Opdatering af Civilsamfundsstrategien
(FINAL
VERSION 12.12.2007)
Det folkelige udviklingssamarbejde
- Civilsamfundet
har en afgørende rolle i at stimulere politisk deltagelse, skabe dialog
mellem forskellige interessegrupper, løse konflikter samt at informere og
oplyse befolkningen. Kort sagt; at udvikle et aktivt medborgerskab. Derfor
bør civilsamfundet ses som meget mere end et instrument i
udviklingsprocessen. Et mangfoldigt, folkeligt civilsamfund har i sig selv
en særlig og uundværlig værdi som katalysator for debat, forståelse og
formidling af viden og rettigheder som en forudsætning for en folkelig
forankring af demokratiet.
- Det
danske folkestyre har altid været kendetegnet af en demokratisk debat, som
startede nedenfra i forsamlingshusene, landbrugsorganisationerne,
fagforeningerne, højskolerne, kirkerne og skolerne og endte i de politiske
partier. Garanten for denne demokratiske dialog mellem befolkning og
politikere, har været og er stadig de folkelige organisationer, som er en
grundpille i det danske demokrati. Selv om demokratiske modeller ikke
umiddelbart kan overføres fra et samfund til et andet, udgør de danske
erfaringer dog et vigtig udgangspunkt for dialogen imellem danske
folkelige organisationer og deres partnere i Syd.
- I
udviklingsbistanden har den mellemfolkelige støtte til friheds- og
demokratibevægelser været et grundlæggende fundament. De danske
civilsamfundsorganisationer har en lang tradition for solidaritetsarbejde
og konkrete partnerskaber med folkelige organisationer og bevægelser i Syd,
som bygger på et fælles værdigrundlag og fremtidsvisioner. Folkelige organisationers arbejde er kendetegnet af en tæt forankring i
konkrete mennesker, deres livsrealiteter, deres egen organisering og deres
frivillige engagement. Dialogen mellem partnere med samme værdisæt og
samfundsmæssige roller giver mulighed for en særlig gensidig forståelse og
kritisk dialog.Â
- De danske folkelige organisationer
repræsenterer en mellemfolkelig dimension i udviklingsarbejdet, en tovejs-relation,
som er afgørende for at sikre ulandsbistanden en folkelig opbakning og
legitimitet i Danmark. Samtidig inddrager de folkelige organisationer
aktivt sydpartnerne, deres holdninger og synspunkter i arbejdet i nord og
stimulerer dermed den bevidstgørelse og de holdningsændringer, som følger
af den stigende gensidige globale afhængighed. Læringen og udviklingen kan
og bør gå begge veje.
- Civilsamfundet i Syd har udviklet sig meget
de seneste år. I nogle udviklingslande er civilsamfundet og de folkelige bevægelser
blevet styrket, mens de i andre lande er kommet under et stigende pres. Samarbejdet mellem folkelige organisationer og bevægelser over grænserne, bliver i de kommende år
en særlig udfordring i både Syd og Nord. Rolle- og ansvarsfordelingen
ændrer sig, og partnerskaberne vil blive mere ligeværdige, når overførslen
af økonomiske midler får en mindre fremtrædende plads i partnerskaberne. Det
er en udfordring, som danske folkelige organisationer har taget op, og som
der arbejdes med på forskellig vis, hvilket bør afspejles i en opdateret
Civilsamfundsstrategi.
- Globaliseringen øger betydningen af, hvad de
folkelige internationale organisationer, alliancer, konsortier og
bevægelser kan bidrage med, når der skal findes løsninger på globale
problemer, som klimaforandringer, bæredygtig ressourceforbrug,
handelsaftaler, menneskerettigheder etc. Derfor bliver de internationale
netværk og alliancer mellem civilsamfundsorganisationer vigtige aktører, for
at sikre de fattige en stemme på internationalt plan.
Paris-deklarationens betydning for
civilsamfundet
- Paris-deklarationen er blevet skabt ud fra
ønsket om en højere effektivitet og øget samarbejde mellem donorerne.
Begreberne ’ejerskab’, ’harmonisering’ og ’alignment’ er derfor udviklet
med særligt fokus på det statslige bistandssamarbejde. Men i ønsket om at udbrede
Paris-deklarationens principper, er der opstået en diskussion om, hvorvidt
de begreber, der knytter sig til den statslige bistand, kan overføres
direkte til civilsamfundet Â
- Der er et udtalt behov for, at civilsamfundet
er med til at sikre, at statslige politikker bygger på et demokratisk
ejerskab, og at borgernes interesser er tilgodeset igennem den politiske
dialog, som civilsamfundet løbende fører med offentlige myndigheder på
nationalt og lokalt niveau. En sådan rolle kan civilsamfundet kun spille,
hvis civilsamfundsaktørerne har en både folkelig og faglig kompetence til
at engagere sig i de generelle bistandspolitiske og sektorspecifikke
problemstillinger.
- Der er et behov for, at civilsamfundsstøtten
bliver bedre til at sikre og dokumentere konkrete resultater.
Kapacitetsopbygning er relevant, forudsat at kapaciteten anvendes til at
opnå varige politiske, økonomiske og sociale forbedringer for de fattige.
Fortalervirksomhed er relevant, forudsat at det skaber bedre betingelser
for folkelig deltagelse, fattigdomsreduktion og bæredygtig
ressourceudnyttelse, og serviceydelser der f.eks. knytter sig til
udvikling af modeller, er kun relevante, hvis sådanne modeller kan
anvendes i en større målestok og rent faktisk bliver det.
- Alignment har i civilsamfunds øjemed to
væsentlige betydninger: 1) At civilsamfundet forholder sig til de
statslige politikker i en kritisk dialog og ikke opbygger
parallelstrukturer; 2) At støtte til de enkelte civilsamfundsorganisationer
sker og ses i en bredere og fornuftig arbejdsdeling imellem de forskellige
organisationer, der arbejder med tilsvarende problemstillinger.
- Der bør arbejdes på at koordinere
forskellige civilsamfundsorganisationers arbejde samtidig med, at der ikke
gøres vold på den spraglede mangfoldighed, som er en vigtig forudsætning
for et dynamisk civilsamfund. Harmonisering betyder for NGO bistanden, at
støtten harmoniseres med andre donorer til samme organisation. Det er vigtigt,
at Nord NGOer tilpasser sig partnerorganisationernes egne strategier,
planer og systemer og harmoniserer deres krav. Rapporteringen bør
tilpasses organisationens øvrige rapportering finansielt såvel som
narrativt, og effektiviteten bør understøttes ved en øget grad af
forudsigelighed og langsigtede tilsagn. I den forbindelse bør Civilsamfundsstrategien
sikre mere fleksible i dokumentations- og rapporteringskrav samt en
forenkling af de administrative procedurer.
Ambassadernes rolle
- Det er vigtigt, at civilsamfundsstrategien
bliver efterlevet i dansk udviklingsbistand på alle områder. Strategien må
derfor indarbejdes i alle overordnede strategipapirer, i sektorprogrammer,
i Aid Management Guidelines, i ambassadernes årlige målkontrakter med UM og
i performance reviews af ambassadernes arbejde. Det er især et stort
problem, at ambassaderne i mange tilfælde ikke har den nødvendige
kapacitet og de ønskelige faglige kompetencer til at efterleve civilsamfundsstrategien
i praksis pÃ¥ landeniveau.Â
- Ambassaderne har en hovedopgave i aktivt at
bidrage til den politiske dialog om de lovgivningsmæssige og operationelle
rammer for, at et frit civilsamfund kan spille en demokratisk og kritisk
rolle i samfundsudviklingen i programsamarbejdslandene og andre lande,
hvortil der ydes statslig dansk udviklingsbistand.
- Ambassaderne skal leve op til kravene i
civilsamfundsstrategien om at gennemføre civilsamfundsanalyser og anvende
disse i.f.m. tilrettelæggelsen af den danske bistand og i den politiske
dialog med modtagerlandet.
- Ambassaderne skal sikre sig, at der i de
dansk støttede programmer er fri adgang til information på alle niveauer,
og at civilsamfundsorganisationer, der repræsenterer fattiges interesser,
inddrages i planlægning og evaluering af programmerne.
- Der bør altid sikres ressourcer i de statslige
programmer og projekter til, at opbygge den folkelige og faglige kapacitet
hos civilsamfundsorganisationer til at kunne arbejde for de fattiges interesser
i sektorpolitiker og andre strategiske bistandsindsatser. Danske NGOer bør
ikke på forhånd udelukkes fra at indgå i den konkrete implementering af de
ambassade-støttede programmer. Â
- Ambassaderne skal udarbejde strategier og
retningslinier for, hvorledes den lokale bevillingskompetence vil blive
anvendt og der bør særligt fokuseres på støtte til de lokale
udviklingsindsatser, der udføres af nationale NGOer og lokale CBOer.
Ambassaderne skal udarbejde en offentlig tilgængelig årsrapport for
anvendelsen af disse midler.
- Det er nødvendigt, at ambassaderne og de
danske NGOer i det pågældende land har en åben dialog og løbende
koordination af samarbejdet med de lokale civilsamfundsorganisationer. Den
danske ambassadør skal på et årligt møde med de danske NGOer, der støtter
partnerorganisationer i landet, give en redegørelse for ambassadens
bistandsengagement og politiske dialog med regeringen i landet samt drøfte
den danske bistandsindsats i landet med et bredt udsnit af lokale civilsamfundsorganisationer.
Støttemekanismer for
civilsamfundsorganisationer i udviklingslande:
- Der bør arbejdes på, at der er en
mangfoldighed af støttemekanismer, således at der ikke opstår monopoler og
afhængighed af enkeltstående finansieringsinstitutioner. Generelt bør
finansieringsmekanismer holdes fri af statslig indblanding i den konkrete
tildeling af midler.
- Danmark skal arbejde for finansieringsmekanismer,
der er udviklet i konsultation med de lokale civilsamfundsorganisationer,
og som er langsigtede, bæredygtige, uafhængige og professionelle.
- Danmark bør sikre sig, at lokale støttemekanismer
til civilsamfundet i udviklingslandene administreres af organisationer,
der har en indgående erfaring og faglig kompetence til at arbejde strategisk
med civilsamfundet i det pågældende land.
Folkelig forankring i Syd
- Spørgsmålet om legitimitet er vigtigt og
samarbejdet med partnerorganisationerne må bygge på et fælles
værdigrundlag om fattigdomsbekæmpelse, bæredygtig udvikling og demokrati
samt interne principper om åbenhed og transparens i forhold til
målgrupperne. Optimalt set bør partnerorganisationerne selv opstille sådanne
normer (code of conduct) og løbende dokumentere, at de efterlever disse
krav.
- Der bør derfor i civilsamfundsstrategien
opstilles nogle generelle krav for ’good governance’ f.s.a.
civilsamfundsorganisationer. Der må naturligvis skelnes imellem små græsrodsorganisationer
og selvhjælpsgrupper og større mere professionelle medlemsorganisationer
og NGOer. For sidstnævnte drejer det sig bl.a. om at sikre, at
partnerorganisationer har en valgt bestyrelse, som regelmæssigt får
afprøvet deres mandat, og at dette mandat funderes på et bredt folkeligt
grundlag, at regnskaber og redegørelser for organisationens arbejde
fremlægges åbent og er tilgængeligt for offentligheden, at
samarbejdspartnerne har klare procedurer, som sikrer ensartethed i
forvaltningen, og at der er mekanismer, som sikrer målgrupper mulighed for
dialog og feed back til organisationen.
- Nord-Syd partnerskaber skal - udover den
kritiske dialog og udfordring – sikre, at der sker en opbygning af
demokratiske og åbne organisationer. For NGOer er dette vigtigt for at
sikre ejerskab ikke blot i selve organisationen, men også for de grupper som
repræsenteres.
Svage og skrøbelige stater
- I svage og skrøbelige stater (dvs. lande,
som styres af diktaturregimer, eller som for nylig er kommet ud af diktatur,
lande, som for nylig er kommet ud af borgerkrig, og lande, der fortsat er
plaget af indre voldelige konflikter) er samfundsinstitutionerne ofte
svagt fungerende eller næsten ikke-eksisterende. I disse situationer har
det direkte samarbejde mellem folkelige organisationer i nord og syd en
særlig komparativ fordel, hvilket kan styrke samfundene samt levere
livsnødvendige serviceydelser her og nu. I sådanne lande bør der kunne
ydes støtte til civilsamfundsindsatser på vilkår, der adskiller sig fra de
normale administrative retningslinier for civilsamfundsbistand.
- Afhængigt af den givne kontekst vil der
kunne ydes støtte til både humanitære og udviklingsmæssige indsatser, der
gennemføres i forbindelse med nationale eller lokale myndigheder, samt
indsatser, der gennemføres i samarbejde med internationale
civilsamfundsorganisationer, af konsortier af udenlandske organisationer,
der arbejder i det pågældende land, eller af alliancer indgået mellem
danske folkelige organisationer. Det er vigtigt, at der tænkes langsigtet,
og at man undgår opbygning af parallelle systemer, der på længere sigt ikke
er bæredygtige.
- Ikke mindst i svage og skrøbelige stater vil
det være relevant at yde støtte til konfliktforebyggelse samt dialog-,
freds- og forsoningsinitiativer med et særlig fokus på rettighedsbaserede
indsatser. I alle civilsamfundsindsatser i svage og skrøbelige stater må
der arbejdes på samfundsopbygning, kapacitetsopbygning af civilsamfundet
og folkeoplysning - samtidigt med at der arbejdes på at imødekomme umiddelbare
behov.
Et større, klarere og bredere oplysningsarbejde i Danmark
- Der er brug for at styrke den offentlige
bevidsthed om, at udvikling og fattigdomsbekæmpelse ikke alene er et
spørgsmål om at ’hjælpe’ i ulandene, men også handler om handelspolitik,
naturressourcer, kultur, menneskerettigheder, miljø og klima, magtforhold,
lighed/ulighed, demokratisering, migration, flygtninge, ligestilling,
religion osv. Derfor bør oplysningsindsatsen i Danmark styrkes, udfordres og
nytænkes, så den:
- udbredes betydeligt
i omfang, målsætning og aktørkreds.
- langt klarere
tydeliggør de globale sammenhænge i stort og småt og fremmer denne debat.
- tilrettelægges
med vægt på mangfoldighed, nye ideer og inddragelse af nye målgrupper
- er aktiverende og
handlingsanvisende.
- bruger de nye
mediers muligheder for f.eks. inddragelse (særligt af unge), dialog og debat
direkte med Syd.
·
Der etableres en selvstændig ambitiøs
støttemekanisme for ulandsoplysning med plads til både små projekter og store,
flerårige indsatser. Både foreninger, offentlige institutioner, private firmaer
og enkeltpersoner skal kunne modtage støtte.
·
I tildeling af midler skal der lægges vægt på
innovation og nyskabelse, på aktiv debat, involvering af borgerne og på det
direkte folkelige møde. Oplysningsarbejdet skal også omfatte de forsøg, der
gøres på at løse problemerne, herunder udviklingsbistandens resultater og
problemer samt stimulere en folkelig diskussion af, hvordan Danmark bedst
bidrager til, at de globale problemer løses.
·
Størrelsen på oplysningsmidler, der knyttes til de
enkelte program- og projektbevillinger, bør øges fra de nuværende 2 procent, og
disse midler skal nemt kunne kombineres med andre oplysningsindsatser.
·
Det folkelige møde har nogle særlige forudsætninger
for at fremme forståelse og solidaritet. Danske folkelige organisationer skal opmuntres
til at indtænke det folkelige møde i deres oplysnings- og
udviklingsaktiviteter, og der skal være muligheder for at få dette finansieret.
Samarbejds- og
finansieringsformer
.
Rammeorganisationernes særlige rolle Â
- Rammeorganisationerne spiller en særlig
rolle i udviklingen og gennemførelsen af udviklingsbistanden. Dette er
f.eks. tilfældet når rammeorganisationerne trækker et stort læs i.f.m.
afholdelsen af større civilsamfundsmøder, koordinerer samarbejdet mellem de
danske folkelige organisationer samt bidrager til den løbende politiske dialog
om organiseringen af den statslige bistand og Danmarks internationale indsats.
Rammeorganisationerne besidder desuden en særlig viden og kompetence
indenfor de globale problemstillinger og er med til at kapacitetsopbygge og
inddrage de øvrige danske folkelige organisationer indenfor disse temaer. Forudsætningen
for, at organisationerne fortsat kan spille disse roller er, at de
finansielle rammer er til stede, herunder at bevillingerne til
rammeorganisationerne følger stigningen i den samlede bistandsramme. Kravet
om 10 procents egenfinansiering bør fortsat kun gælde rammebevillingerne.
Programaftaler
- Det forventes, at
der i de kommende år vil blive indgået programaftaler med en række
mellemstore folkelige organisationer, der har haft et længerevarende
samarbejde med Udenrigsministeriet og i de senere år regelmæssigt har
modtaget støtte til enkeltprojekter og således har oparbejdet en større projektportefølje.
- Formålet med
programaftaler vil være at skabe bedre muligheder for, at danske folkelige
organisationer og deres partnere, der har forudsætninger herfor, kan
foretage en mere langsigtet, fokuseret og strategisk planlægning af deres
udviklingsindsatser.
- Der vil kunne
indgås programaftaler om de pågældende organisationers samlede
udviklingsarbejde eller om arbejdet i bestemte lande eller bestemte
sektorer, ligesom der vil kunne indgås programaftaler med organisationer,
der arbejdet med et tematisk fokus.
- Hvis
programaftaler kun dækker dele af en organisations udviklingsarbejde, vil
organisationen stadig kunne søge støtte til enkeltprojekter fra Danida og
Projektrådgivningen.
Støtte til enkeltprojekter
Miniprogrammer
- De tre nuværende Miniprogramaftaler med
DMR-U, DSI (fra 1.1.2008 Danske Handicaporganisationer) og DUF vil blive
videreført og videreudviklet. I forbindelse hermed vil det løbende blive
overvejet, om der er behov for øge støtten gennem Miniprogrammerne og
forhøje de gældende bevillingslofter for aktiviteter, der støttes under
Miniprogrammerne.
- Det vil blive
overvejet, om det vil være hensigtsmæssigt at indgå nye Miniprogramaftaler
med andre eller nye paraplyorganisationer.
Projektrådgivningen
- Kombinationen af Projektrådgivningens konsulentordning
og administrationen af Minipuljen er stærk ramme om et samspil mellem konkrete indsatser i Syd, refleksion og læring, bevidsthed
om fattigdom og globale sammenhænge og de konkrete konteksters betydning
for hvad man kan og ikke kan i forskellige sammenhænge. Projektrådgivningen er med til at sikre mangfoldighed og bredde
samt inddrage nye grupper i den del af det danske udviklingsarbejde, der
forestås af de folkelige organisationer. Derved styrkes også den folkelige
opbakning bag Danmarks deltagelse i det internationale
udviklingssamarbejde.
- Minipuljen kan forhøjes yderligere på
bevillingsmaksimum, hvis det er hensigtsmæssigt for den samlede bevillingsstruktur
og det sker i takt med organisationernes udtrykte ønske og i takt med at
de nødvendige administrative og organisatoriske justeringer kan
gennemføres forsvarligt.
Alliancer & faglige netværk
- Alliancekonceptet har vist sig at indeholde
særlige projektmæssige og samarbejdsmæssige muligheder, hvis det gribes
rigtigt an. Der bør derfor arbejdes for at rammerne for disse samarbejder forbedres. Dette gælder såvel samarbejde mellem organisationer med forskellige
faglige profiler og målgrupper, som imellem små græsrodsorganisationer og
rammeorganisationerne. Men de eksisterende incitamenter til at indgå i
tids- og ressourcekrævende alliancer har vist sig helt utilstrækkelige til
at fremme et sådant samarbejde både for større og mindre organisationer.
En revision må derfor sigte på at sikre incitamenter, der tilskynder
organisationerne til at yde den ekstra arbejdsindsats, der er en
forudsætning for et succesfyldt alliancesamarbejde
- Der bør fortsat være mulighed for at få
statslig støtte til at udvikle faglig kapacitet i den danske ressourcebase
på miljø- og udviklingsområdet. De faglige netværk har været vigtige og
nyttige initiativer. Fremtidigt bør støtten imidlertid afbindes fra
særlige organisatoriske strukturer og tildeles mere fleksibelt til både
korte og længerevarende initiativer og indsatser. Det vil være ønskeligt
og relevant at overdrage styring og administration af en pulje til
tværorganisatorisk faglig udvikling til NGOerne selv.
Internationale netværk
- Danske folkelige organisationer bør føre en
form for ’aktiv multilateralisme’ i de internationale netværk og skal
opstille strategier og handlingsplaner for hvorledes, de aktivt indgår,
styrker og pÃ¥virker de internationale netværk, alliancer og konsortier.Â