Til Folketingets Uddannelsesudvalg
Dato 20. december 2007
|
Efterskoleforeningen
Vartov Farvergade 27, H, 2. 1463 København K
Tlf. 33 12 86 80 Fax 33 93 80 94
www.efterskole.dk |
Meritgivende brobygning i mere end 5 uger
Efterskoleforeningen er blevet kontaktet af en række specialundervisningsefterskoler, der med stort udbytte har haft elever i meritgivende brobygning i forløb af en varighed på mere end 5 uger.
Foreningen skal på vegne af disse skoler anmode om,
· At der gives individuel dispensation til at indgå i meritgivende brobygningsforløb af mere end 5 ugers varighed
· At den individuelle dispensation er betinget af, at der fra PPR eller fra UU foreligger en udtalelse om, at det påtænkte meritgivende brobygningsforløb vil forbedre den unges muligheder for efterfølgende at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Der søges således kun om mulighed for at udvide antallet af brobygningsuger i det omfang, uddannelsesforløbet er meritgivende.
Gældende bestemmelse:
I henhold til LBK nr. 770 om bl.a. brobygning i 10.klasse, skal eleverne i 2 ugers obligatorisk brobygning, og de har mulighed for yderligere 4 ugers frivillig brobygning.
Et meritgivende forløb kan således sammensættes af den ene af de to ugers obligatorisk brobygning og de 4 ugers frivillig brobygning, men meritgivende forløb over 5 uger er ikke længere muligt.
Flere af disse efterskoler tilbyder meritgivende brobygningsforløb ud over de 5 uger med gode resultater.
Meritgivende brobygningsforløb giver den unge bedre mulighed for og motivation til at vælge og gennemføre en ungdomsuddannelse. Den udvikler de unges faglige og personlige kompetencer da eleverne udfordres fagligt og tilvænnes den kultur som de senere skal færdes i.
Specialundervisningsefterskolen støtter og vejleder den unge undervejs så eleven klædes godt på til at starte på en ungdomsuddannelse.
I et samfundsperspektiv kan det medvirke til at nedbringe elevernes samlede uddannelsestid på deres efterfølgende ungdomsuddannelse, ligesom det giver eleverne en større tro på, at de har mulighed for at gennemføre uddannelsen. På den ene af skolerne, der har haft meritgivende brobygningsforløb, har man efterfølgende kontaktet eleverne. Næsten alle har svaret, at de fortsat er i gang med en ungdomsuddannelse, og 96 % af eleverne tilkendegiver, at de mener, det meritgivende brobygningsforløb har øget deres chance for at gennemføre den valgte ungdomsuddannelse.
Vi har ikke noget ønske om, at brobygning generelt skal have længere varighed end de 2 + 4 uger, men vi opfordrer til at de unge fra specialundervisningsefterskolerne stadig får mulighed for at lave meritgivende forløb udover de 5 uger, og at man derfor giver mulighed for at afvige reglerne.
Eksempel på et meritgivende forløb:
Store Andst Efterskole er en specialefterskole for ordblinde unge med læse- og stavevanskeligheder. Skolen samarbejder med CEU-Kolding, teknisk skole, på 3. år omkring undervisning i fagene: dansk, matematik, naturfag og engelsk.
Eleverne afslutter hvert fag med en prøve.
Efterskolens lærere er hele året en del af undervisningsteamet, og IT- teknologi er en integreret del af undervisningen. De arbejder målrettet mod, at alle elever består. Brobygningsklassen er elever som går i 10.klasse.
Eleverne deltager sammenlagt i 12 ugers brobygning.
I skoleåret 05/06 deltog 20 elever og de havde flg. fag som meritgivende prøvefag: dansk, matematik og naturfag. Beståelsesprocenten var på 87 %.
I skoleåret 06/07 deltog 23 elever i brobygningsklassen med flg. fag: Dansk, matematik, naturfag og engelsk. Beståelsesprocenten var her på 88 %.
I indeværende skoleår er der 25 elever i brobygningsklassen.
Store Andst betragter samarbejdet med CEU Kolding som godt og konstruktivt. Kendskabet til hinandens skolekultur og den pædagogiske udveksling gør, at begge skoler i høj grad får kendskab til, hvad der er nødvendigt, for at særligt udsatte unge kan få sig en ungdomsuddannelse.
Store Andst og de 4-5 øvrige skoler, der praktiserer meritgivende brobygning, står meget gerne til rådighed med yderligere oplysning og eksempler på andre forløb. Det skal understreges, at i og med at medarbejdere fra efterskolen deltager i undervisningsforløbet på den tekniske skole og på anden vis er inde i bearbejdning af forløbet, indebærer de længerevarende brobygningsforløb ikke økonomiske besparelser på efterskolerne.
På vegne af de elever, der kommer i klemme ved begrænsning af den meritgivende brobygning
Med venlige jule- og nytårshilsener fra Efterskoleforeningen
Sophus Bang Nielsen