Text Box: Statsministeriet
Prins Jørgens Gård 11
1218  København K

 

 

 

 

Indberetning vedr. Grønlands Landstings forårssamling, onsdag den 5. marts 2008.

 

 

Landstinget behandlede følgende dagsordenspunkter:

 

Punkt 9:

Forslag til landstingsbeslutning om, at Landsstyret pålægges at tage initiativer til: at praktikpladsmangel ikke længere skal være begrundelse for ikke at blive optaget på en uddannelse, at alle erhvervsdrivende pålægges at optage praktikanter og oprette praktikpladser, samt at der i licitationsloven indføres krav om optagelse af praktikanter i forbindelse med renoverings- og anlægsopgaver.

(Siumuts landstingsmedlemmer).

(2. behandling).

 

Uanset et flertal forkastede forslaget under 1. behandlingen på efterårssamlingen, blev det sendt i udvalgsbehandling. I henhold til betænkning afgivet af Landstingets Erhvervsudvalg indstilles forslaget atter til forkastelse, idet udvalget dog opfordrer landsstyret til at skabe et bedre datagrundlag, ligesom udvalget undrer sig over, at der i Grønlands hjemmestyre for tiden kun er 8 elever under uddannelse, og at praktikforløbene hos hjemmestyret ikke vurderes som ”overbevisende”, hvilket har ”resulteret i skuffende oplevelser for de berørte elever”.

 

Forslaget blev ved afstemning endeligt forkastet.

 

 


Punkt 11:

Forslag til Landstingsbeslutning om, at Landstinget tilslutter sig Vestnordisk Råds rekommandation nr. 4/2007 om at opfordre Færøernes landsstyre, Grønlands landsstyre og Islands regering til at tage initiativ til at indlede et samarbejde mellem redningstjenesterne og bjergningskorpsene til søs og til lands i de tre lande og yde støtte til et sådant samarbejde.

(Delegationsformanden).

(2. behandling).

 

Uanset forslaget blev forkastet under 1. behandling, er det undergivet udvalgsbehandling, og et flertal af partier ønskede at undergive rekommandationen en nærmere undersøgelse i lyset af de løbende selvstyrebestræbelser.

 

 

Punkt 13:

Beslutningsforslag om, at Landsstyret senest til Landstingets efterårssamling 2008 fremsætter et lovforslag om, at der kræves varselspligt i forbindelse med planer om masseafskedigelser.

(Siumuts landstingsmedlemmer).

(2. behandling).

 

Det fremgår af Betænkning afgivet af Landstingets Erhvervsudvalg til 2. behandlingen, at ”lovforslaget” fejlagtigt var sendt i høring uanset fremsat i form af beslutningsforslag, og ”lovforslaget” blot var ment som ”politisk inspireret bidrag”.
 
Punktet blev ved 2. behandlingen med vedtagelse af udvalgets ændringsforslag henvist til fremlæggelse ved Landsstyret af lovforslag på forårssamlingen 2009.

 

 

Punkt 14:

Forslag til landstingsbeslutning om Grønlands hjemmestyres udtalelse om forslag til anordning om ikrafttræden af lov om arbejdsskadesikring  i Grønland.

(Landsstyremedlemmet for Erhverv, Arbejdsmarked og Erhvervsuddannelser).

(2. behandling).

 

Det fremgår af Betænkning afgivet af Landstingets Erhvervsudvalg til 2. behandlingen, at der er indkommet forslag til ændringer, og at disse ændringer er indarbejdet i udvalgets ændringsforslag, som indstilles til vedtagelse. Udvalgets ændringsforslag meddeler Beskæftigelsesministeriet, at Grønlands hjemmestyre kan tiltræde, at den ny anordning om ikrafttræden af lov om arbejdsskadeforsikring i Grønland vedtages med de foreslåede ændringer. Ændringsforslaget blev enstemmigt vedtaget.

 

 

 

 

 

 

 

Punkt 17:

Forslag til landstingsforordning om ændring af landstingsforordning nr. 2 af 31. maj 1999 om erhvervsuddannelser og erhvervsuddannelseskurser (Udvidelse af hjemmelsgrundlag for tilskud i forbindelse med kurser på erhvervsuddannelsesområdet, regler om praktikløn og præciseringer som følge af ressortændringer).

(Landsstyremedlemmet for Erhverv, Arbejdsmarked og Erhvervsuddannelser).

(2. behandling).

 

Det fremgår af Betænkning afgivet af Landstingets Erhvervsudvalg til 2. behandlingen, at et enigt udvalg indstiller forslaget til Landstingets vedtagelse med et af udvalget fremsat ændringsforslag.

 

Ændringsforslaget angår tilskud til kurser på erhvervsuddannelsesområdet, hvortil savnedes hjemmel og dermed uoverensstemmelse med ordlyden for bevillings-forudsætninger i finanslovene og den gældende landstingsforordning.

 

Ændringsforslaget blev vedtaget og overgår til 3. behandling uden fornyet udvalgs-behandling.

 

 

Punkt 18:

Forslag til landstingsbeslutning om, at Landsstyret senest til Landstingets Efterårssamling 2008 fremlægger et lovforslag om ansættelsesbrev i forbindelse med ansættelse.

(Siumuts landstingsmedlemmer).

(2. behandling).

 

Det fremgår af Betænkning afgivet af Landstingets Erhvervsudvalg til 2. behandlingen, at udvalget i lighed med bemærkningerne under punkt 13, at også her var tale om udkast til lovforslag, der alene skulle tjene som et politisk inspireret lovforslag, som desuagtet var sendt i høring, hvilket ikke er kutyme.

 

I lighed med punkt 13 var der i udvalget utilfredshed med, at det ikke klart var fremgået, at landstingets egne retningslinier for udarbejdelse af lovforslag ikke var fulgt, og et flertal i udvalget fremsatte derfor ændringsforslag, dels for at udrede trådene, dels for at fremme forslaget på parlamentarisk korrekt grundlag.

 

Et mindretal bestående af Demokraterne gik imod - ud fra en grundlæggende opfattelse af, at forhold på arbejdsmarkedet henhører under overenskomsterne.

 

Med ændringsforslaget pålægges landsstyret til forårssamlingen 2009 at fremlægge lovforslaget på sædvanlig vis og i samarbejde med arbejdsmarkedets parter.

 

 

 

 

 

Punkt 40:

Forslag til Landstingslov om tillægsbevilling for 2007.

(Landsstyremedlemmet for Finanser og Udenrigsanliggender)

(1. behandling).

 

Forslaget indebærer et budgetteret DAU-underskud for finansåret 2007 på 429,6 mio. kr.

Alle partier gav tilslutning til forslaget.

 

Dog mente Demokraterne, at en særlig ”gave” til fangerne, som Finansudvalget blev præsenteret for lige før jul, næppe opfylder betingelserne for Finansudvalgets beslutningskompetence om, at en sag skal være uforudset, hastende og ikke kunne tåle udskydelse og unødigt udstillede fangerne som en særligt nødlidende gruppe.

 

 

Punkt 42:

Forslag til landstingsbeslutning, jf. forretningsordenens § 32, stk. 6, 2, om at de skattemæssige fradrag m.m. for 2009 fastsættes således:

1. Personfradrag                                                           kr. 48.000

2. Standardfradrag                                                        kr. 10.000

3. Skattefrit beløb for B-indkomst                               kr.   5.000

4. Fradrag begrænset skattepligtige                            kr.   1.000

5. Fælleskommunal skat                                               6%

(Landsstyremedlemmet for Finanser og Udenrigsanliggender).

(1. behandling).

 

Et flertal i landstinget lod sig efter en ihærdig indsats fra Kandidatforbundets Parti og  Demokraterne overbevise om, at forelæggelsen savnede en redegørelse for, hvilke ændringer overgangen fra atten kommuner til fire i 2009 kunne have på den fælleskommunale skatteprocent.

 

Kandidatforbundets Parti og  Demokraterne argumenterede for, at denne store ændring for kommunerne burde overvejes i forbindelse med beslutning om uændret fælleskommunal skatteprocent for 2009, og som undrede sig over, at Landsstyret end ikke havde overvejet dette.

 

Der var ingen uenighed om fradragene, som fortsætter uændret.

 

Landsstyremedlemmet mente ikke, at der var grund til at bebyrde samfundet med flere skatter, men kunne på den anden heller ikke henvise til, at kommuneændringerne var overvejet i forbindelse med forslaget om uændret fælleskommunal skatteprocent.

 

Efter nogen debat blev forslaget henvist til Skatteudvalget forinden 2. behandling.

 

 

 

 

 

 

Punkt 44:

Forslag til landstingsforordning om ændring af landstingsforordning om tilslutningspligt til elektrokedler for at aftage el til opvarmningsformål indenfor vandkraftanlægget i Buksefjordens forsyningsområde. (Nukissiorfiit får mulighed for at pålægge private og offentlige tilslutningspligt til elektrokedler).

(Landsstyremedlemmet for Boliger, Infrastruktur og RÃ¥stoffer).

(1. behandling).

 

Alle partier tilsluttede sig udvidelsen af hjemmelen til at omfatte alle vandkraftanlægs og ikke kun Buksefjordens ret til pålæg. Der var enkelte partier, som mente, at der burde være mulighed for alternative energikilder. Forslaget overgik til behandling i Bolig- og infrastrukturudvalget forinden 2. behandling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Søren Hald Møller

 

 

Kopi pr. e-mail:  Folketinget

                             Kongehuset, Kabinetssekretariatet

                             Samtlige ministerier

                             Rigsombudsmanden på Færøerne