Miljø- og Planlægningsudvalget 2007-08 (2. samling), Udvalget vedrørende Færøske Forhold 2007-08 (2. samling), Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0821 Bilag 2, UFF Alm.del Bilag 8, UGF Alm.del Bilag 40
Offentligt
523902_0001.png
SAMLENOTAT
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europapolitiske Udvalg
Folketingets Miljø- og
Planlægningsudvalg
Udenrigsministeriet
J.nr.:
Bilag:
Dato:
46.C.10.a
4. februar, 2008
Forslag fra Kommissionen til Rådet om fastlæggelse af Det Europæiske
Fællesskabs holdning på møder i Den internationale Hvalfangst-kommission
(IWC)
KOM(2007) 0821 endelig
Nyt notat.
1. Resumé.
Kommissionen foreslår at Rådets fastlægger Det Europæiske Fællesskabs holdning til de vigtigste spørgsmål, der
drøftes på møder i Den internationale Hvalfangstkommission (IWC).
2. Baggrund
EU’s miljøkommissær Stavros Dimas præsenterede på rådsmødet (miljø) den 19. december
2007 – under punktet ”Eventuelt” Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse
af Det Europæiske Fællesskabs holdning på møder i Den internationale Hvalfangstkommission
(IWC).
Kommissionen finder, at den overordnede målsætning for EU bør være en opretholdelse af
moratoriet mod kommerciel hvalfangst, at medlemslandene bør optræde samlet med især denne
målsætning men også andre målsætninger i IWC.
3. Hjemmelsgrundlag
Kommissionen begrunder sit initiativ med en henvisning til dels den fælles fiskeripolitik, dels til
Habitatdirektivet, som beskytter alle hvalarter fra forstyrrelse, fangst eller planlagt aflivning i
farvande, der henhører under Fællesskabets farvandsområde.
Kommissionen begrunder endvidere sit initiativ med en henvisning til Washington-
konventionen (CITES) om forbud mod handel med truede planter og dyr.
Kommissionen oplyser, at Fællesskabet har eksklusiv kompetence på fiskeriområdet. Det
anføres på basis af Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig
udnyttelse af fiskeriressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik, at denne omfatter bevarelse,
forvaltning og udnyttelse af levende akvatiske ressourcer. For så vidt angår miljøpolitikken
finder Kommissionen i medfør af artikel 174 i Traktaten en forpligtelse for Fællesskabet til at
sikre bl.a. hvaler globalt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen henstiller, at Rådet træffer beslutning i sagen på basis af kvalificeret flertal jfr.
særligt artikel 37 og artikel 175, stk.1, i Traktaten.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen finder, at EU’s miljøpolitik ikke vil kunne være effektiv i Fællesskabets
farvandsområder, hvis den ikke følges op på globalt plan. Kommissionen peger på, at IWC er
den ansvarlige internationale organisation. IWC’s formål, angives det, er at bevare og forvalte
hvalbestande med henblik på at sikre en forsvarlig udvikling af hvalfangstindustrien.
Det oplyses, at kommerciel hvalfangst blev midlertidigt suspenderet i 1986, da der på
daværende tidspunkt var usikkerhed om de forskellige hvalbestandes biologiske status.
Hoveddrøftelsen efterfølgende i IWC har siden fokuseret på, om de enkelte hvalbestandes
biologiske situation er forbedret i et sådant omfang, at man – kontrolleret – kunne ophæve
suspensionen af hvalfangst af disse arter. Det anføres, at disse drøftelser har ført til ekstremt
polariserede konfrontationer mellem de stridende grupper i IWC, som med ca. halvdelen i hver
af grupperne er henholdsvis for eller imod hvalfangst. Kommissionen angiver samtidig, at det
er en kendsgerning, at ledende medlemmer af IWC har modsat sig moratoriet og udfører, hvad
der betegnes som videnskabelig hvalfangst.
I sit forslag til rådsafgørelse foreslår Kommissionen konkret:
At det gøres til Fællesskabets vigtigste mål i forhold til IWC at sikre effektive internationale
lovregler for beskyttelse af hvaler.
At medlemsstaterne – med forbehold af fremtidige ændringer som følge af relevant udvikling
på området – handler i fællesskab i Fællesskabets interesse i henhold til nedenstående holdning
til forslag til beslutninger i IWC:
-
-
-
-
-
modsætter sig ændringer af IWC’s vedtægter, som vil medføre hel eller delvis ophævelse
af moratoriet for kommerciel hvalfangst
støtter forslag om at ændre IWCs vedtægter med henblik på at oprette hvalreservater
støtter forslag om at videreføre oprindelige befolkningers traditionelle hvalfangst under
en række betingelser
støtter forslag, der tager sigte på at regulere alle hvalfangstaktiviteter, som finder sted i
henhold til konventionens juridiske bestemmelser, herunder hvalfangst med
videnskabeligt formål
støtter forslag, som er forenelige med EU’s holdning i henhold til CITES og andre
internationale aftaler, som EU er part i
- 2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
-
støtter forslag om at videreføre bevaringskomiteens arbejde og forslag om at undersøge
spørgsmålet om bevaring af alle hvalarter
støtter forslag om fremme af indsamling af videnskabelige data under anvendelse af ikke
dræbende metoder og forskning i bevarelse af hvalbestande
modsætter sig forslag om at ændre IWC’s procedureregler for at udvide mulighederne
for hemmelige afstemning.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal alene informeres om forslaget efter vedtagelse i Rådet jf. Traktatens
art. 300, stk. 2, 2. underafsnit.
7. Gældende dansk ret og konsekvenserne herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes umiddelbart ikke at have konsekvenser for hverken statsfinanserne eller
samfundsøkonomien. Heller ikke miljøet eller beskyttelsesniveauet i Danmark vil ændre sig, idet
hvaler i forvejen er totalfredet i EU’s farvande. På sigt risikerer forslaget at have konsekvenser
for den hvalfangst, der med IWC’s billigelse drives i grønlandsk farvand.
Såfremt Kommissionens ambition også i fremtiden er, at IWC skal regulere fangsten af
småhvaler, så vil dette kunne have konsekvenser for Grønland og Færøerne i relation til den
traditionelle småhvalfangst i grønlandske og færøske farvande.
9. Høring
Sagen er sendt i høring hos interesseorganisationer med frist den 20. februar 2008.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er sig de særlige danske hensyn i forhold til Rigsfællesskabet bevidst. Regeringen
deler EU-kommissionens synspunkt om, at verdens hvalbestande skal sikres den bedst mulige
beskyttelse mod uforsvarlig udnyttelse, idet man samtidig fra dansk side støtter princippet om
en bæredygtig udnyttelse af havets ressourcer på det bedst mulige videnskabelige grundlag.
Regeringen finder imidlertid ikke, at Kommissionens forslag er det rette redskab til at nå disse
mål, specielt ikke i en situation hvor det for IWC vigtigste aktuelle spørgsmål er om
organisationen kan overleve på længere sigt og hvor der ikke mere vil være en global
organisation til forvaltning af store hvaler, hvis organisationen går i opløsning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ingen medlemslande har endnu reageret på Kommissionens forslag.
- 3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det substantielle spørgsmål om EU’s involvering med IWC har tidligere været forelagt til
forhandlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg den 20. april 2007 forud for rådsmøde
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 23. april 2007 i form af Kommissionens
daværende forslag.
Der er den 31. januar 2008 oversendt grundnotat om sagen til Folketingets Europaudvalg og til
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg til orientering.
Udenrigsministeriet
- 4-