TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Samråd om søgningen til professionshøjskolerne og skolernes økonomiske vilkår, jf. spørgsmål AL-AP stillet af Uddannelsesudvalget i skrivelse af 15. maj 2008 efter ønske fra Nanna Westerby (SF)

Titel

Spørgsmål AL

Hvilke initiativer vil ministeren tage for at hæve antallet af ansøgere på professionshøjskolerne?

 

Spørgsmål AM

Hvilke initiativer vil ministeren tage for at begrænse antallet af aflyste timer på professionshøjskolerne?

 

Spørgsmål AN

Hvad er ministerens kommentar til, at studerende, undervisere og rektorer kalder økonomien i uddannelser på professionshøjskoler for "udsultet" og "mangelfuld"

som følge af massive forringelser på uddannelserne, jf. vedlagte artikel.

 

Spørgsmål AO

Gør det indtryk på ministeren, at studerende, undervisere og rektorer samstemmende rapporterer om horrible forhold på professionshøjskolerne som følge af en udsultet økonomi, og har ministeren andre svar end det sædvanlige  

at det er skolernes eget ansvar?

 

Spørgsmål AP

Vil ministeren tage initiativer, der kan modvirke forringelser som eksempelvis på Jysk Pædagogseminarium, hvor en pædagoguddannelse for 10 år siden var for

et stamhold på 24 studerende med 5200 timer fordelt på 3½ år mens stamklassen i dag er udvidet til 28 studerende, men timetallet er nu reduceret til 4200 timer fordelt over 3½ år?

MÃ¥lgruppe

Uddannelsesudvalget

Arrangør

Uddannelsesudvalget

Taletid

Ikke fastsat

Tid og sted

Samrådet afholdes 10. juni 2008 i Folketinget

 


Disposition

1.      SpørgsmÃ¥l AL: Hvilke initiativer vil ministeren tage for at hæve antallet af ansøgere pÃ¥ professionshøjskolerne?

2.      SpørgsmÃ¥l AM: Hvilke initiativer vil ministeren tage for at begrænse antallet af aflyste timer pÃ¥ professionshøjskolerne?

3.      SpørgsmÃ¥l AN, AO, AP (vedr. professionshøjskolernes økonomi)

 

 

Jeg har valgt at disponere min besvarelse af spørgsmålene således, at jeg efter besvarelse af henholdsvis spørgsmål AL og AM, leverer en samlet besvarelse af spørgsmålene AN, AO og AP.

1. Spørgsmål AL: Hvilke initiativer vil ministeren tage for at hæve antallet af ansøgere på professionshøjskolerne?

·        Jeg deler bekymringen over, at ansøgertallet til Undervisningsministeriets professionsrettede uddannelser igen i Ã¥r synes at falde. Det er min opfattelse, at den offentlige debat om arbejdsvilkÃ¥r, løn m.v. for de uddannede, har medvirket til et dÃ¥rligt image for de job, uddannelserne skal føre frem til. Alle parter mÃ¥ nu medvirke til at vende udviklingen, sÃ¥ disse uddannelser og deres professioner bliver vurderet efter fortjeneste.

·        I de nært forestÃ¥ende udviklingskontrakter med de enkelte professionshøjskoler vil der blive fokus pÃ¥ klare mÃ¥l for, hvad institutionerne mÃ¥ gøre for at understøtte et øget optag og særligt nedbringe frafaldet, sÃ¥ledes at vi sikrer en tilstrækkelig forsyning af kvalificeret arbejdskraft til bl.a. sundheds- og skoleomrÃ¥det.

·        Vi skal dog ogsÃ¥ huske pÃ¥, at antallet af 20-24-Ã¥rige er faldet med over 50.000 siden 1999, svarende til ca. 15 pct. Vi har nÃ¥et bunden i Ã¥r, og fra 2009 stiger størrelsen af disse Ã¥rgange støt over de kommende 10 Ã¥r.

·        Der planlægges p.t. flere initiativer, som pÃ¥ kort og længere sigt skal understøtte en øget søgning til de professionsrettede videregÃ¥ende uddannelser:

·        Frem mod ansøgningsfristen til optagelse pÃ¥ de videregÃ¥ende uddannelser den 5. juli 2008 iværksættes en generel kampagne. Kampagnens mÃ¥l er at fÃ¥ flere nybagte studenter til at gÃ¥ i gang med en videreuddannelse med det samme, at fÃ¥ sabbatister til at komme i gang og fÃ¥ studieskifterne til at komme i gang igen.

·        PÃ¥ sundhedsomrÃ¥det er Undervisningsministeriet i færd med at afklare mulighederne for en kampagne for rekruttering til radiograf-, bioanalytiker- og sygeplejerskeuddannelserne i samarbejde med parterne pÃ¥ omrÃ¥det.

·        PÃ¥ læreromrÃ¥det lægger jeg sammen med lærerforligskredsen nu op til en lempelse af de generelle adgangskrav pÃ¥ meritlæreruddannelsen pr. 1. august 2008, sÃ¥ f.eks. en ansøger med erhvervsuddannelse men uden gymnasial eksamen ogsÃ¥ har mulighed for at blive optaget og læse til lærer. Lempelsen af de generelle adgangskrav ledsages af specifikke krav til optagelse pÃ¥ linjefagene svarende til de krav, der gælder for optagelse pÃ¥ linjefagene i den ordinære uddannelse.

·        Tillige pÃ¥ læreruddannelsen intensiveres ’Projekt rollemodeller’. Alle læreruddannelsesinstitutioner har blandt studerende og nybagte dimittender udpeget 2-3 rollemodeller, som spiller en aktiv rolle i det opsøgende arbejde i lokalomrÃ¥derne, ved Ã¥bent-hus arrangementer og i kontakt med de lokale og regionale medier. En nyligt foretaget rekrutteringsundersøgelse fra læreruddannelsen i Skive konkluderer, at de væsentligste parametre for søgning til læreruddannelsen er dialog og beretninger fra tidligere og nuværende studerende, en god hjemmeside og veltilrettelagte Ã¥bent-hus arrangementer. Den direkte kontakt mellem ansøger og nuværende/tidligere studerende er netop tanken bag rollemodelsprojektet.

·        PÃ¥ det lidt længere sigte kan det nævnes, at Professionshøjskolernes rektorkollegium er ved at udarbejde et oplæg til en national strategi for velfærdsuddannelserne, som skal understøtte tilstrækkelig rekruttering til velfærdsprofessionerne i samarbejde med parterne pÃ¥ omrÃ¥det. Ministeriet er p.t. i dialog med rektorkollegiet om deres procesoplæg.

2. Spørgsmål AM: Hvilke initiativer vil ministeren tage for at begrænse antallet af aflyste timer på professionshøjskolerne?

·        Jeg finder det dybt bekymrende, hvis der - som fremhævet i vedlagte artikel - sker aflysning af timer i vidt omfang, nÃ¥r underviseren er fraværende fx pÃ¥ grund af sygdom.

·        Hvis det skal lykkes at bekæmpe det nuværende alt for høje frafald i mange af professionsbacheloruddannelser er det helt afgørende, at vi kan tilbyde de studerende uddannelser af høj kvalitet, hvilket indbefatter, at progressionen i undervisningen ikke gÃ¥r helt i stÃ¥, hvis underviseren er syg.

·        Jeg vil tage initiativ til, at ministeriet i samrÃ¥d med rektorkollegiet fÃ¥r foretaget en kortlægning af omfanget af aflyste timer, og at vi vurderer behovet for i kommende udviklingskontrakter med institutionerne at fÃ¥ indsat hÃ¥ndfaste mÃ¥l for undervisningens gennemførelse.

·        I det omfang, at for mange aflyste timer skyldes et højt stressrelateret sygefravær blandt medarbejdere, er der et meget konkret indsatsomrÃ¥de for institutionernes ledelser at tage fat pÃ¥ og gøre noget ved.

·        Ledelserne pÃ¥ professionshøjskolerne lever i en tid med reformer af bÃ¥de de institutionelle rammer og uddannelsernes indhold. Jeg har stor forstÃ¥else for, at alle disse nye rammer er en stor ledelsesmæssig udfordring. Jeg har imidlertid fuld tillid til, at ledelserne af de enkelte professionshøjskoler kan løfte ledelsesopgaven, herunder ogsÃ¥ opgaven med at varetage deres medarbejderes ve og vel i det daglige arbejde pÃ¥ institutionen.

3. Spørgsmål AN, AO, AP (vedr. professionshøjskolernes økonomi)

·        Jeg kan ikke tilslutte mig, at økonomien pÃ¥ professionshøjskolerne skulle være "udsultet" og "mangelfuld".

·        Institutionernes Ã¥rlige omsætning har udgjort mellem 4,0 og 4,4 mia. kr. siden 2004, og det er ikke mit indtryk, at professionshøjskolernes generelle økonomi er under pres.

·        Sektorens økonomi er generelt god, men det dækker over, at der altid vil være institutioner, hvor økonomien er mindre god, og hvor besparelsesinitiativer er i gang.

·        I forhold til det konkrete eksempel fra Jydsk Pædagogseminarium, der refereres til i spørgsmÃ¥let mÃ¥ jeg slÃ¥ fast, at det ikke er Undervisningsministeriet, der bestemmer timetal og holdstørrelser for uddannelser.

·        De indholdsmæssige krav til uddannelserne er fastsat i bekendtgørelserne, og det er den enkelte institutions ledelses ansvar at leve op til, at kvalitet og indhold lever op til de fastsatte krav.

·        Det er et helt grundlæggende princip for taxameterstyringen, at midlerne i udgangspunkt gives som en blokbevilling, og det er institutionernes ansvar at tilrettelægge undervisningen pÃ¥ den bedst mulige mÃ¥de.

·        Færre studerende giver færre midler og der opstÃ¥r behov for besparelser, samlinger af udbudssteder og i visse tilfælde nedlæggelser af institutioner.

·        Dette er naturligvis kedeligt for de involverede og berørte.

·        Samtidigt har jeg fuld tillid til, at de nye ledelser pÃ¥ professionshøjskolerne hÃ¥ndterer de økonomiske udfordringer pÃ¥ fornuftig vis med de nødvendige hensyn til medarbejdere og studerende og kvaliteten af de uddannelser, skolerne skal leve af.

·        PÃ¥ grund af folketingsvalget i november 2007 er vedtagelsen af finansloven for 2008 først sket i april mÃ¥ned. Derfor er udmeldingen om professionshøjskolernes økonomi ogsÃ¥ sket sent.

·        Jeg kan godt forstÃ¥, at institutionerne synes, at omprioriteringen inden for omrÃ¥det er kommet sent i forhold til at lave budgetter.

·        Trods denne lidt sene start, er jeg tilfreds med de økonomiske rammer, der er lagt for uddannelsesomrÃ¥det som helhed.

·        Den tvungne opsparing betyder rigtigt nok, at institutionerne fÃ¥r færre midler i Ã¥r, men midlerne vil blive tilbageført næste Ã¥r.

·        Og omprioriteringen af kvalitets- og institutionsudviklingsmidlerne betyder ogsÃ¥ rigtig nok, at der ikke igen Ã¥r er bevilliget de kvalitets- og institutionsudviklingsmidler, som sektoren har fÃ¥et bevilliget i en Ã¥rrække. Midlerne er omprioriteret til andre højt prioriterede uddannelsesinitiativer i forbindelse med trepartsaftalerne.

·        Men sektoren fÃ¥r tilført midler fra de to store politiske aftaler, der blandt andet skal medvirke til at fÃ¥ flere til at gennemføre en uddannelse. De to aftaler er henholdsvis globaliseringsaftalen og trepartsaftalen.

·        Fra globaliseringspuljen modtager professionshøjskolerne i Ã¥r 137 mio. kr. til efteruddannelse af lærerne og midler til kvalitetsløft af uddannelserne.

·        Over de følgende tre Ã¥r er der afsat knap en milliard kroner til initiativer, der har tilknytning til professionshøjskolerne og professionsbacheloruddannelserne, blandt andet til styrkelse af lærernes grunduddannelse, nedsættelse af deltagerbetalingen og øget aktivitet pÃ¥ en række diplomuddannelser mv. Konkret er der afsat 100 mio. kr. til styrkelse af lærernes grunduddannelse frem til 2011, heraf 10 mio. kr. i 2008. 

·        Jeg mener, at det økonomiske fundament for uddannelserne er i orden, og at professionshøjskolerne i dag har den størrelse, der skal til for at levere uddannelse i verdensklasse.