafrika.

 

Alle AVS-lande, der har indgået aftaler, modtager på linje med de mindst udviklede lande told- og kvotefri markedsadgang til EU for alle deres varer med undtagelse af våben, dog med overgangsordninger for ris og sukker. AVS-landene vil efter aftalerne skulle liberalisere samhandelen og afvikle tolden på eksportvarer fra EU. Toldafviklingen vil i de fleste tilfælde skulle finde sted i etaper. Der er overgangsordninger for toldafviklingen på op til 15-25 år for visse varer, hvortil kommer fuldstændig undtagelse for varer, som for AVS-landene er særligt følsomme.

 

Foruden juridisk/sproglig finpudsning af de indgåede aftaletekster er det Kommissionens hensigt at fortsætte forhandlingerne med de AVS-lande, der ikke er indgået fuldstændige EPA-aftaler med, om indgåelse af egentlige EPA-aftaler, der omfatter flere forhandlingsemner end varehandel, og som er regionalt dækkende for herigennem at opnå målet om større regional økonomisk integration blandt AVS-landene. Der har været kontakt mellem Kommissionen og de berørte AVS-lande og fortsatte drøftelser er planlagt såvel med AVS-lande, der har indgået foreløbige vareaftaler, som med AVS-lande der ikke er indgået aftaler med. Der er endnu ikke opnået væsentlige konkrete resultater af disse videre forhandlinger.

 

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

 

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Ikke relevant.

 

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet

Orienteringen har ikke direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.

 

9. Høring

Sagen er ikke sendt i høring.

 

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen har støttet indgåelsen af de foreløbige handelsaftaler med 35 AVS-lande, idet aftalerne blandt andet sikrer, at der ikke er sket en forringelse af handelsadgangen til EU for AVS-landenes varer med ophøret af WTO-undtagelsen den 1. januar 2008. Regeringen støtter desuden bestræbelserne for i de videre forhandlinger om egentlige EPA-aftaler at nå frem til resultater, der kan styrke den regionale økonomiske integration. I de videre forhandlinger vil regeringen arbejde for udviklingsvenlige resultater i overensstemmelse med retningslinjerne i folketingsvedtagelse V 41, herunder at regler om tjenesteydelser m.m. skal tjene AVS-landenes udviklingsinteresser og egne ønsker.

 

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Under forhandlingerne med AVS-landene søgte visse medlemslande at svække hensyntagen til udviklingsmæssige elementer, især af frygt for konsekvenserne for egen konkurrencedygtighed. Fra dansk side søgte man med basis i folketingsvedtagelse V 41 og i samarbejde med andre ligesindede EU-medlemslande at fremme den udviklingspolitiske profil i forhandlingerne. Kommissionens planer for det videre forløb lader til at kunne opnå tilslutning fra samtlige medlemsstater.

 

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Kommissionens statusredegørelse har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Forhandlinger med AVS-landene om økonomiske partnerskabsaftaler har løbende været forelagt for Folketingets Europaudvalg, senest til forhandlingsoplæg den 8. februar 2008.

 


4.       Fødevarepriser

 

KOM-dokument foreligger ikke.

 

Nyt notat.

 

1. Resumé

På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. maj 2008 ventes formandskabet på dansk foranledning at sætte de stigende fødevarepriser på dagsordenen. Emnet forudses muligvis drøftet på frokosten for udviklingsministrene.

 

2. Baggrund

Der er flere årsager til den globale fødevarekrise, herunder økonomisk vækst i Kina og Indien, befolkningstilvækst og indkomststigning i udviklingslandene og øget efterspørgsel efter biobrændsel. Den stigende efterspørgsel har ikke været modsvaret af øget udbud. De globale lagre er i bund. Stigende fødevarepriser rammer de 800 millioner mennesker, der lever i de fattigste lande og blandt de fattigste befolkningsgrupper. De stigende priser betyder imidlertid også, at der åbner sig nye markedsmuligheder for landbrugene. Efter årtier med faldende priser er der nu mulighed for øget produktion, indtjening og dermed fattigdomsbekæmpelse. Menneskelig nød vil følge i kølvandet på en vedvarende fødevarekrise. Der vil også være klare sikkerhedspolitiske konsekvenser, lokalt, regionalt men også globalt.

 

Stigningerne i fødevarepriserne og konsekvenserne heraf drøftes i forskellige sammenhænge i EU: Inden for udviklingssamarbejdet, handelssamarbejdet, den fælles landbrugspolitik, miljøsamarbejde, klimapolitikken mv. Kommissionen er påbegyndt arbejdet med en handlingsplan for en fælles indsats samt informationsudveksling mellem Kommission og medlemsstaterne. Europaparlamentet behandlede emnet den 22. april 2008. I et indlæg til Parlamentet talte udviklingskommissær Michel om nødvendigheden af at bremse den humanitære tsunami. Han understregede Kommissionens rolle i langsigtede investeringer og forsikrede at bidrage ekstraordinært til den humanitære krise. EU vil bidrage med 877 mio. kroner i 2008 som humanitær fødevarebistand. Dermed vil EU’s totale budget for humanitær bistand i 2008 være på 2,1 mia. kroner.

 

3. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

 

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

 

5. Formål og indhold

Den danske udviklingsminister anmodede i brev til det slovenske formandskab den 15. april 2008 om, at rådsmødet den 26.-27. maj 2008 drøfter prisudviklingens konsekvenser og investeringsmuligheder for udviklingslandene, samt hvordan EU kan bistå. Brevet var en opfølgning på ministerens samtale med Kommissær Michel den 12. april 2008 i Washington. Ifølge det oplyste skal punktet drøftes på frokosten for udviklingsministre den 27. maj 2008 og vil muligvis resultere i en formandskabserklæring. Der ventes inviteret en række eksperter til at holde oplæg for ministrene.

 

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

 

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Ikke relevant.

 

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet

Orienteringen har ikke direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.

 

9. Høring

Sagen er ikke sendt i høring.

 

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen ønsker, at EU koordinerer internt og med det internationale samfund med henblik på at bidrage effektivt til at afbøde konsekvenserne af de stigende fødevarepriser og ikke mindst beskytte de fattigste udviklingslande og de mest sårbare grupper. Regeringen finder, at udviklingslandene her og nu er meget udsatte, men at der samtidig eksisterer investeringsmuligheder, der bør udnyttes. Der er derfor brug for en tosporet tilgang: 1) En hurtig og effektiv humanitær indsats og 2) på mellemlang/lang sigt en strategisk indsats, der sigter på at styrke økonomisk udvikling, jobskabelse og effektiv, bæredygtig landbrugsproduktion i udviklingslandene, regional integration samt frihandel for landbrugsprodukter. Det er vigtigt fortsat at arbejde for kohærens mellem EU’s forskellige politikker (udvikling, handel, landbrug, klima og miljø) også hvad angår gennemførelsen af politikkerne. Bl.a. derfor vil Danmark arbejde for, at der vedtages ambitiøse bæredygtighedskriterier for anvendelsen af biobrændstoffer til transport. Regeringen vil følge arbejdet i EU tæt.

 

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der ventes at være stor opbakning til en koordineret EU indsats, både hvad angår den humanitære respons og den langsigtede strategi for at støtte erhvervsfremme og landbrugsudvikling i udviklingslandene.

 

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen er ikke tidligere forelagt for Folketingets Europaudvalg.