TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Åbent samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg

Titel

Samrådsspørgsmål AY, AZ, AÆ og AØ om klassekvotienter mv.

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg

Taletid

Ikke fastsat

Tid og sted

Folketinget, lokale S-092

Onsdag den 3. september 2008 kl. 08:00

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Tiden er løbet fra klassekvotienter

3.      DGS-undersøgelsen af klassestørrelser

4.      Overveje lovændring for stx

5.      Klassestørrelser og frafald

6.      Klassestørrelser og kvalitet

7.      Afslutning

 

 

1. Indledning

Uddannelsesudvalget har stillet mig fire spørgsmål, der danner baggrund for dette samråd. Alle spørgsmålene har med klassekvotienter i ungdomsuddannelserne at gøre. Da spørgsmålene hænger tæt sammen, vil jeg også besvare dem i sammenhæng.

 

 

·         SamrÃ¥dsspørgsmÃ¥l AY

Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sænke de stadigt stigende klasse­kvotien­terne på ungdomsuddannelserne, hvor der nogle steder starter op til 39 elever i en klasse?

 

·         SamrÃ¥dsspørgsmÃ¥l AZ

Hvilke konsekvenser mener ministeren, at klassestørrelser på 33‑35 i de nye gymnasieklasser vil få for frafaldet i gymnasiet?

 

·         SamrÃ¥dsspørgsmÃ¥l AÆ

Hvilke konsekvenser mener ministeren, at klassestørrelser på 33‑35 i de nye gymnasieklasser får for kvaliteten af undervisningen i gymnasiet?

 

·         SamrÃ¥dsspørgsmÃ¥l AØ

Er det stadigt stigende antal elever i gymnasieklasserne et led i regeringens strategi for at sikre, at alle unge får en ungdomsuddannelse, at frafaldet reduceres, og at vi får uddannelser i verdensklasse?

 

 

 

2. Tiden er løbet fra klassekvotienter

·        Det er mange Ã¥r siden, at der har stÃ¥et noget om klassestørrelser i lovgivningen for ungdomsuddannelserne – og dengang var det kun for de almene gymnasier og hf.

·        Klassestørrelser var i en periode en del af overenskomsten mellem GL og AmtsrÃ¥dsforeningen, men det var netop som en aftale mellem de to parter pÃ¥ arbejdsmarkedet. At bestemmelsen gled ud i 1999, var ogsÃ¥ et resultat af overenskomstforhandlingerne.

·        Begrebet ’klassekvotient’ i de gymnasiale uddannelser gennemgÃ¥r  i disse Ã¥r en betydelig forandring som følge af gymnasiereformens krav om variation i undervisnings- og arbejdsformerne.

·        Det drejer sig nu om at skabe de bedste muligheder for fleksibilitet pÃ¥ den enkelte skole. I dag kan skolerne indrette undervisningen efter, hvad der tjener formÃ¥let bedst – og de er ikke lÃ¥st af, at der kun mÃ¥ sidde et bestemt antal elever i lokalet.

·        I gymnasiereformens grundforløb kan et gymnasium eksempelvis vælge mellem at oprette en stamklasse med 50 elever eller to stamklasser à 25 elever. I det første tilfælde vil undervisningen kun sjældent blive gennemført i stamklassen, men som hovedregel i mindre enheder med skiftende sammensætning.

·        En sÃ¥dan skiftende organisering af undervisningen og holdstørrelserne understøtter i øvrigt gymnasiereformens intentioner om variation i undervisnings- og arbejdsformerne.

·        Lad mig give et konkret eksempel: PÃ¥ FalkonergÃ¥rdens Gymnasium og HF har de netop oprettet en 1.hf-klasse med næsten 40 elever, men de har sÃ¥ tilført klassen sÃ¥ mange ekstra lærerressourcer, sÃ¥ klassen jævnligt kan deles op i to hold. Klassen er blevet sÃ¥ stor, fordi rektor har taget hensyn til elevernes ønsker i forbindelse med Team Danmark-ordningen, som skolen meget aktivt tager del i. Hvis der havde været et loft pÃ¥ f.eks. 28, ville 12 elever ikke kunne have fÃ¥et deres ønske opfyldt.

·        OgsÃ¥ flere andre steder – fx pÃ¥ gymnasiet i Struer – har rektor besluttet at sætte to lærere pÃ¥ en klasse i en del af ugens timer. NÃ¥r undervisningen er mere formidlende eller mÃ¥ske ligefrem forelæsningsagtig, kan én lærer sÃ¥mænd sagtens undervise mange elever, men nÃ¥r eleverne selv skal pÃ¥ banen, kan det være en fordel at opdele gruppen i mindre enheder.

·        I det hele taget er brugen af varierende undervisnings- og arbejdsformer, herunder ogsÃ¥ brugen af it, centrale i gymnasiereformen, og det kræver, at skolen har mulighed for en fleksibel tilrettelæggelse pÃ¥ det lokale niveau.

·        Taxametrene sikrer alle skoler den tilstrækkelige økonomi til at tilrettelægge og gennemføre en undervisning, der lever op til gymnasiereformens krav. Specielt giver taxametrene mulighed for at operere med en fornuftig gennemsnitsstørrelse pÃ¥ klasser og hold.

·        Hvis man lokalt beslutter at sætte flere elever ind i stamklasserne i grundforløbet, er der til gengæld rÃ¥d til at lave mindre hold i valgfagene eller at tilbyde flere forskellige valgfag.

·        Hvis vi giver os til at sætte loft over klassestørrelserne, vil det i øvrigt indebære, at færre elever kan komme ind pÃ¥ det gymnasium, de ønsker, og at færre elever vil kunne fÃ¥ den studieretning, de ønsker.

·        Sammenfattende viser alt dette, at tiden er løbet fra begrebet ’klassekvotient’. Det hører til en periode, hvor al undervisning lÃ¥ i helt faste rammer, bestemt fra centralt hold, og hvor kun meget lidt var overladt til skolerne.

3. DGS-undersøgelsen af klassestørrelser

·        DGS har næsten traditionen tro indledt skoleÃ¥ret med at undersøge klassestørrelser i grundforløbet pÃ¥ de gymnasiale uddannelser.

·        Undersøgelsen viser et gennemsnit pÃ¥ 28,4 i de nye 1.g- og 1.hf-klasser.

·        En særkørsel i UNI-C over de seneste Ã¥rs klassestørrelser i faget dansk viser et lidt lavere gennemsnit, nemlig 26,8 i 2006 og 26,5 i 2007. Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar pÃ¥ Uddannelsesudvalgets spørgsmÃ¥l 315.

·        NÃ¥r jeg nævner klassestørrelserne fra de foregÃ¥ende Ã¥r, er det nødvendigt straks at understrege, at disse klassestørrelser er udtryk for noget andet end de tal, DGS har indsamlet.

·        Tallene i mit svar er nemlig de faktisk optrædende klassestørrelser, hvorimod tallene fra DGS er planlægningstal, dvs. de klassestørrelser, som skolerne planlægger efter, inden skoleÃ¥ret starter.

·        Erfaringen viser, at der altid er en del af ansøgerne, som aldrig dukker op, nÃ¥r det gÃ¥r løs efter sommerferien. Omfanget er forskelligt fra skole til skole, men jeg har hørt om steder, hvor mere end 10 procent af ansøgerne bare blev væk.

4. Klassestørrelser og frafald (svar på samrådsspørgsmål AZ)

·        Uddannelsesudvalget har spurgt til om holdstørrelsen har væsentlig indflydelse pÃ¥ elevernes muligheder for at gennemføre uddannelsen?

·        NÃ¥r man analyserer situationen nærmere, viser det sig, at der ikke er nogen pÃ¥viselig sammenhæng mellem klassestørrelser og frafald. Lave fuldførelsesprocenter forekommer ikke alene i de store klasser.

·        Og smÃ¥ klasser har ikke højere fuldførelsesprocenter end store klasser.

·        Jeg vil efterfølgende kunne fremsende et notat, som illustrerer sammenhængen mellem klassestørrelser og frafald.

·        Omkring 83 % af eleverne i de gymnasiale uddannelser fuldfører. Men selv om andelen er en del højere end pÃ¥ de erhvervsfaglige uddannelser, skal vi ikke stille os tilfredse. Vi skulle gerne have endnu flere til at fuldføre.

·        Derfor er jeg meget tilfreds med, at frafald i uddannelsessystemet som helhed allerede er udmeldt som et særligt fokusomrÃ¥de pÃ¥ dette Ã¥rs tilsynsplan. Ministeriet vil i denne sammenhæng gennemføre en grundig undersøgelse af frafaldet i de gymnasiale uddannelser – bÃ¥de Ã¥rsagerne til frafald og skolernes indsatser for at begrænse frafaldet.

·        Jeg er overbevist om, at vi med en sÃ¥dan indsats bliver bedre til at bekæmpe frafaldet. Vi fÃ¥r mere præcis viden om, hvad det er, der fÃ¥r en gruppe af unge til at falde fra i uddannelsessystemet, og skolerne fÃ¥r bedre indsigt i, hvad det er, der virker.

5. Klassestørrelser og kvalitet(svar på samrådsspørgsmål AÆ)

·        Det hævdes ogsÃ¥, at kvaliteten af undervisningen falder med stigende holdstørrelser.

·        Men heller ikke denne pÃ¥stand holder ved nærmere eftersyn. I hvert fald ikke, hvis man ved kvalitet forstÃ¥r elevernes udbytte af undervisningen, som det kommer til udtryk ved de afsluttende prøver.

·        For nogle Ã¥r siden undersøgte vi sagen i ministeriet. Det viste klart, at hvis man mÃ¥ler pÃ¥ eksamensresultater i 3.g, er der ingen sammenhæng mellem klassekvotienter og resultaterne pÃ¥ eksamensbeviset. Skolerne med de 10 højeste eksamensgennemsnit pÃ¥ matematisk linje havde ganske vist cirka 1,4 elever færre i klasserne i forhold til landsgennemsnittet, men til gengæld havde skolerne med de 10 laveste eksamensgennemsnit hele 3,4 elever færre i klasserne end landsgennemsnittet.

·        PÃ¥ sproglig linje var det mest bemærkelsesværdige resultat, at de 10 skoler med lavest eksamensgennemsnit skilte sig ud. De havde 0,4 elever færre i stamklasserne.

·        Undersøgelsen er nu gentaget, og resultatet er det samme: Der kan ikke pÃ¥vises nogen sammenhæng mellem klassestørrelser og eksamensresultater.

·        Jeg vil efterfølgende kunne fremsende et notat, som illustrerer sammenhængen mellem klassestørrelser og karaktergennemsnit.

6. Afslutning

·        Som afslutning vil jeg gerne understrege, at jeg har fuld tillid til, at skolerne pÃ¥ bedste vis tilrettelægger undervisningens gennemførelse uden yderligere snærende bÃ¥nd i form af f.eks. maximale klassestørrelser.

·        Desuden forventer jeg mig ganske meget af det øgede fokus pÃ¥ frafald som følge af ministeriets tilsynsplan og den undersøgelse af frafald, som vi vil sætte i gang.