TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg

Titel

Samrådsspørgsmål BB, BC, BD om sikring af kvaliteten på skoleområdet

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ca. 10 minutter

Tid og sted

Folketinget, lokale S-092

Tirsdag den 23. september 2008, kl. 14:00

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Indledende kommentarer til spørgsmÃ¥l BB og BC

3.      Regeringens initiativer til sikring af folkeskolens kvalitet

4.      Andre initiativer til bedre udnyttelse af de kommunale ressourcer

5.      Kommunerne har fÃ¥et ekstra ressourcer

6.      Kommentarer til spørgsmÃ¥l BD

 

 

1. Indledning

Uddannelsesudvalget har stillet mig tre spørgsmål, der danner baggrund for dette samråd. De to første har særlig relation til kommunernes økonomiske forvaltning af folkeskoleområdet. Jeg tillader mig derfor at besvare disse spørgsmål under ét.

2. Indledende kommentarer til spørgsmålene BB og BC

v    Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre en høj kvalitet pÃ¥ skoleomrÃ¥det ‑ set i lyset af, at næsten halvdelen af borgmestrene forventer serviceniveauet vil blive lavere i deres kommune det kommende Ã¥r?

v     Hvad er ministerens holdning til, at næsten halvdelen af borgmestrene forventer et lavere serviceniveau over for borgerne det kommende Ã¥r, bl.a. inden for skoleomrÃ¥det?

 

 

 

·        Folkeskolen er finansieringsmæssigt og dermed ogsÃ¥ prioriteringsmæssigt et kommunalt anliggende.

·        Jeg vil derfor starte med at sige, at det ikke er regeringen, der tager stilling til, hvordan pengene skal fordeles i de enkelte kommuner. Det er en lokal afgørelse.

·        Jeg tror bestemt, at de borgmestre, som via medierne har luftet deres bekymringer for de kommunale budgetter for 2009, vil have sig frabedt, at undervisningsministeren skal sidde og fortælle dem, hvordan de skal bruges deres penge. Det gælder ogsÃ¥ skoleomrÃ¥det.

3. Regeringens initiativer til sikring af folkeskolens kvalitet

·        Siden regeringsskiftet i 2001 har vi i regeringen gennemført en række initiativer til at styrke undervisningen i folkeskolen. Det er sket i forbindelse med vedtagelsen af en række ændringer af folkeskoleloven.

·        En væsentlig sikring af den ensartede kvalitet er indførelsen Fælles MÃ¥l for folkeskolens fag. Med Fælles mÃ¥l har vi indført centralt fastsatte og bindende trin- og slutmÃ¥l for hvert eneste fag i folkeskolen.

·        Med lovændringerne i forÃ¥ret 2003 blev der som noget nyt ogsÃ¥ indført minimumstimetal pÃ¥ udvalgte klassetrin for folkeskolens tre fagblokke samt for klassens tid. Samtidig blev der indført særskilte minimumstimetal for hhv. dansk og matematik fra 1.– 3 .klasse, der lÃ¥ en lektion over det tidligere vejledende lektionstal for de to fag pÃ¥ hvert af klassetrinnene. Faget engelsk fik tilført hvad der svarer til to ekstra ugentlige lektioner, og idræt og naturfagsblokken blev hver tildelt tid svarende til en enkelt ekstra ugentlig lektion i minimumstimetalsberegningen.

·        Minimumstimetallet i dansk pÃ¥ 1.-3. klassetrin er senere ved en lovændring fra sommeren 2006 blevet øget yderligere, og ved samme lejlighed blev der fastsat minimumstimetal for faget historie fra 4.– 6. klassetrin med indfasning fra og med dette skoleÃ¥r. Alt i alt er det pligtige timetal blevet hævet svarende til 14 ugentlige lektioner á 45 minutter i det samlede skoleforløb.

·        Det svarer til, at det pligtige minimumstimetal for en elev i folkeskolen er steget med 420 timer, og her regner vi i klokketimer af 60 minutter. Disse timer, er fuldt kompenseret over bloktilskuddet. Det betyder en varig Ã¥rlig tilførsel til kommunernes bloktilskud pÃ¥ ca. 500 mio. kr. i 2008, og knap 600 mio. kr. Ã¥rligt nÃ¥r initiativerne er fuldt indfaset i 2013.

·        Desuden har regeringen siden 2001 tilført grundskoleomrÃ¥det meget betydelige midler som engangsbeløb. For perioden 2004-2007afsatte regeringen, hvad der svarer til 545 mio. kr. i 2008-priser til styrkelse af folkeskoleelevernes it-kompetencer. 75 pct. af beløbet blev brugt til indkøb af computere til 3. klassetrin.

·        For perioden 2005 – 2008 blev der oprettet en tilskudsordning, hvor kommunerne har fÃ¥et mulighed for at bruge ca. 400 mio. kr. i 2008-priser til renovering af naturfagslokaler. For perioden 2005-2006 blev der afsat knap 100 mio. kr. i 2008-priser til tilskud til indkøb af undervisningsmaterialer i naturfagene.

·        Endelig vil jeg nævne, at der pÃ¥ finansloven for 2006 blev afsat i alt 105 mio. kr. til national handlingsplan for læsning og 175 mio. kr. til styrket efteruddannelse af lærere og skoleledere i perioden 2006-2009. I 2008-priser svarer det til knap 300 mio. kr. Dertil kommer indførelse af elevplaner og kommunernes forpligtelse til at udarbejde en Ã¥rlig kvalitetsrapport med opgørelse af status for det kommunale skolevæsen. Med disse initiativer er der sat øget fokus pÃ¥ elevernes udbytte af undervisningen og undervisningens kvalitet.

·        Hermed har vi sikret os, at der er hÃ¥nd i hanke med kvaliteten af skolernes undervisningstilbud, og at alle elever er sikret en ansvarlig undervisning, uanset hvor i landet de bor. Men det ligger mig samtidig meget pÃ¥ sinde, at den centrale styring af folkeskolerne ikke bliver sÃ¥ hÃ¥ndfast og detaljeret, at det kommunale selvstyre bliver sat ud af funktion.

4. Andre initiativer til bedre udnyttelse af kommunale ressourcer

·        Samtidig gør regeringen en del, for at kommunerne kan fÃ¥ endnu mere ud af de betydelige midler, de har til rÃ¥dighed:

·        Kommunalreformen har givet kommunerne bedre muligheder for at gennemføre administrative rationaliseringer og andre effektiviseringer.

·        En undersøgelse, som Uni-C Statistik & Analyse har gennemført, viser for eksempel, at hvis alle lærere underviser en lige sÃ¥ stor andel af den samlede arbejdstid, som de gør i de fem bedste kommuner, sÃ¥ kan der frigøres 2.750 flere lærere. Og vi kan konstatere at sygefravær kan nedbringes ved en mÃ¥lrettet indsats.

·        OgsÃ¥ en mere mÃ¥lrettet indkøbspolitik vil kunne frigøre mange ressourcer.

·        Hertil kommer regeringens afbureaukratiseringsbestræbelser, der tillige omfatter folkeskolen. Regeringen og KL har sÃ¥ledes i kommuneaftalen for 2009 sat som mÃ¥l at omstille aktiviteter i kommunerne svarende til et rÃ¥derum pÃ¥ 1 mia. kr. allerede i 2009 stigende til 5 mia. kr. i 2013 ved omprioriteringer og bedre ressourceudnyttelse. Halvdelen søges tilvejebragt ved forenkling af den statslige regelstyring, anvendelse af ny teknologi, bedre arbejdstilrettelæggelse osv. De frigjorte ressourcer skal anvendes til borgernær service i kommunerne og kan altsÃ¥ herunder bruges til folkeskolen.

·        I forlængelse heraf har jeg selv nedsat et ’monsterudvalg’, som før sommerferien kom med en række forslag til, hvordan vi kan afbureaukratisere folkeskolerne og luge ud i bureaukrati og overflødig rapportering og opgaver. Jeg forventer i den nærmeste fremtid at kunne fremlægge, hvorledes vi vil følge op pÃ¥ rapportens forslag.

·        Endelig vil jeg gerne fremhæve, at folkeskoleloven allerede i dag giver rigtig gode muligheder for at tænke mere kreativt, end man mÃ¥ske gør i mange kommuner, hvis man vil opretholde et godt serviceniveau. I Finland bruger man for eksempel undervisningsassistenter. De har til opgave at skabe mere undervisningstid til de ”rigtige” lærere. Blandt andet pÃ¥ den mÃ¥de, kunne man fÃ¥ mere kvalitetstid i undervisningen for de samme penge, fordi det kan bidrage til at reducere udgifterne til specialundervisning. Men det kræver vilje til at se nye muligheder.

·        Et andet omrÃ¥de, hvor der med fordel kan tænkes nyt, er specialundervisningsomrÃ¥det. Der er i dag ikke tilstrækkelig viden om indhold, metoder, omfang, ressourceforbrug og effekten af skolernes almindelige specialpædagogiske bistand. Jeg er overbevist om, at mange af ressourcerne til specialundervisning vil kunne bruges med større udbytte for eleverne, hvis vi giver os selv lov til at tænke nyt.

·        I øvrigt indgÃ¥r det i kommuneaftalen, at regeringen og KL er enige om at igangsætte en analyse af den samlede specialundervisning i folkeskolen. Som led i analysen skal det bl.a. kortlægges og analyseres, hvilke mÃ¥lgrupper, der modtager specialundervisning, samt hvordan og hvorfor elever henvises hertil.

·        Det er omrÃ¥der, hvor man kunne starte, hvis man gerne vil forbedre serviceniveauet pÃ¥ skoleomrÃ¥det ude i kommunerne uden merudgifter

·        Men kommunerne har fÃ¥et flere penge gennem de senere Ã¥rs kommuneaftaler :

5. Kommunerne har fået ekstra ressourcer

·        Med kommuneaftalen for 2009 er der aftalt et generelt løft i kommunernes serviceudgifter pÃ¥ 350 millioner kroner til næste Ã¥r.

·        Som følge af trepartsaftalerne mellem regeringen, KL, Danske Regioner, LO, AC og FTF er der allerede afsat betydelige beløb til kompetenceudvikling. I perioden 2008-11 er der afsat 50 mio. kr. til efteruddannelse af lærere i linjefag, en pulje pÃ¥ 200 mio. kr. til reform af lederuddannelser, en pulje pÃ¥ 75 mio. kr. til en ny, fleksibel masteruddannelse i ledelse samt en pulje pÃ¥ 30 mio. kr. til medfinansiering af offentlige lederes deltagerbetaling.

·        Regeringen har ogsÃ¥ etableret en kvalitetsfond pÃ¥ i alt 22 mia. kr. til statslig medfinansiering af kommunale investeringer i perioden 2009 til 2018. Det fremgÃ¥r af kommuneaftalen for 2009, at der afsat 9 mia. kr., der udmøntes med 1 mia. kr. i 2009 og 2 mia. kr. i hvert af Ã¥rene fra 2010 til 2013.

·        I lighed med de seneste mange Ã¥r indeholder Kommuneaftale for 2009 ogsÃ¥ en særlig lÃ¥nepulje til anlægsinvesteringer, og den udgør i 2009 500 mio. kr. til folkeskolen mv.

·        Endelig er der afsat 2,1 mia. kr. fra globaliseringspuljen til forskning og uddannelse.

·        Alt dette sammenholdt med, at den demografisk betingede forøgelse af elevtallet i folkeskolen nu er ophørt, sÃ¥ledes at elevtallet fremover vil være let faldende, gør, at jeg er overbevist om, at der er tilstrækkeligt rÃ¥derum i kommunerne til fortsat at give borgerne et højt serviceniveau pÃ¥ folkeskoleomrÃ¥det. Det kan med andre ord ikke være regeringen, der er skyld i de udmeldinger, som en række borgmestre er kommet med. Og ser vi pÃ¥ den seneste udgave af OECD’s Education at a glance, sÃ¥ ligger de danske folkeskoler meget lunt i svinget, hvad økonomien angÃ¥r.

·        Regeringen har for det kommende finansÃ¥r indgÃ¥et en aftale med kommunerne om nogle meget rimelige økonomiske rammer, som kommunerne kan operere indenfor. Der er derfor mulighed for at prioritere skoleomrÃ¥det pÃ¥ forsvarlig vis. Omkostningsniveauet er jo i forvejen højt, sÃ¥ det handler om at udnytte ressourcerne bedre.

 

6. Kommentarer til BD

v     Mener ministeren i lighed med Venstres kommunalordfører, at der er tale om klynkeri, nÃ¥r næsten halvdelen af borgmestrene melder ud, at de forventer lavere service over for borgerne det kommende Ã¥r, bl.a. inden for skoleomrÃ¥det?

 

·        Folkeskoleloven sikrer, at alle børn modtager undervisning af høj kvalitet. Det ligger dog i det kommunale selvstyres natur, at kommunerne har mulighed for at foretage prioriteringer mellem de forskellige omrÃ¥der inden for de rammer, som blandt andet folkeskoleloven opstiller. Kvalitetsniveauet inden for de forskellige kommunale serviceomrÃ¥der fastlægges lokalt i dialog mellem borgerne og de demokratisk valgte politikere.

·        Jeg mÃ¥ konstatere, at der gennemgÃ¥ende er et fornuftigt økonomisk grundlag for den kommunale service inden for folkeskoleomrÃ¥det. Nogle kommuner har signaleret, at de finder det nødvendigt at reducere timetallet for at fÃ¥ de økonomiske ender til at mødes. Det er de i deres fulde ret til, sÃ¥ længe timetallet ligger inden for de rammer, som fremgÃ¥r af folkeskoleloven. Det er en del af det kommunale selvstyre.

·        Vi mÃ¥ gÃ¥ ud fra, at nÃ¥r en kommune beslutter at reducere pÃ¥ skolernes undervisningstimetal, sÃ¥ sker det ud fra nøje overvejelser om, hvorvidt det er en rigtig prioritering i forhold til det samlede skolebillede i den pÃ¥gældende kommune.

·        Lad mig endelig understrege, at serviceniveau ikke er synonymt med udgiftsniveau. PÃ¥ folkeskoleomrÃ¥det, der jo i forvejen har et højt omkostningsniveau, handler det i høj grad om at udnytte de eksisterende ressourcer pÃ¥ en mere hensigtsmæssig mÃ¥de. Ting kan tilrettelægges og udføres pÃ¥ mange mÃ¥der. Det kan jeg selv skrive under pÃ¥, for jeg har besøgt ganske mange skoler. BÃ¥de skoler og kommuner har meget at lære af hinanden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Â