Til Folketingets Uddannelsesudvalg.                                               Frederiksberg d. 07.07.08
Vi har i Natur/teknik-foreningen med glæde modtaget NTS-rapporten "Et fælles løft", og har i lighed med vore tidligere skrivelser været enig i arbejdsgruppens anbefalinger til ændring af læreruddannelsen med et fælles naturfagligt grundmodul og en ligestilling af de 4 naturfag i uddannelsen. Vi mener dermed ikke at den katrastrofale situation for naturfagene i læreruddannelsen kan bedres tilstrækkeligt inden for rammerne af den nuværende læreruddannelse.
Vi har også modtaget følgegruppens anbefalinger til dispensationsløsninger, som indeholder mange gode intentioner og forslag, men som desværre kun kan betragtes som et velment og tiltrængt forsøg på en akut redningsplan for naturfagene i læreruddannelsen. Vi konstaterer med glæde, at man nu anerkender lærerstuderende som værende primært humanistisk orienterede, og at den velmente opnormering af natur/teknik og fysik/kemi virker direkte demotiverende på langt de fleste studerende på læreruddannelsen. – Vi vil derfor angive følgende problempunkter som den foreslåede dispensationsordning ikke kommer til at løse:
1) Natur/teknik er stadigt i forslaget en del af den obligatoriske valgblok, og kan ikke konkurrere med folkeskolens store fag som dansk og matematik. – En studerende med tanke for sit fremtidige virke vælger et af folkeskolens store fag for at få et ordentligt lærerliv. Natur/teknik bør derfor også kunne vælges separat for at sikre en tilstrækkelig reetablering af rekrutteringsgrundlaget til faget.
2) Når følgegruppen i forslaget fravælger et obligatorisk naturfagligt fællesmodul vil der stadigt komme lærere ud i folkeskolen uden et alment kendskab til naturfagene og deres kulturelle betydning. Det har vist sig at humanistisk orienterede lærerstuderende vælger naturfaglige linjefag, når de bliver bekendt med glæden ved naturen og formidlingen heraf. Denne effekt vil desværre stadigt udeblive med følgegruppens forslag.
3) Forslaget løser ikke problemet for skoler der er faseopdelt med lærere til flere trin med â€vandtætte†skodder i mellem. – Man bør kunne vælge natur/teknik, eller overbygningsnaturfagene separat i lighed med den tidligere læreruddannelse.
Vi ser dog hellere end gerne dispensationsmuligheden gennemført hurtigst muligt som et â€brandsluknings-tiltagâ€, men anser den ogsÃ¥ kun som sÃ¥dan. – Der skal en ny læreruddannelse med et obligatorisk grundmodul til for at løse de markante rekrutteringsproblemer som naturfagene i læreruddannelsen er havnet i.
Med venlig hilsen
Formand for Natur/teknik-foreningen
Erland Andersen