Â
Landstinget behandlede følgende dagsordenspunkter:
Pkt. 2.
Redegørelse for dagsordenen.
(Landstingets Formandskab)
Efter den planlagte pause genoptog Grønlands Landsting Landstingets Forårssamling. I pausen var sket en del ændringer, hvoraf bl.a. skal nævnes:
Der er efteranmeldt et spørgsmål til landsstyret til fremlæggelse efter landstingets forretningsordens § 36, stk. 2, om hvilke tiltag landsstyret agter at tage for at ændre 65 års pensionsalderen, for at give folk en chance for selv at være medbestemmende for at fortsætte deres arbejde på deres arbejdsplads. Spørgsmålet er stillet af Landstingsmedlem Jonathan Motzfeldt, Siumut og optages på dagsordenen som punkt. 133.
Landsstyret har trukket pkt. 12, Forslag til landstingsforordning om boligfinansiering tilbage med henblik på fremlæggelse af et revideret forslag til efteråret.
Endvidere er pkt. 16, Beslutningsforslag om omdannelse af Nukissiorfiit/Grønlands Energiforsyning til aktieselskab, trukket tilbage, da der allerede er igangsat lovforberedende arbejde om dette.
Landsstyret har efteranmeldt et Forslag til landstingslov om ændring af landstingslov om fangst og jagt, forslaget er optaget som pkt. 49.
Landsstyret har endvidere efteranmeldt et Forslag til landstingsforordning om arbejdstageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelser. Dette er optaget som pkt. 128.
Endelig har landsstyret efteranmeldt Forslag til landstingsbeslutning om Grønlands Hjemmestyres udtalelse til forslag til anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om sikkerhed til søs. Dette forslag er optaget på dagsordenen som pkt. 99.
Da Selvstyrekommissionens betænkning nu foreligger, kan pkt. 27, Forslag til landstingsbeslutning om, at der igangsættes en forfatningsforberedende proces og at Landstinget derfor træffer beslutning om, at der nedsættes en grundlovskommission for Grønland, nu behandles.
Endelig har Landstingets Formandskab anmeldt et forslag om sammen med det færøske Lagting og det islandske Alting at finansiere Vestnordisk Råds Jubilæumsfond. Forslaget er optaget på dagsordenen som pkt. 6.
Punkt 7.
Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret skal arbejde for etablering af et dataindsamlingssted for observationer af forskellige natur-, miljø- og dyrefænomener.
(Atassuts Landstingsmedlemmer: Augusta Salling, Emilie Olsen, Kristian Jeremiassen, Thomas Kristensen, Godmand Rasmussen)
(2. behandling. 1. behandling fandt sted 11. oktober 2006)
Med alle deltagende landstingsmedlemmers stemmer for blev forslaget vedtaget. Landsstyret vil herefter gå videre med arbejdet, herunder samtaler med Miljøstyrelsen i Danmark omkring finansieringen.
Punkt 78.
Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at arbejde for at el og vandmyndighederne adskilles fra Nukissiorfiit, både fysisk, administrativt og i praksis.
(Landsstyremedlem Esmar Bergstrøm, Inuit Ataqatigiit)
(1. behandling)
Forslagsstilleren ønsker en adskillelse af drift og tilsyn/kontrol, således at eksempelvis ikke længere Grønlands El-myndighed huses og drives af Nukissiorfiit/Grønlands Energiforsyning.
Landsstyremedlem for Infrastruktur, Klima, Miljø og Råstoffer Kim Kielsen oplyste, at landsstyret ikke ser noget problem, så længe Nukissiorfiit er nettostyret. Men når Nukissiorfiit forventeligt omdannes til et aktieselskab, skal funktionerne skilles ad. Han oplyste at en adskillelse af drift og kontrol/tilsyn vil blive indarbejdet i det kommende lovforslag om omdannelse af Nukissiorfiit til aktieselskab og indstillede på denne baggrund forslaget til forkastelse.
Partiet Siumut var fuldstændig enig med Landsstyret og indstillede forslaget til forkastelse.
Partierne Inuit Ataqatigiit, Demokraterne, og Atassut indstillede alle forslaget til vedtagelse og udvalgsbehandling - partiet Inuit Ataqatigiit med den bemærkning, at man gerne vil drøfte om ikke Nukissiorfiit skulle overgå til at være ejet og drevet af de kommende storkommuner i stedet for af Grønlands Hjemmestyre.
Partiet Kattusseqatigiit Partiiat/Kandidatforbundet indstillede også forslaget til forkastelse.
Forslaget blev henvist til udvalgsbehandling inden 2. behandling på Landstingets efterårssamling 2008.
Punkt 51.
Forslag til Landstingsforordning om ændring af Landstingsforordning om alderspension.
(Landsstyremedlemmet for Familie og Sundhed)
(1. behandling).
Landsstyremedlem for Familie og Sundhed Arkalo Abelsen begrundede ændringsforslaget med, at gældende bestemmelser om tilkendelse af alderspension indeholder en forskellig formulering i den grønlandske og den danske udgave. Dette har givet anledning til usikkerhed om tilkendelsestidspunktet. Ændringsforslaget retter op på dette.
Alle partier tilsluttede sig forslaget og ingen ønskede udvalgsbehandling. Forslaget overgår derfor direkte til 2. behandling i den foreliggende form.
Punkt 52.
Forslag til Landstingsforordning om ændring af landstingsforordning om offentlig hjælp.
(Landsstyremedlemmet for Familie og Sundhed)
(1. behandling)
Landsstyremedlem for Familie og Sundhed Arkalo Abelsen forelagde ændringsforslaget, der er begrundet i sproglige og tekniske præciseringer, herunder forskel i den grønlandske og danske tekst.
Partierne Siumut, Inuit Ataqatigiit og Atassut tilsluttede sig forslaget uden henvisning til udvalgsbehandling inden 2. behandlingen.
Partierne Demokraterne og Kattusseqatigiit/Kandidatforbundet kunne også tilslutte sig forlaget, men ønskede dette henvist til udvalgsbehandling inden 2. behandlingen.
Efter flertallets ønske overgik forslaget til anden behandling i den foreliggende form uden udvalgsbehandling.
Punkt 71.
Forslag til Landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at arbejde for at tilvejebringe oversigt over resultatkontrakter samt at indføre årlige redegørelser for såvel offentlige som private institutioner samt interesseorganisationer der enten modtager offentlige tilskud eller indgår servicekontrakter med Grønlands Hjemmestyre,
(Atassuts Landstingsgruppe)
(1. behandling)
Landstingsmedlem Augusta Salling, Atassut, redegjorde for forslaget, der udspringer af et ønske fra landstingets medlemmer om at kunne få informationer fra landsstyret.
Landsstyremedlem for Finanser og Udenrigsanliggender Aleqa Hammond afviste forslaget og henviste til, at informationerne allerede findes i landstingets finanslov, Landskassens regnskab samt de enkelte selskabers og organisationers regnskaber. Hun anså det som et ressourcespild, hvis man skal sammensætte særlige rapporteringer til landstingets medlemmer ud over de informationer, man allerede afleverede. Hun oplyste, at landsstyret om ca. 1 måned vil udsende et nyt budgetregulativ, hvoraf bl.a. vil fremgå oplysningspligt fra departementer, styrelser, organisationer mv.
Partiet Siumut var imod forslaget, men ville ikke stille sig imod en udvalgsbehandling af sagen.
Partierne Inuit Ataqatigiit, Demokraterne, Atassut og Kattusseqatigiit Partiiat/Kandidatforbundet var alle både for forslaget og for en udvalgsbehandling af forslaget.
Forslaget henvistes herefter til behandling i Landstingets Finansudvalg inden 2. behandlingen på Landstingets efterårssamling 2008.
Punkt 106:
Forslag til Landstingsbeslutning om, at Landsstyret pålægges at registrere igangværende Landstingssager- og opgaver.
(Landstingsmedlem Anthon Frederiksen, Kattusseqatigiit Partiiat)
(1. behandling)
Landstingssuppleant Villy Olsvig forelagde forslaget, der har udgangspunkt i, at landstingets medlemmer spilder megen tid til spørgsmål og forberedelse af forslag, som landsstyret affejede med, at der allerede er lovforberedelse i gang. Yderligere rummer forslaget indvendinger mod manglede opfølgning på vedtagne forslag.
Landsstyreformand Hans Enoksen redegjorde for landsstyrets betænkeligheder ved forslaget, herunder at landsstyremedlemmerne selv bør kunne holde styr på egne vedtagelser og at da ikke alle igangsatte undersøgelser og tiltag bliver til noget, vil en liste fra landsstyret over initiativer og tiltag meget let kunne blive misvisende.
Han henviste til, at en systematisk registrering og offentliggørelse af status på hver enkelt sag, der er under udarbejdelse, må forudses at indebære en række usikre og ressourcekrævende vurderinger i et stort antal sager. Det er derfor landsstyrets vurdering, at vedtagelsen af beslutningsforslaget - frem for at skabe besparelser – vil medføre administrative merudgifter eller at andre opgaver ville blive forsinket. Landsstyret kunne derfor ikke tilslutte sig forslaget.
Partierne Siumut og Atassut kunne ikke tilslutte sig forslaget og indstillede dette til forkastelse.
Partierne Inuit Ataqatigiit og Demokraterne indstillede forslaget til vedtagelse og udvalgsbehandling. Disse partier mindede under debatten Landsstyreformanden om, at denne under valgkampen i 2005 havde lovet en sådan redegørelse fremlagt i foråret 2008 og spurgte, hvor den blev af?
Landsstyreformand Hans Enoksen lovede herefter, at landstinget vil modtage en sådan i løbet af en måned, medmindre man løber ind i praktiske problemer, men i så fald vil han informere landstinget herom.
Efter lidt debat henvistes forslaget i overensstemmelse med flertallets ønske til 2. behandling i den foreliggende form uden udvalgsbehandling. 2. behandlingen finder sted på Landstingets efterårssamling.
Punkt 68:
Forslag til Landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges til at arbejde for at få indarbejdet nye retningslinjer for at forbedre forholdene for de uddannelsessøgende, der har børn.
(Atassuts Landstingsmedlemmer: Augusta Salling, Emilie Olsen, Kristian Jeremiassen, Thomas Kristensen, Godmand Rasmussen)
(1. behandling)
I begrundelsen for forslaget anførte forslagsstillerne bl.a., at der er behov for at sikre at få indarbejdet nye retningslinjer for at forbedre forholdene for de uddannelsessøgende, der har børn. Forslagsstillerne finder det nødvendigt at landstinget opfordrer landsstyret til at iværksætte arbejde for at sikre at det skal være muligt for børn og forældre at være sammen, uanset uddannelsesopholdets varighed.
I landsstyrets besvarelse anførte Landsstyremedlem for Erhverv, Arbejdsmarked og Erhvervsuddannelser, Siverth K. Heilmann bl.a., at landsstyret fuldt ud kan tilslutte sig de overvejelser, der ligger til grund for beslutningsforslaget, idet det også er Landsstyrets ønske, at de uddannelsessøgende har de bedst mulige betingelser under uddannelsen, hvilket også omfatter uddannelsessøgende med børn. Landsstyremedlemmet redegjorde herefter for de gældende regler for uddannelsessøgende med børn. Landsstyret finder bl.a., at der allerede i de gældende regler udvises et betydeligt hensyn til uddannelsessøgende, der forsøger at kombinere studielivet med forældrerollen.
Partierne Siumut, Demokraterne, Atassut og Kattusseqatigiit Partiiat var positive over for en videre drøftelse af forslaget i udvalg.
Partiet Demokraterne ønskede endvidere eventuelle ordninger udstrakt til også at gælde studerende uden for Grønland.
Partiet Inuit Ataqatigiit havde indledningsvis svært ved at få hold på, hvad forslaget konkret går ud på og ville derfor ikke støtte forslaget i den foreliggende, for ukonkrete form.
Efter en debat blev der opnået enighed om at sende forslaget til videre drøftelse i Landstingets Uddannelsesudvalg inden 2. behandlingen på Landstingets efterårssamling 2008.
Punkt 56:
Forslag til landstingsbeslutning om at Landsstyret pålægges at tage initiativ til at de offentlige arbejdspladser etablerer en børnepolitik.
(Landstingsgruppen Siumut)
(1. behandling)
I begrundelsen for forslaget anførte forslagsstillerne bl.a., at der under en forespørgsels-debat under landstingets efterårssamling 2007 var stor principiel støtte fra alle partier og landsstyret. Det fremgik under efterårssamlingen, at landsstyret er villig til at arbejde videre med forslaget. For at skabe et incitament for andre arbejdspladser foreslås det, at der skal etableres børnepolitik ved de offentlige arbejdspladser, og at der etableres vejledning derom, som kan benyttes af andre arbejdspladser fremover.
I landsstyrets besvarelse anførte Landsstyremedlem for Erhverv, Arbejdsmarked og Erhvervsuddannelser, Siverth K. Heilmann, bl.a., at der arbejdes på at en børnepolitik bliver indarbejdet i Grønlands Hjemmestyres personale politik. Dette arbejde pågår, bl.a. gennem samarbejdsudvalg. Landsstyret har derfor ingen indvendinger imod vedtagelsen af beslutningsforslaget.
Partierne Siumut og Atassut var positive over for forslaget og henviste dette til behandling i Landstingets Erhvervsudvalg.
Partierne Inuit Ataqatigiit, Demokraterne og Kattusseqatigiit Partiiat kunne ikke tiltræde forslaget i den foreliggende form.
Efter en kort debat blev forslaget henvist til behandling i Landstingets Erhvervsudvalg inden forslagets 2. behandling på Landstingets efterårssamling 2008.
Med venlig hilsen
Søren Hald Møller
Kopi pr. e-mail:Â Folketinget
                            Kongehuset, Kabinetssekretariatet
                            Samtlige ministerier
                            Rigsombudsmanden på Færøerne