Miljø- og Planlægningsudvalget 2007-08 (2. samling), Udvalget vedrørende Færøske Forhold 2007-08 (2. samling), Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold 2007-08 (2. samling)
KOM (2007) 0821 Bilag 1, UFF Alm.del Bilag 6, UGF Alm.del Bilag 39
Offentligt
523025_0001.png
GRUNDNOTAT
Udenrigsministeriet
Nordgruppen
Til:
CC.:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
Udenrigsministeriet
EU-kommissionens henstilling om
Fællesskabets deltagelse i Den
internationale hvalfangstkommission
(IWC)
J.nr.:
46.C.10.a.
Dato:
30. januar 2008
Forslag fra Kommissionen til Rådet om fastlæggelse af Det Europæiske Fællesskabs
holdning på møder i Den internationale Hvalfangst-kommission (IWC)
KOM(2007) 821 endelig
Dette grundnotat fremsendes tillige til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
1. Resumé.
Kommissær Dimas præsenterede på rådsmødet (miljø) den 19. december 2007 – under punktet ”Eventuelt”
Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af Det Europæiske Fællesskabs holdning på møder i
Den internationale Hvalfangstkommission (IWC). Sagen ventes snarest at komme til behandling i Coreper eller
i en rådsarbejdsgruppe. Forslaget vurderes umiddelbart ikke, hvis det vedtages, at have konsekvenser for hverken
statsfinanserne eller samfundsøkonomien. Heller ikke miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark vil ændre sig, idet
hvaler i forvejen er totalfredet i EU’s farvande. Regeringen deler EU-kommissionens synspunkt om, at verdens
hvalbestande skal sikres den bedst mulige beskyttelse mod uforsvarlig udnyttelse. Regeringen finder imidlertid
ikke, at Kommissionens forslag er det rette redskab til at nå dette mål.
2. Baggrund
EU’s miljøkommissær Stavros Dimas præsenterede på rådsmødet (miljø) den 19. december
2007 – under punktet ”Eventuelt” Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse
af Det Europæiske Fællesskabs holdning på møder i Den internationale Hvalfangstkommission
(IWC).
Kommissionen finder, at den overordnede målsætning for EU bør være en opretholdelse af
moratoriet mod kommerciel hvalfangst og at medlemslandene bør optræde samlet med især
denne målsætning men også andre målsætninger i IWC.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Kommissionen begrunder sit initiativ med en henvisning til dels den fælles fiskeripolitik, dels til
Habitatdirektivet, som beskytter alle hvalarter fra forstyrrelse, fangst eller planlagt aflivning i
farvande, der henhører under Fællesskabets farvandsområde. Direktivet tillader ikke nogen
genoptagelse af kommerciel hvalfangst på arter, der helt eller delvist, optræder i Fællesskabets
farvandsområder.
Kommissionen begrunder endvidere sit initiativ med en henvisning til Washington-
konventionen (CITES) om forbud mod handel med truede planter og dyr.
Kommissionen oplyser, at Fællesskabet har eksklusiv kompetence på fiskeriområdet. Det
anføres på basis af Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig
udnyttelse af fiskeriressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik, at denne omfatter bevarelse,
forvaltning og udnyttelse af levende akvatiske ressourcer. For så vidt angår miljøpolitikken
finder Kommissionen i medfør af artikel 174 i Traktaten en forpligtelse for Fællesskabet til at
sikre bl.a. hvaler globalt.
Kommissionen henstiller, at Rådet træffer beslutning i sagen på basis af kvalificeret flertal jfr.
særligt artikel 37 og artikel 175, stk.1 i Traktaten.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen finder, at EU’s miljøpolitik ikke vil kunne være effektiv i Fællesskabets
farvandsområder, hvis den ikke følges op på globalt plan. Kommissionen peger på, at IWC er
den ansvarlige internationale organisation. IWC’s formål, angives det, er at bevare og forvalte
hvalbestande med henblik på at sikre en forsvarlig udvikling af hvalfangstindustrien.
Kommissionen fremsatte i 2007 et forslag hvorefter den selv skulle overtage kompetencen på
det område, som IWC beskæftiger sig med. Dette forslag vandt ikke tilslutning blandt
medlemsstaterne.
Kommissionen peger på, at IWC kun tillader stater som medlemmer og at et arrangement, som
kunne tilsikre at Fællesskabet kan blive medlem, forudsætter ratifikation af alle IWC’s
medlemslande af en protokol til IWC’s konvention. EU’s Råd fulgte i 1992 ikke et forslag fra
Kommissionens side om, at Fællesskabet skulle søge medlemskab af IWC. Kommissionen er på
denne baggrund i dag observatør i IWC. Modsat sin henstilling fra februar 2007 ønsker
Kommissionen ikke med vedlagte forslag at skabe mulighed for, at den kan blive medlem af
IWC. Kommissionen henstiller, at de 7 medlemslande, der ikke er medlem af IWC, melder sig
ind i organisationen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det oplyses, at kommerciel hvalfangst blev midlertidigt suspenderet i 1986, da der på
daværende tidspunkt var usikkerhed om de forskellige hvalbestandes biologiske status.
Hoveddrøftelsen efterfølgende i IWC har siden fokuseret på, om de enkelte hvalbestandes
biologiske situation er forbedret i et sådant omfang, at man – kontrolleret – kunne ophæve
suspensionen af hvalfangst af disse arter. Det anføres, at disse drøftelser har ført til ekstremt
polariserede konfrontationer mellem de stridende grupper i IWC, som med ca. halvdelen i hver
af grupperne er henholdsvis for eller imod hvalfangst. Kommissionen angiver samtidig at det er
en kendsgerning, at ledende medlemmer af IWC har modsat sig moratoriet og udfører, hvad
der betegnes som videnskabelig hvalfangst.
Kommissionen tilkendegiver, at forbudet mod hvalfangst falder i tråd med Fællesskabets
politik, jfr. de tidligere nævnte retsakter. Kommissionen mener derudover, at det er vigtigt, at
forbudet fortsat opretholdes. Kommissionen er derfor besluttet på at bruge sin
observatørstatus i IWC fuldt ud for at sikre Fællesskabskoordinering, som på verdensplan giver
hvaler et højt beskyttelsesniveau.
Kommissionen foreslår konkret:
At det gøres til Fællesskabets vigtigste mål i forhold til IWC at sikre effektive internationale
lovregler for beskyttelse af hvaler.
At medlemsstaterne – med forbehold af fremtidige ændringer som følge af relevant udvikling
på området – handler i fællesskab i Fællesskabets interesse i henhold til nedenstående holdning
til forslag til beslutninger i IWC:
-
-
-
-
-
-
-
-
modsætter sig ændringer af IWC’s vedtægter, som vil medføre hel eller delvis ophævelse
af moratoriet for kommerciel hvalfangst
støtter forslag om at ændre IWCs vedtægter med henblik på at oprette hvalreservater
støtter forslag om at videreføre oprindelige befolkningers traditionelle hvalfangst under
en række betingelser
støtter forslag, der tager sigte på at regulere alle hvalfangstaktiviteter, som finder sted i
henhold til konventionens juridiske bestemmelser, herunder hvalfangst med
videnskabeligt formål
støtter forslag, som er forenelige med EU’s holdning i henhold til CITES og andre
internationale aftaler, som EU er part i.
støtter forslag om at videreføre bevaringskomiteens arbejde og forslag om at undersøge
spørgsmålet om bevaring af alle hvalarter
støtter forslag om fremme af indsamling af videnskabelige data under anvendelse af ikke
dræbende metoder og forskning i bevarelse af hvalbestande.
modsætter sig forslag om at ændre IWC’s procedureregler for at udvide mulighederne
for hemmelige afstemning.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentet skal alene informeres om forslaget efter vedtagelse i Rådet jf. Traktatens
art. 300, stk. 2, 2. underafsnit.
7. Gældende dansk ret og konsekvenserne herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes umiddelbart ikke at have konsekvenser for hverken statsfinanserne eller
samfundsøkonomien. Heller ikke miljøet eller beskyttelsesniveauet i Danmark vil ændre sig, idet
hvaler i forvejen er totalfredet i EU’s farvande.
Såfremt Kommissionens ambition også i fremtiden er, at IWC skal regulere fangsten af
småhvaler, så vil dette kunne have konsekvenser for Grønland og Færøerne i relation til den
traditionelle småhvalfangst i grønlandske og færøske farvande.
9. Høring
Sagen er sendt i høring hos interesseorganisationer med frist den 20. februar 2008.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er sig de særlige danske hensyn i forhold til Rigsfællesskabet bevidst. Regeringen
deler EU-kommissionens synspunkt om, at verdens hvalbestande skal sikres den bedst mulige
beskyttelse mod uforsvarlig udnyttelse, idet man samtidig fra dansk side støtter princippet om
en bæredygtig udnyttelse af havets ressourcer på det bedst mulige videnskabelige grundlag.
Regeringen finder imidlertid ikke, at Kommissionens forslag er det rette redskab til at nå disse
mål, specielt ikke i en situation hvor det for IWC vigtigste aktuelle spørgsmål er om
organisationen kan overleve på længere sigt.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ingen medlemslande reagerede på Kommissionens præsentation ved miljørådsmødet den 19.
december 2007. Det er formodningen, at den ”frihed”, der ligger i forslaget vil blive mødt med
en positiv holdning hos en række medlemslande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det substantielle spørgsmål om EU’s involvering med IWC har tidligere været forelagt til
forhandlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg den 20. april 2007 forud for Rådsmøde
(almindelige anliggender og eksterne relationer) den 23. april 2007 i form af Kommissionens
daværende forslag.
Udenrigsministeriet