Svar på spørgsmål 423 (Alm. del):
I brev af 17. juni 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 423:
â€Har ministeren pÃ¥ noget tidspunkt undersøgt virkningen af amternes nedlæggelse, hvor specialskolerne overgik til kommunerne, og om det har ført til dÃ¥rligere undervisning af de handicappede børn? Er ministeren i øvrigt bekendt med, at kommunerne skærer ned pÃ¥ dette omrÃ¥de, og hvad vil ministeren gøre for at forhindre dette?â€
Svar:
Det fremgår af § 188, stk. 1, i lov nr. 573 af 24. juni 2005 om social service - der var en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen - at der i hver region for perioden fra 2007 til og med 2010 nedsættes et udviklingsråd, som skal følge og drøfte udviklingen på denne lovs område og specialundervisningsområdet. Udviklingsrådet sammensættes efter forhandling mellem kommunerne i regionen og regionen af repræsentanter for kommunerne i regionen, for regionen og for brugerne i regionen. Formanden for udviklingsrådet udpeges af og blandt repræsentanterne for kommunerne i regionen.
Statsforvaltningen i regionen er sekretariat for udviklingsrådet.
Endvidere fremgÃ¥r det § 188, stk. 3, i lov om social service, at udviklingsrÃ¥det udarbejder en Ã¥rlig redegørelse til Socialministeriet og UnderÂvisÂningsÂministeriet om udviklingen.
Jeg har pÃ¥ baggrund af udviklingsrÃ¥denes redegørelser for 2007 udarbejdet en redegørelse om udviklingen pÃ¥ specialundervisningsomrÃ¥det efter kommunalreformen. Redegørelsen er oversendt til Folketingets formand den 6. juni 2008 (redegørelse nr. R 15).  Â
Det fremgÃ¥r af tabellen i redegørelsens punkt 5.2.2., at amtskommunernes budgetterede udgifter til vidtgÃ¥ende specialundervisning i 2006 udgjorde 3,5 mia. kr. (pris- og lønniveau 2008). Kommunernes budgetterede udgifter i 2008 til specialundervisning i regionale tilbud og til særlige kommunale specialundervisningsinstitutioner udgjorde 4,1 mia. kr.     Â
Selv om tallene ikke er helt sammenlignelige, er der ikke tegn på fald i udgifts- eller serviceniveauet på området.