Erik Fabrin

Kommunernes Landsforening

 

   

 

Kære Erik Fabrin                                                                                                    16-01-2008

 

Tak for dit brev om ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov, hvori du beder mig om hurtigst muligt at finde en løsning på det, som kommunerne og KL opfatter som et utilstrækkeligt økonomisk grundlag for uddannelsen. Du henviser blandt andet til, at der skulle mangle 300 mio. kr., for at kommunerne skulle kunne indfri de forventninger, som loven har skabt blandt brugerne og inden for sektoren i øvrigt.

 

Jeg er naturligvis enig med dig i, at det er uheldigt, at det endnu ikke er lykkedes at finde en løsning på kompensationsspørgsmålet. Du peger på et usikkert beregningsgrundlag som et af problemerne. Det er dog ikke min umiddelbare opfattelse, at dette grundlag er så usikkert endda; det bygger trods alt på konkret indsamlede data, herunder med særlig vægt på erfaringer og oplysninger fra Fyns Amt.

 

Jeg er dog enig med dig i, at drejede den nye uddannelse sig blot om at forlænge de hidtidige amtslige uddannelsestilbud med rundt regnet 50 pct. med et uændret indhold, så ville der mangle et betydeligt beløb. Men uddannelsen er jo netop noget nyt og andet.

 

Uddannelsen er således tænkt sammensat af forskellige forløb, der ud over under­visning også kan omfatte praktik, social træning og lignende, dvs. ak­tiviteter, der støtter den unges fritids- og interessebetonede aktiviteter mv., og som vil være mindre per­­sonalekrævende end egentlige undervisningsforløb og derfor vil medvirke til at reducere det samlede udgiftsniveau pr. elev. Uddannelsens for­skellige elementer og aktiviteter kan tilrettelægges på forskellige uddannelsessteder, herunder kan elementer foregå på statsligt finansierede uddannelser.

 

Der er som følge heraf ikke tale om et spareforslag, som du kalder det, men om at muliggøre sammensætning af uddannelsesforløb, der er relevante for den enkelte unge, og som kan rettes mod at give den unge personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt.

 

Det er vigtigt for mig at holde fast i, at der er tale om et kommunalt ansvarsområde, og det er – som du også ved – ikke min opgave at forholde mig til, hvilket serviceniveau der vælges i de enkelte kommuner, så længe lovens forudsætninger overholdes.

 

Det jeg kan gøre på nuværende tidspunkt for at opnå den forventningsafstemning, som du efterlyser, er at fortsætte arbejdet for at understøtte implementeringen. Vi har i Undervisningsministeriet på embedsmandsplan igangsat arbejde med løbende evaluering af og yderligere information om ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov. KL og Ungdommens Uddannelsesvejledning inddrages naturligvis i dette arbejde, som skal give grundlag for at vurdere, om der er behov for justeringer.

 

Jeg skal tilføje, at mit svar også fremsendes på vegne af finansminister Lars Løkke Rasmussen, og at der vil blive oversendt en kopi af brevet til Folketingets Uddannelsesudvalg.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder