Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov - Unge i gang med uddannelsen i perioden 1. august 2007 – 31. januar 2008.

Af Jens Andersen og Asger Hyldebrandt Pedersen

Knapt 700 unge i 60 kommuner er et halvt år efter lovens vedtagelse i gang med den nye ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, der blev etableret den 1. august 2007. 72 pct. af disse unge blev henvist af kommunerne til ungdomsuddannelsen på grund af generelle indlæringsvanskeligheder.

Loven

 

En ny lov om Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov trådte i kraft den. 1. august 2007. Indtil lovens ikrafttrædelse modtog unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov forskellige tilbud i kommuner og amtskommuner. Som regel efter loven om specialundervisning for voksne i specialskoler for voksne, mens andre unge har været henvist til andre ungdomstilbud.

Efter den nye lov har unge med særlige behov et retskrav på en ungdomsuddannelse og kommunalbestyrelsen skal tilbyde de unge, der er tilmeldt kommunens folkeregister, en 3-årig ungdomsuddannelse. Beslutning om uddannelsestilbud træffes af kommunalbestyrelsen efter indstilling fra Ungdommens Uddannelsesvejledning. Tilbuddet skal gives i forbindelse med undervisningspligtens ophør.

Ungdomsuddannelsen er rettet mod unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. Formålet med uddannelsen er, at unge med særlige behov skal opnå kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og til videre uddannelse og beskæftigelse. Dermed ligestilles unge med særlige behov med andre unge, således at alle unge har mulighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse.

 

Indberetning af oplysninger fra landets kommuner om unge i ungdomsuddannelse for unge med særlige behov

Alle landets kommuner med undtagelse af Læsø Kommune har indberettet oplysninger om deres aktiviteter i forhold til den nye lov. Det fremgår af figur 1.

Undersøgelsen viser aktivitetsniveauet i det første halve år efter lovens ikrafttræden

 

 

Figur 1. Kommuner med ungdomsuddannelse for elever med særlige behov pr. 31.01.2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

37 kommuner har oplyst, at de den 31. januar endnu ikke havde unge, der var i gang med uddannelsen, jf. tabel 1. De 37 kommuner fremgår af bilagstabel 4.

 

Tabel 1. Kommuner med igangsat ungdomsuddannelse for unge med særlige behov pr. 31. januar 2008 og andel af 16 – 25 årige i befolkningen

Etableret uddannelse 

Antal kommuner

Andel

 i pct.

Antal elever

 

Kommunernes andel af

16 – 25  årige i befolkningen

     i tal                               i pct.

Antal elever i forhold til 16- 25 årige  i pct.

Ja

60

61,9

672

395.597

64,7

0,17

Nej

37

38,1

-

215.938

35,3

-

I alt

97

100

 

611.535

100

 

Anm.: Der mangler indberetning fra Læsø Kommune.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse

 

Der er i undersøgelsen ikke spurgt til hvor mange unge i kommunerne, som afventede indstilling fra Ungdommens Uddannelsesvejledning eller kommunalbestyrelsens endelige beslutning. Det vides derfor ikke hvor mange af de manglende 37 kommuner i tabel 1, der evt. var i denne etableringsfase af ungdomsuddannelsen.

Det er fra aldersgruppen 16-25 år, at de unge i uddannelsen kommer. I de 60 kommuner, der har etableret ungdomsuddannelsen er der i alt 0,17 pct. af aldersgruppen, der er i gang med uddannelsen, jf. tabel 1. Andelen for den enkelte kommune fremgår af bilagstabel 3.

De 16 – 25 årige i de 60 kommuner, der har henvist unge udgør 64,7 pct. af aldersgruppen i hele landet.

 

Antal unge i gang med ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov

Der var 672 unge omfattet af loven om den ny ungdomsuddannelse i perioden 1. august 2007 – 31. januar 2008. Af disse var 211 unge, svarende til 31 pct., allerede deltagere i et uafsluttet ungdomstilbud efter lov om specialundervisning for voksne, jf. tabel 2. Disse blev nu omfattet af den nye lov. Ungdomsuddannelsen afkortes med en periode svarende til den allerede gennemførte undervisning.

Der er flere mænd end kvinder, som er startet på ungdomsuddannelse for unge med særlige behov. Ud af de 672 unge var 58 pct. mænd mod 42 pct. kvinder. Ikke mindst blandt de yngre årgange er der en større andel kvinder, jf. tabel 2.

Kønsfordeling i ungdomsuddannelse for unge med særlige behov synes at være forskellig fra kønsfordelingen i specialundervisningen i grundskolen, hvor andelen af drenge de seneste år har ligget på ca. 70 pct. af eleverne, jf. ”Folkeskolens vidtgående specialundervisning skoleårene 1996/97 – 2006/07”.

Kønsfordeling er ikke afhængig af, om de unge har været i gang før lovens ikrafttræden eller først er startet efter 1. august 2007, jf. tabel 2.

526 af de 672 unge på uddannelsen er mellem 18 og 24 år, svarende til 78 pct. Gruppen af henviste under 18 år udgør 20 pct. af de 672.

Aldersfordeling efter elevens startdato viser et lidt andet billede. For unge med start før 1. august 2007 udgjorde aldersgruppen 18 -24 år 94 pct. ud af de 672. Gruppen af unge under 18 år omfattede kun 4 pct. af de 672.

71 pct. af de unge, der påbegyndte ungdomsuddannelse for unge med særlige behov efter 1. august 2007, var i aldersgruppen 18-24 år, men 28 pct. udgjordes af gruppen af unge under 18 år. 

 

Tabel 2.  Unge på ungdomsuddannelse for unge med særlige behov 1. august 2007- 31. januar 2008 fordelt efter startdato, alder og køn

 

     Under 18 år

Andel i pct.

 

    18- 24 år

Andel i pct.

 

    25 år og derover

Andel i pct.

I alt

Andel i pct.

 

Mænd

Kvinder

Antal

Mænd

Kvinder

Antal

Mænd

Kvinder

Antal

Mænd

Kvinder

Antal

Andel efter alder

15,4

15,1

 

48,5

47,9

 

36,1

37,0

 

100

100

 

Elevens startdato før 1. august 2007

75,0

25,0

8

59,3

40,7

199

50,0

50,0

4

59,7

40,3

211

Elevens startdato efter 1. august 2007

55,1

44,9

127

57,8

42,2

327

71,4

28,6

7

57,3

42,7

461

I alt

56,3

43,7

135

58,4

41,6

526

63,6

36,4

11

58,0

42,0

672

   Kilde: UNI•C Statistik & Analyse

 

646 unge, jf. tabel 3, var den 31. januar 2008 i gang med ungdomsuddannelsen (ungdomsuddannelse for unge med særlige behov), 5 unge havde fuldført ungdomsuddannelsen, og 21 unge havde afbrudt i perioden 1. august 2007 – 31. januar 2008. De unge, der har afbrudt ungdomsuddannelsen, kan på et senere tidspunkt, jf. loven anmode om at genoptage uddannelsen.

Fuldførte og afbrudte fordelt på køn svarer til den generelle kønsfordeling.

 

Tabel 3.  Køn og status for unge på ungdomsuddannelse for unge med særlige behov pr. 31. januar 2008

Status 

Unge

Andel i pct.

 

I alt

Mænd

Kvinder

I gang

646

57,6

42,7

Fuldført

5

60,0

40,0

Afbrudt

21

57,1

42,9

I alt

672

57,4

42,6

Kilde: UNI•C Statistik & Analyse

 

Tabel 4.  Alder og status for unge på ungdomsuddannelse for unge med særlige
 behov pr. 31. januar 2008

Status

Under 18 år

18-24 år

25 år- og derover

Antal unge

 

Andel i pct.

I gang

20,1

78,5

1,4

646

Fuldført

0,0

100,0

0,0

5

Afbrudt

20,1

78,5

1,4

21

Total.

20,1

78,3

1,6

672

Kilde: UNI•C Statistik & Analyse

 

Etablering af ungdomsuddannelsen i kommunerne

De tre store kommuner København, Slagelse og Odense stod for 31 pct. af alle godkendte uddannelsesplaner pr. 31. januar 2008. Udover disse 3 kommuner havde følgende kommuner mere end 20 unge i gang med ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov: Odsherred, Holbæk, Kalundborg, Nyborg og Horsens kommuner, jf. tabel 5. Bilagstabel 1 viser for alle kommuner antal unge, der er i gang, har fuldført eller afbrudt uddannelsen.

 

Tabel 5. Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov i kommuner med mere end 20 unge på uddannelsen - pr. 31. januar 2008

 

Kommunenavn

I gang

Fuldført

Afbrudt

I alt

 

Holbæk Kommune

31

0

0

31

 

 

Horsens Kommune

25

0

1

26

 

 

Kalundborg Kommune

28

0

0

28

 

 

Københavns Kommune

87

0

0

87

 

 

Odense Kommune

61

2

4

67

 

 

Odsherred Kommune

26

0

0

26

 

 

Nyborg Kommune

23

0

0

23

 

 

Slagelse Kommune

47

2

7

56

 

    I alt i de 60 kommuner

646

5

21

672

 

Anm.: I tabel 3 er der ikke taget hensyn til om den enkelte kommune er bopælskommune eller betalingskommune.  
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse

Henvisningsårsag til ungdomsuddannelse for unge med særlige behov

Langt de fleste unge, svarende til 72 pct., blev henvist til ungdomsuddannelse for unge med særlige behov på grund af generelle indlæringsvanskeligheder. Den næststørste henvisningsårsag var udviklingsforstyrrelser med 16 pct. af de henviste unge, jf. tabel 6.

Da ungdomsuddannelse for unge med særlige behov er en ny ungdomsuddannelse, og da antallet af elever på uddannelsen er relativt lille, er det endnu for tidligt at vurdere sandsynligheden for at fordelingen på henvisningsårsager vil gælde også i de kommende år.

Tabel 6. Henvisningsårsag for unge på ungdomsuddannelse
for unge med særlige behov 1. august 2207 - 31. januar 2008

Henvisingsårsag

Antal unge

Andel

 

 I alt

Pct. 

Generelle indlæringsvanskeligheder

484

72,0

Udviklingsforstyrrelser

107

15,9

Sociale og miljøbetingede vanskeligheder

14

2,1

Læse- og skrivevanskeligheder

4

0,6

Hørevanskeligheder

1

0,1

Synsvanskeligheder

5

0,7

Bevægelsesvanskeligheder

22

3,3

Psykiske vanskeligheder

9

1,3

Andet

26

3,9

I alt

672

100,0

Kilde: UNI•C Statistik & Analyse

 

Hvilke uddannelsesinstitutioner anvendes til ungdomsuddannelsen?

 

Uddannelsen foregår typisk på kommunale institutioner, der drives efter lov om specialundervisning for voksne. Kommunalbestyrelsen kan indgå aftale om, at der i uddannelsesplanen indgår uddannelseselementer, der leveres af frie kostskoler, produktions-skoler, erhvervsskoler, daghøjskoler, værksteder og andre institutioner.

Kommunalbestyrelsen kan endvidere indgå aftale med de foran nævnte institutioner om tilrettelæggelse af ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.

87 pct. af alle unge i ungdomsuddannelse for unge med særlige behov går på en kommunal institution. De resterende unge er fordelt på institutioner som fx hus- håndarbejds- og folkehøjskoler, efterskoler, jf. bilagstabel 2

Den høje andel på kommunale institutioner er ikke overraskende i et indkøringsår, hvor traditionen fra voksenspecialundervisning var, at undervisningen skete på (amts)kommunale specialskoler. Desuden kan indberetningen være udtryk for, at den kommunale institution er den ansvarlige for uddannelsesplanen for den unge.

Kategorien andre institutioner er den næstmest forekommende institutionstype for ungdomsuddannelse for unge med særlige behov. Kategorien omfatter kun 51 unge.  Herlev Kommune har dog anført alle sine unge (7) på denne institutionstype. 

Helsingør(4) og Viborg(5) kommuner er de kommuner, der benytter flest forskellige institutionstyper til ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.

I bilagstabel 2 er ligeledes vist antal unge på ungdomsuddannelse for unge med særlige behov pr. 31. januar 2008 fordelt efter kommuner og institutioner.

         

Bopæls- og betalingskommune

 

Kommunalbestyrelsen afholder som udgangspunkt alle udgifter til ungdomsuddannelsen for de unge, der har folkeregisteradresse i kommunen (bopælskommunen). Kommunalbestyrelsen kan imidlertid kræve betaling fra en anden kommune for udgifter til undervisning af unge, der har folkeregisteradresse i kommunen, men indgår i befolkningsopgørelsen i en anden kommune ved beregning af kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.

Tabel 7 viser de unges bopælskommune pr. 31. januar 2008 og hvilken kommune, som står for betalingen af ungdomsuddannelsen. Af tabellen fremgår det at langt de fleste unge bor i den kommune, som afholder udgifterne til uddannelsen.

 

Tabel 7. Unge på ungdomsuddannelse for unge med særlige behov 1. august 2007 - 31. januar 2008 efter bopæls- og betalingskommune

Kommunenavn

                             Bopælskommne

Betalingskommune

 

 

 

Antal unge

              Antal unge

            I alt

 

Albertslund Kommune

1

0

1

Allerød Kommune

2

0

2

Assens Kommune

10

3

13

Ballerup Kommune

7

3

10

Bornholms Regionskommune

0

0

0

Brøndby Kommune

0

1

1

Brønderslev Kommune

3

1

4

Egedal Kommune

1

0

1

Faxe Kommune

3

0

3

Fredensborg Kommune

16

0

16

Fredericia Kommune

9

0

9

Frederiksberg Kommune

15

0

15

Frederikshavn Kommune

9

1

10

Frederikssund Kommune

10

4

14

Frederiksværk-Hundested Kommune

2

0

2

Furesø Kommune

2

0

2

Faaborg-Midtfyn Kommune

14

0

14

Gentofte Kommune

2

1

3

Gladsaxe Kommune

1

0

1

Glostrup Kommune

1

0

1

Greve Kommune

1

1

2

Gribskov Kommune

1

0

1

Guldborgsund Kommune

0

0

0

Hedensted Kommune

6

0

6

Helsingør Kommune

11

0

11

Herlev Kommune

7

0

7

Hillerød Kommune

1

0

1

Hjørring Kommune

21

0

21

Holbæk Kommune

36

1

37

Holstebro Kommune

6

0

6

Horsens Kommune

26

1

27

Hvidovre Kommune

1

1

2

Ishø¸j Kommune

0

1

1

Jammerbugt Kommune

1

0

1

Københavns Kommune

79

9

88

Køge Kommune

0

0

0

Kalundborg Kommune

27

0

27

Kerteminde Kommune

0

6

6

Kolding Kommune

19

0

19

Langeland Kommune

2

0

2

Lemvig Kommune

0

5

5

Lyngby-Taarbæk Kommune

1

1

2

Mariagerfjord Kommune

10

0

10

Middelfart Kommune

6

1

7

Næstved Kommune

1

0

1

Nyborg Kommune

22

0

22

Odder Kommune

0

1

1

Odense Kommune

53

12

65

Odsherred Kommune

27

0

27

Rødovre Kommune

0

1

1

Randers Kommune

0

7

7

Ringkøbing-Skjern Kommune

2

1

3

Ringsted Kommune

6

0

6

Roskilde Kommune

3

2

5

Rudersdal Kommune

4

0

4

Silkeborg Kommune

0

1

1

Skanderborg Kommune

0

5

5

Skive Kommune

12

4

16

Slagelse Kommune

23

1

24

Sorø Kommune

3

0

3

Struer Kommune

0

4

4

Svendborg Kommune

18

0

18

Syddjurs Kommune

0

1

1

TÃ¥rnby Kommune

3

0

3

Thisted Kommune

1

0

1

Vejen Kommune

0

0

0

Vejle Kommune

15

0

15

Vesthimmerlands Kommune

9

1

10

Viborg Kommune

17

0

17

Vordingborg Kommune

0

0

0

Aabenraa Kommune

0

1

1

I alt:

589

83

672

Kilde: UNI•C Statistik & Analyse

Der er flere kommuner, som betaler til unge, der er fraflyttet kommunen.  Der er i alt 83 unge, der ikke bor i deres betalingskommune. Følgende kommuner er betalingskommune for 5 eller flere unge, der ikke bor i kommune: Odense (12), Københavns Kommune (9), Randers (7), Kerteminde (6), Lemvig og Skanderborg kommuner (5).

 

Fælles tilmelding til ungdomsuddannelser (FTU)

For at få et indtryk af hvor mange elever, der vil påbegynde en ungdomsuddannelse for unge med særlige behov efter sommerferien i 2008, er der i det følgende set på 9. og 10. klasseelevernes tilmelding til ungdomsuddannelserne foretaget pr. 15. marts 2008 via den fælles tilmelding til ungdomsuddannelser (FTU). Her var det muligt for eleverne at tilmelde sig ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov. 

De overordnede tal viser, at der i alt var 402 elever i 9. og 10. klasse der havde tilmeldt sig ungdomsuddannelse for unge med særlige behov. Der var 83 elever i 9. klasse, der ønskede at fortsætte på ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, svarende til 0,1 pct. af samtlige elever. På 10. klassetrin havde 319 elever eller 1,1 pct. tilmeldt sig denne ungdomsuddannelse.  

Faxe, København, Odense og Vordingborg har som de eneste kommuner registreret mere end 20 elever, der efter 9. eller 10. klasse ønsker at fortsætte i en ungdomsuddannelse for unge med særlige behov. I yderligere 7 kommuner varierer antallet mellem 10 og 16, mens antallet i langt mere end halvdelen af kommunerne er mellem 0 og 5.

En specifik kommunefordeling af antal elever, der pr. 15. marts 2008 har tilmeldt sig ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov fremgår af bilagstabel 5.

 

Dataindsamling

Alle landets kommuner og samtlige Centre for Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU-Centre) fik i begyndelsen af februar 2008 en henvendelse fra UNI•C Statistik & Analyse om at foretage indberetning af aktiviteten under ungdomsuddannelse for unge med særlige behov i perioden 1. august 2007 – 31. januar 2008. 

Indberetning af aktiviteten i henhold til ungdomsuddannelse for unge med særlige behov er sket via en hjemmeside.

Indberetningsfristen var udgangen af februar måned. Denne frist var valgt ud fra et ønske om at kunne stille de indsamlede data til rådighed for de regionale Udviklingsråd. Indberetningsperioden måtte forlænges i flere omgange, da en række kommuner ikke så sig i stand til at overholde de(n) angivne frist(er)

Det blev præciseret, at kommunerne og UU-Centrene internt afklarede, hvem, der var ansvarlig for en kommunes indberetning. Årsagen til at begge myndigheder blev inddraget hang sammen med, at det er UU-Centrene, der indstiller til kommunalbestyrelsen, om den unge kan optages på ungdomsuddannelsen, mens det er kommunalbestyrelsen, der træffer den konkrete beslutning efter indstilling.

Det har vist sig, at over 90 pct. af indberetningerne er foretaget af de kommunale forvaltninger, mens UU-Centrene har foretaget resten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilag

 

Bilagstabel 1. Unge i gang med ungdomsuddannelse for unge med særlige behov - kommuneopdelt – 1. august 2007 - 31. januar 2008

 

Kommunenavn

I gang

Fuldført

Afbrudt

I alt

 

Københavns Kommune

87

0

0

87

 

 

Frederiksberg Kommune

9

0

0

9

 

 

Ballerup Kommune

9

0

0

9

 

 

Brøndby Kommune

1

0

0

1

 

 

Gentofte Kommune

5

0

0

5

 

 

Gladsaxe Kommune

1

0

0

1

 

 

Glostrup Kommune

1

0

0

1

 

 

Herlev Kommune

7

0

0

7

 

 

Albertslund Kommune

0

1

0

1

 

 

Hvidovre Kommune

1

0

0

1

 

 

Lyngby-Taarbæk Kommune

1

0

0

1

 

 

Ishøj Kommune

1

0

0

1

 

 

TÃ¥rnby Kommune

2

0

0

2

 

 

Furesø Kommune

2

0

0

2

 

 

Alleråd Kommune

1

0

0

1

 

 

Fredensborg Kommune

16

0

0

16

 

 

Helsingør Kommune

11

0

0

11

 

 

Hillerød Kommune

1

0

0

1

 

 

Rudersdal Kommune

4

0

0

4

 

 

Frederikssund Kommune

13

0

0

13

 

 

Greve Kommune

1

0

0

1

 

 

Halsnæ¦s Kommune

2

0

0

2

 

 

Roskilde Kommune

4

0

0

4

 

 

Gribskov Kommune

1

0

0

1

 

 

Odsherred Kommune

26

0

0

26

 

 

Holbæk Kommune

31

0

0

31

 

 

Kalundborg Kommune

28

0

0

28

 

 

Slagelse Kommune

47

2

7

56

 

 

Middelfart Kommune

5

0

2

7

 

 

Assens Kommune

12

0

0

12

 

 

Faaborg-Midtfyn Kommune

14

0

0

14

 

 

Kerteminde Kommune

6

0

0

6

 

 

Nyborg Kommune

23

0

0

23

 

 

Odense Kommune

61

2

4

67

 

 

Svendborg Kommune

18

0

0

18

 

 

Langeland Kommune

2

0

0

2

 

 

Aabenraa Kommune

1

0

0

1

 

 

Fredericia Kommune

5

0

4

9

 

 

Horsens Kommune

25

0

1

26

 

 

Kolding Kommune

17

0

2

19

 

 

Vejle Kommune

14

0

0

14

 

 

Holstebro Kommune

6

0

0

6

 

 

Lemvig Kommune

5

0

0

5

 

 

Struer Kommune

4

0

0

4

 

 

Syddjurs Kommune

1

0

0

1

 

 

Odder Kommune

1

0

0

1

 

 

Randers Kommune

8

0

0

8

 

 

Silkeborg Kommune

1

0

0

1

 

 

Skanderborg Kommune

5

0

0

5

 

 

Ringkøbing-Skjern Kommune

2

0

0

2

 

 

Hedensted Kommune

7

0

1

8

 

 

Skive Kommune

16

0

0

16

 

 

Thisted Kommune

1

0

0

1

 

 

Viborg Kommune

17

0

0

17

 

 

Brønderslev Kommune

4

0

0

4

 

 

Frederikshavn Kommune

10

0

0

10

 

 

Vesthimmerlands Kommune

10

0

0

10

 

 

Mariagerfjord Kommune

10

0

0

10

 

 

Jammerbugt Kommune

1

0

0

1

 

 

Hjørring Kommune

21

0

0

21

 

    I alt

646

5

21

672

 

Anm.:  I bilagstabel 1 er der ikke taget hensyn til om den enkelte kommune er bopælskommune eller betalingskommune.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 

          Bilagstabel 2. Unge på ungdomsuddannelse for unge med særlige behov 1. august 2007 - 31. januar 2008 efter  
          kommuner og institutionstype.

 

Kommunenavn

Kommunale udd. Institu-tioner

Hus-, håndar- bejds- og folkehøj- skoler

Produkti-onsskoler

Inst. for erhvervs-rettet ud-dannelse

Eftersko- ler

Daghøj-skoler

Værkste-der

Andre institioner

  I alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Albertslund Kommune

0

0

0

0

1

0

0

0

1

 

Allerød Kommune

1

0

0

0

0

0

0

0

1

 

Assens Kommune

12

0

0

0

0

0

0

0

12

 

Ballerup Kommune

9

0

0

0

0

0

0

0

9

 

Brøndby Kommune

1

0

0

0

0

0

0

0

1

 

Brønderslev Kommune

3

0

0

0

0

0

0

1

4

 

Fredensborg Kommune

14

0

0

0

0

0

0

2

16

 

Fredericia Kommune

9

0

0

0

0

0

0

0

9

 

Frederiksberg Kommune

4

0

0

0

0

0

0

6

10

 

Frederikshavn Kommune

10

0

0

0

0

0

0

0

10

 

Frederikssund Kommune

10

0

0

0

2

0

0

0

12

 

Furesø Kommune

0

1

0

0

0

0

0

1

2

 

Faaborg-Midtfyn Kommune

14

0

0

0

0

0

0

0

14

 

Gentofte Kommune

3

0

0

0

0

0

0

2

5

 

Gladsaxe Kommune

0

0

0

0

0

0

0

1

1

 

Glostrup Kommune

0

0

0

0

0

0

0

1

1

 

Greve Kommune

0

0

0

0

0

0

0

1

1

 

Gribskov Kommune

1

0

0

0

0

0

0

0

1

 

Halsnæs Kommune

1

0

0

0

0

0

0

1

2

 

Hedensted Kommune

6

0

0

0

0

0

0

0

6

 

Helsingør Kommune

0

0

1

6

3

1

0

0

11

 

Herlev Kommune

0

0

0

0

0

0

0

7

7

 

Hillerød Kommune

0

0

1

0

0

0

0

1

2

 

Hjørring Kommune

21

0

0

0

0

0

0

0

21

 

Holbæk Kommune

31

0

0

0

0

0

0

0

31

 

Holstebro Kommune

5

1

0

0

0

0

0

0

6

 

Horsens Kommune

24

1

0

0

0

0

0

0

25

 

Hvidovre Kommune

1

0

0

0

0

0

0

0

1

 

Ishø¸j Kommune

0

0

0

0

0

0

0

1

1

 

Jammerbugt Kommune

1

0

0

0

0

0

0

0

1

 

Kalundborg Kommune

25

0

0

0

0

0

0

4

29

 

Kerteminde Kommune

0

0

0

0

1

0

4

0

5

 

Kolding Kommune

19

0

0

0

0

0

0

0

19

 

Københavns Kommune

81

0

0

0

0

0

0

0

81

 

Langeland Kommune

2

0

0

0

0

0

0

0

2

 

Lemvig Kommune

5

0

0

0

0

0

0

0

5

 

Lyngby-Taarbæk Kommune

0

0

0

0

0

0

0

1

1

 

Mariagerfjord Kommune

10

0

0

0

0

0

0

0

10

 

Middelfart Kommune

8

0

0

0

0

0

0

0

8

 

Nyborg Kommune

23

0

0

0

0

0

0

0

23

 

Odder Kommune

0

1

0

0

0

0

0

0

1

 

Odense Kommune

69

0

0

0

0

0

0

0

69

 

Odsherred Kommune

26

0

0

0

0

0

0

0

26

 

Randers Kommune

8

0

0

0

0

0

0

0

8

 

Ringkøbing-Skjern Kommune

2

0

0

0

0

0

0

0

2

 

Roskilde Kommune

3

0

0

0

0

0

0

1

4

 

Rudersdal Kommune

3

0

0

1

0

0

0

0

4

 

Silkeborg Kommune

0

1

0

0

0

0

0

0

1

 

Skanderborg Kommune

1

3

0

0

0

0

0

1

5

 

Skive Kommune

11

0

0

0

0

0

0

5

16

 

Slagelse Kommune

49

0

0

0

0

0

0

0

49

 

Struer Kommune

5

0

1

0

0

0

0

0

6

 

Svendborg Kommune

18

0

0

0

0

0

0

0

18

 

Syddjurs Kommune

0

0

0

0

0

0

0

1

1

 

Thisted Kommune

0

0

0

0

0

0

0

1

1

 

TÃ¥rnby Kommune

1

0

0

0

0

0

0

1

2

 

Vejle Kommune

14

0

0

0

0

0

0

0

14

 

Vesthimmerlands Kommune

9

0

0

0

0

0

0

1

10

 

Viborg Kommune

4

1

2

0

1

0

0

9

17

 

Aabenraa Kommune

0

0

0

0

0

0

0

1

1

    Ikke fordelt på institutioner

 

 

 

 

 

 

 

 

10

    I alt

577

9

5

7

8

1

4

51

672

            Kilde: UNI•C Statistik & Analyse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilagstabel 3. Kommuner med ungdomsuddannelse for unge med særlige behov pr. 31. januar 2008 fordelt efter antal elever i forhold til antal 16 – 25 årige i befolkningen

Kommunenavn

Antal elever

16 – 25 årige i

Antal elever i forhold

 

i kommunen

kommunen pr. 01-01-2007

 

til  16- 25 årige

  i pct.

Københavns Kommune

87

75.355

0,115

Odense Kommune

67

26.646

0,251

Vejle Kommune

14

10.819

0,129

Frederiksberg Kommune

9

10.588

0,085

Kolding Kommune

19

10.112

0,188

Viborg Kommune

17

9.850

0,173

Randers Kommune

8

9.839

0,081

Horsens Kommune

26

9.361

0,278

Silkeborg Kommune

1

9.066

0,011

Roskilde Kommune

4

8.700

0,046

Slagelse Kommune

56

8.264

0,678

Holbæk Kommune

31

7.122

0,435

Hjørring Kommune

21

7.052

0,298

Holstebro Kommune

6

6.905

0,087

Gladsaxe Kommune

1

6.896

0,015

Svendborg Kommune

18

6.715

0,268

Frederikshavn Kommune

10

6.301

0,159

Aabenraa Kommune

1

6.227

0,016

Ringkøbing-Skjern Kommune

2

6.196

0,032

Gentofte Kommune

5

5.994

0,083

Lyngby-Taarbæk Kommune

1

5.953

0,017

Hvidovre Kommune

1

5.554

0,018

Helsingør Kommune

11

5.431

0,203

Skive Kommune

16

5.398

0,296

Fredericia Kommune

9

5.255

0,171

Ballerup Kommune

9

4.893

0,184

Thisted Kommune

1

4.869

0,021

Rudersdal Kommune

4

4.738

0,084

Kalundborg Kommune

28

4.661

0,601

Faaborg-Midtfyn Kommune

14

4.659

0,300

Skanderborg Kommune

5

4.556

0,110

Hillerød Kommune

1

4.501

0,022

Mariagerfjord Kommune

10

4.458

0,224

Hedensted Kommune

8

4.099

0,195

Greve Kommune

1

4.064

0,025

Vesthimmerlands Kommune

10

3.960

0,253

Albertslund Kommune

1

3.902

0,026

Frederikssund Kommune

13

3.814

0,341

TÃ¥rnby Kommune

2

3.666

0,055

Assens Kommune

12

3.631

0,330

Brøndby Kommune

1

3.609

0,028

Brønderslev Kommune

4

3.513

0,114

Fredensborg Kommune

16

3.504

0,457

Jammerbugt Kommune

1

3.468

0,029

Syddjurs Kommune

1

3.457

0,029

Gribskov Kommune

1

3.360

0,030

Furesø¸ Kommune

2

3.327

0,060

Middelfart Kommune

7

3.207

0,218

Herlev Kommune

7

2.953

0,237

Nyborg Kommune

23

2.882

0,798

Odsherred Kommune

26

2.791

0,932

Ishøj Kommune

1

2.753

0,036

Halsnæs Kommune

2

2.682

0,075

Lemvig Kommune

5

2.291

0,218

Struer Kommune

4

2.261

0,177

Glostrup Kommune

1

2.236

0,045

Kerteminde Kommune

6

2.075

0,289

Odder Kommune

1

2.026

0,049

Allerød Kommune

1

1.910

0,052

Langeland Kommune

2

1.138

0,176

 

 

 

 

I alt:

672

395.513

0,170

Andel af befolkning i pct.

 

64,7

 

Kilde: UNI•C Statistik & Analyse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilagstabel 4. Kommuner, der ikke har igangsat ungdomsuddannelse
for unge med særlige behov pr. 31. januar 2008 fordelt efter 16 – 25 årige

Kommunenavn

Antal indbyggere i aldergruppen 16- 25 år

Ã…rhus Kommune

50.047

Aalborg Kommune

27.991

Esbjerg Kommune

13.644

Herning Kommune

9.759

Næstved Kommune

8.540

Sønderborg Kommune

8.047

Guldborgsund Kommune

6.254

Haderslev Kommune

6.056

Køge Kommune

5.344

Høje-Taastrup Kommune

5.242

Varde Kommune

5.181

Lolland Kommune

4.443

Tønder Kommune

4.413

Vejen Kommune

4.319

Ikast-Brande Kommune

4.244

Vordingborg Kommune

4.217

Norddjurs Kommune

3.985

Favrskov Kommune

3.818

Rødovre Kommune

3.808

Bornholms Regionskommune

3.758

Faxe Kommune

3.257

Ringsted Kommune

3.157

Egedal Kommune

3.013

Billund Kommune

2.803

Rebild Kommune

2.678

Sorø¸ Kommune

2.650

Nordfyns Kommune

2.581

Morsø Kommune

2.305

Lejre Kommune

1.956

Hørsholm Kommune

1.864

Stevns Kommune

1.861

Solrød Kommune

1.699

Vallensbæk Kommune

999

Dragør Kommune

937

Ærø Kommune

479

Samsø¸ Kommune

256

Fanø Kommune

249

Læsø Kommune

84

I alt

215.938

Andel af befolkning i pct.

35,3

Anm. Der mangler indberetning fra Læsø kommune.
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse

 

 

 

 

Bilagstabel 5. Elever, der pr. 15. marts 2008 via den fælles tilmelding til ungdomsuddannelse (FTU) har tilmeldt sig ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov i skoleåret 2008/09.

Kommunenavn

Antal elever

Albertslund Kommune

5

Allerød Kommune

4

Assens Kommune

3

Ballerup Kommune

4

Billund Kommune

0

Bornholms Regionskommune

6

Brøndby Kommune

0

Brønderslev Kommune

6

Dragør Kommune

0

Egedal Kommune

4

Esbjerg Kommune

13

Fanø Kommune

0

Favrskov Kommune

0

Faxe Kommune

23

Fredensborg Kommune

0

Fredericia Kommune

3

Frederiksberg Kommune

0

Frederikshavn Kommune

6

Frederikssund Kommune

0

Furesø Kommune

0

Faaborg-Midtfyn Kommune

1

Gentofte Kommune

1

Gladsaxe Kommune

9

Glostrup Kommune

1

Greve Kommune

4

Gribskov Kommune

0

Guldborgsund Kommune

7

Haderslev Kommune

2

Halsnæs Kommune

1

Hedensted Kommune

1

Helsingør Kommune

1

Herlev Kommune

0

Herning Kommune

2

Hillerød Kommune

2

Hjørring Kommune

7

Holbæk Kommune

1

Holstebro Kommune

1

Horsens Kommune

10

Hvidovre Kommune

2

Høje-Taastrup Kommune

1

Hørsholm Kommune

0

Ikast-Brande Kommune

1

Ishøj Kommune

0

Jammerbugt Kommune

0

Kalundborg Kommune

0

Kerteminde Kommune

0

Kolding Kommune

8

Københavns Kommune

49

Køge Kommune

3

Langeland Kommune

2

Lejre Kommune

2

Lemvig Kommune

5

Lolland Kommune

3

Lyngby-Taarbæk Kommune

0

Læsø Kommune

0

Mariagerfjord Kommune

1

Middelfart Kommune

9

Morsø Kommune

1

Norddjurs Kommune

3

Nordfyns Kommune

3

Nyborg Kommune

5

Næstved Kommune

0

Odder Kommune

0

Odense Kommune

27

Odsherred Kommune

4

Randers Kommune

1

Rebild Kommune

3

Ringkøbing-Skjern Kommune

14

Ringsted Kommune

4

Roskilde Kommune

2

Rudersdal Kommune

0

Rødovre Kommune

1

Samsø Kommune

0

Silkeborg Kommune

16

Skanderborg Kommune

3

Skive Kommune

10

Slagelse Kommune

0

Solrød Kommune

0

Sorø Kommune

0

Stevns Kommune

0

Struer Kommune

4

Svendborg Kommune

10

Syddjurs Kommune

1

Sønderborg Kommune

5

Thisted Kommune

7

Tønder Kommune

9

TÃ¥rnby Kommune

1

Vallensbæk Kommune

0

Varde Kommune

2

Vejen Kommune

1

Vejle Kommune

12

Vesthimmerlands Kommune

0

Viborg Kommune

2

Vordingborg Kommune

32

Ærø Kommune

1

Aabenraa Kommune

1

Aalborg Kommune

0

Ã…rhus Kommune

3

Hovedtotal

402

Kilde: UNI•C Statistik & Analyse efter