Grønlandsk-dansk selvstyrekommission

Arbejdsgruppen vedrørende økonomi og erhvervsudvikling

                                                                                                                                   12. marts 2008

 

 

 

 

Pressemeddelelse

 

 

Enighed om definitionen af indtægter fra råstofaktiviteter i Grønland

 

Selvstyrekommissionens arbejdsgruppe vedrørende økonomi og erhvervsudvikling er i dag blevet enig om, hvilke indtægter fra råstofaktiviteter i Grønland, der foreslås medregnet i kommissionens forslag til de fremtidige økonomiske relationer mellem Grønland og Danmark.

 

Arbejdsgruppens resultat, som ligger inden for rammerne af kompromisset fra den 30. marts 2007.

 

På mødet den 30. marts 2007 blev arbejdsgruppen, med undtagelse af Søren Espersen (DF), enig om at anbefale Selvstyrekommissionen følgende model for de fremtidige økonomiske relationer mellem de grønlandske myndigheder og staten under en kommende selvstyreordning:

 

1. Bloktilskuddet fortsætter realt uændret, dvs. justeret med pris- og lønudviklingen.

 

2. Grønland finansierer selv fuldt ud alle sagsområder, der overtages efter selvstyreloven, herunder udgifterne til råstofområdet, jf. dog pkt. 5 nedenfor.

 

3. Indtægter fra råstofudvinding i Grønland, som defineret i lov om mineralske råstoffer i Grønland, tilfalder Grønlands Selvstyre.

 

4. Bloktilskuddet reduceres med et beløb svarende til halvdelen af de indtægter fra råstofudvinding, som i det givne kalenderår ligger ud over 75 mio. kr. i realværdi, dvs. justeret med pris- og lønudviklingen.

 

5. Staten og Grønlands Selvstyre gennemfører og finansierer rådgivnings- og myndighedsrelaterede opgaver, herunder basale institutions, og forskningsopgaver som omtalt i forslaget til en sådan samarbejdsmodel i, Rapport afgivet af arbejdsgruppen vedrørende ikke-levende ressourcer, af 8. september 2005, (side 7). Herefter er det op til selvstyret at afgøre, hvorvidt man vil forny aftalen.

 

6. Når statens bloktilskud til Grønland er reduceret til nul kroner, indledes der forhandlinger mellem Grønlands Selvstyre og regeringen. I forhandlingerne indgår spørgsmålet om en eventuel fortsættelse af aftalen nævnt i pkt. 5 og spørgsmålet om fordeling af indtægter fra råstofudvinding i den grønlandske undergrund.

 

Arbejdsgruppen har i dag den 12. marts 2008 præciseret indtægtsbestemmelsen. Overordnet er følgende indtægter omfattet af arbejdsgruppens forslag:

1)     Indtægter i henhold til konkrete tilladelser til forundersøgelse, efterforskning eller udnyttelse af mineralske rÃ¥stoffer, dog bortset fra beløb, som betales til dækning af udgifter i RÃ¥stofdirektoratets regi.

2)     Indtægter ved enhver beskatning i Danmark og Grønland af rettighedshavere for sÃ¥ vidt angÃ¥r den del af virksomheden, som vedrører mineralske rÃ¥stoffer i Grønland.

3)     Indtægter fra grønlandske og danske offentlige myndigheders ejerandele i selskaber m.v., der driver virksomhed pÃ¥ rÃ¥stofomrÃ¥det i Grønland.

4)     Indtægter i form af provenuet af udbytteskat m.v. i Danmark og Grønland vedrørende aktionærer i selskaber, som er rettighedshavere, eller i selskaber, som fuldt ud ejer sÃ¥danne selskaber direkte eller indirekte og skattefrit kan modtage udbytte derfra.

 

Opgørelsen af indtægterne tager udgangspunkt i den indtægtsdefinition, der anvendes i den eksisterende råstoflov vedrørende Grønland, idet det herudover har været nødvendigt bl.a. at tage hensyn til de indtægter, som grønlandske eller danske offentlige myndigheder måtte modtage som ejer og medejer af virksomheder, selskaber m.v., der driver råstofvirksomhed i Grønland.

 

Efter behandling i kommissionens arbejdsgruppe vedrørende stats- og folkeretlige spørgsmål vil forslaget blive behandlet på Selvstyrekommissionens afsluttende møde.

 

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til arbejdsgruppens formand, Frank Jensen på telefon 61 55 25 74.