TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

Anledning

Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg

Titel

Spørgsmål E

”Hvilken konsekvens, mener ministeren, det vil have, hvis de faglige udvalg vælger generelt at reducere de almene fag med to tredjedele, som det fremgår i artiklen "Farvel til almene fag bekymrer" fra Nordjyske den 4. januar 2008?”

 

Spørgsmål F

”Vil ministeren kommentere de bekymringer, som bl.a. Lars Mahler, næstformand for foreningen Danske Erhvervsskoler giver udtryk for i artiklen "Farvel til almene fag bekymrer" fra Nordjyske den 4. januar 2008?”

 

Spørgsmål G

”Hvordan vil ministeren sikre, at de elever, som ikke har fået gode forudsætninger i de almene fag i folkeskolen, får mulighed for at tilegne sig disse nødvendige kompetencer på en erhvervsuddannelse?”

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ca. 10 minutter

Tid og sted

 

 


Disposition

1.      Besvarelse af spørgsmÃ¥l E

2.      Besvarelse af spørgsmÃ¥l F

3.      Besvarelse af spørgsmÃ¥l G

1. Besvarelse af spørgsmål E

Udvalget har spurgt mig:

 

”Hvilken konsekvens, mener ministeren, det vil have, hvis de faglige udvalg vælger generelt at reducere de almene fag med to tredjedele, som det fremgår i artiklen "Farvel til almene fag bekymrer" fra Nordjyske den 4. januar 2008?”

 

 

            Ændringerne af reglerne om uddannelserne som følge af reformen af erhvervsuddannelserne er fortsat pÃ¥ tegnebrættet. De faglige udvalg, RÃ¥det for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser og Undervisningsministeriet samarbejder om at beskrive uddannelserne, sÃ¥ de bliver fremtidssikret. En af grundidéerne med reformen af erhvervsuddannelserne er, at uddannelserne skal være attraktive for bÃ¥de svage og stærke elever. Det er nødvendigt, nÃ¥r 95 % mÃ¥lsætningen skal nÃ¥s. Derfor indføres der trin i flere uddannelser end i dag, ligesom det bliver muligt at vælge niveauer i en række fag.

            Vi har i dag 111 erhvervsuddannelser under én og samme lov. Den pædagogiske grunduddannelse pÃ¥ 2 Ã¥r og 2 mÃ¥neder, Data- og kommunikationsuddannelsen pÃ¥ 5 Ã¥r, Finansuddannelsen pÃ¥ 4 Ã¥r, Produktionsgartner pÃ¥ 3 Ã¥r og 8 mÃ¥neder er eksempler pÃ¥ det spænd af uddannelser, den nye lov rummer. I alle uddannelser indgÃ¥r almene og erhvervsfaglige kompetencer, men kombinationen er forskellig, afhængigt af de arbejdsmarkedsbehov, som uddannelsen fører frem til. Der er ingen faste regler for eller krav til vægtningen af almene og erhvervsfaglige kompetencer.

            Lad mig slÃ¥ fast, at det ikke er hensigten med den nye reform af erhvervsuddannelserne generelt at ændre balancen mellem almene eller erhvervsfaglige kompetencer i uddannelserne. Det er specifikt nævnt i bemærkningerne til lovændringen. Der er heller ikke med reformen sket ændringer af de faglige udvalgs ret til at sammensætte uddannelsens indhold pÃ¥ en sÃ¥dan mÃ¥de, at eleven fÃ¥r gode forudsætninger for at bestride fremtidens job og erhverv.

            I det lys foretager ministeriet en samlet vurdering af de faglige udvalgs beskrivelse af uddannelsernes indhold, som fremover bliver beskrevet som kompetencer.

Ministeriet vil ved den igangværende gennemgang og udstedelse af de nye bekendtgørelser for erhvervsuddannelserne i hvert enkelt tilfælde gennemgå og vurdere de faglige udvalgs beskrivelse af uddannelsens kompetencekrav – både der, de faglige udvalg stiller større almene krav, og der, hvor de faglige udvalg slækker de almene krav i en uddannelse.

2. Besvarelse af spørgsmål F

Udvalget har spurgt mig:

 

”Vil ministeren kommentere de bekymringer, som bl.a. Lars Mahler,

næstformand for foreningen Danske Erhvervsskoler giver udtryk for i artiklen "Farvel til almene fag bekymrer" fra Nordjyske den 4. januar 2008?”

 

Besvarelse af spørgsmål F:

 

            Det helt overordnede svar pÃ¥ Lars Mahlers bekymringer har jeg allerede besvaret i spørgsmÃ¥l E. Det er ikke hensigten, at den generelle balance mellem almene og erhvervsfaglige kompetencer i uddannelserne skal ændres som led i reformen af erhvervsuddannelserne.

            Fremover skal eleverne i grundforløbet se en klarere sammenhæng mellem det erhvervsrettede og det almene indhold i uddannelsen. Den erhvervsrettede og almene undervisning skal gÃ¥ hÃ¥nd i hÃ¥nd. Eleven skal f.eks. i undervisningen i dansk direkte kunne se, hvordan han i sit fremtidige erhverv har brug for bÃ¥de mundtlige og skriftlige kompetencer.

            Det er rigtigt, som det fremhæves i artiklen, at vi endnu nogle Ã¥r frem vil møde elever, der ikke i folkeskolen har erhvervet de helt basale kompetencer i læsning og skrivning. Disse elever har brug for ekstra hjælp, og det er de nye fleksible grundforløb gearet til at imødekomme.

3. Besvarelse af spørgsmål G

Udvalget har spurgt mig:

 

”Hvordan vil ministeren sikre, at de elever, som ikke har fået gode forudsætninger i de almene fag i folkeskolen, får mulighed for at tilegne sig disse nødvendige kompetencer på en erhvervsuddannelse?”

 

            Skolerne skal fremover foretage en realkompetencevurdering af eleverne senest 2 uger efter optaget pÃ¥ skolen, sÃ¥ der er mulighed for bl.a. at sætte tidligt ind over for manglende eller svage almene forudsætninger.

            Skolerne udbyder fra sommeren 2008 særlige grundforløbspakker for elever med svage uddannelsesmæssige forudsætninger og behov for stabile rammer om undervisningen. SÃ¥danne grundforløbspakker kan ogsÃ¥ være henvendt til elever af anden etnisk baggrund end dansk, der har brug for undervisning i dansk sprog-, kultur- og samfundsforstÃ¥else for bedre at kunne tilegne sig fagsproget i den pÃ¥gældende uddannelse. Jeg kan ogsÃ¥ nævne et centralt udarbejdet valgfag ”Erhvervsrettet andetsprogsdansk”, som yderlige kan hjælpe denne mÃ¥lgruppe igennem eventuelle skrive og læsevanskeligheder.

            Grundforløbet pÃ¥ erhvervsuddannelserne er fleksibelt. Det vil sige, at en elev, der for eksempel har behov for mere erhvervsrettet regning, dansk eller naturfag i et grundforløb pÃ¥ normalt 20 uger, har mulighed for at fÃ¥ suppleret sit uddannelsesforløb med helt op til 40 ugers ekstra undervisning, hvis det skulle vise sig nødvendigt for at eleven nÃ¥r uddannelsens mÃ¥l.

            De mange nye fastholdelsesinitiativer, der med reformen af erhvervsuddannelserne er sat i værk, vil skærpe skolernes fokus pÃ¥ elevernes meget forskellige forudsætninger.