TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning |
Tale ved samråd med Folketingets Uddannelsesudvalg – UDU alm. Del. Spørgsmål AH. Spørgsmålet er stillet af Bjarne Laustsen (S). |
Titel |
SpørgsmÃ¥l AH: â€Vil ministeren redegøre for situationen vedrørende Borris Landbrugsskole, jf. vedlagte artikler fra Fagbladet 3F, og vil ministeren i samme forbindelse redegøre for AER-udbetalinger i forbindelse med de rumænske elever/praktikanter, om der er arbejds- og opholdstilladelse for de rumænske elever/praktikanter, og om skolens uddannelsestilbud til de rumænske elever/praktikanter er i overensstemmelse med lovgivningen?â€
|
MÃ¥lgruppe |
Folketingets Uddannelsesudvalg. |
Arrangør |
Folketingets Uddannelsesudvalg. |
Taletid |
Ca. 4 minutter |
Tid og sted |
Disposition
1. Indledning
2. Borris Landbrugsskole
3. Skolens undervisning af udenlandske elever
4. Afslutning
· 3F har kunnet bringe nogle bemærkelsesværdige beretninger om udnyttelse af elever fra Østeuropa og misbrug af regler om optagelse af elever i landbrugsuddannelsen.
· Jeg er nødt til at understrege, at der er tale om en kompliceret sag, som skal undersøges helt til bunds, og hvor der ikke må efterlades den mindste tvivl, hverken om, hvad der er foregået, eller om alt er, som det skal være med hensyn til regler og praksis fra ministeriets side.
· Det kræver en meget grundig og dybtgående undersøgelse af sagens faktiske omstændigheder sammenholdt med de retsregler, der skal anvendes ved bedømmelsen af sagen.
· Disse undersøgelser er langt fra afsluttede på nuværende tidspunkt.
· Derfor kan jeg ikke i dag give udvalget en endelig besvarelse af det stillede spørgsmål. Eller rettere sagt af de stillede spørgsmål, da samrådsspørgsmålet reelt består af mindst fire spørgsmål.
· Jeg vil derfor gerne give tilsagn om, at udvalget vil få en samlet redegørelse for resultatet af den særlige undersøgelse, som Undervisningsministeriet har iværksat for ca. to måneder siden i forhold til seks landbrugsskolers undervisning af elever fra udlandet.
· Borris Landbrugsskole er en privat selvejende institution, som er stiftet den 12. september 2002 af lokale initiativtager i Skjern og omegn under navnet Borris Landbrugs- og Naturskole.
· Indtil den 31. december 1999 havde en institution ved navn Borris Landbrugsskole været en skole med vedtægter godkendt af Undervisningsministeriet i henhold til lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
· Denne skole ophørte som selvstændig institution, da den fusionerede med Hammerum Landbrugsskole og Kongensgaard landbrugsskole under navnet Agroskolen med virkning fra den 31. december 1999.
· Den sammenlagte skole fik hjemsted i Hammerum, Herning kommune, og bevarede faciliteterne på Kongensgaard og Borris som undervisningsafdelinger.
· Baggrunden for oprettelsen af den nye institution i Borris i september 2002 var, at Agroskolen havde besluttet at nedlægge de to afdelinger kort tid forinden.
· Initiativtagerne til den nye skole søgte ikke om godkendelse i Undervisningsministeriet, men valgte at etablere sig som en uafhængig, privat institution.
· I april 2005 modtog Undervisningsministeriet en forespørgsel fra Agroskolen og Borris Landbrugs- og Naturskole i fællesskab om mulighederne for at skolerne kunne gennemføre en påtænkt samarbejdsaftale om henlæggelse af blandt andet dele af landbrugsuddannelsen fra Agroskolen til Borris således, at skolen i Borris kunne udføre dele af undervisningen på Agroskolens vegne.
· Den 15. august 2005 meddelte Undervisningsministeriet Agroskolen tilladelse til at henlægge dele af sin godkendte undervisning til Borris Landbrugs- og Naturskole på nærmere angivne vilkår herunder, at Agroskolen fortsat ville have det fulde ansvar for den udlagte undervisning overfor Undervisningsministeriet og eleverne, at alle spørgsmål af økonomiforvaltningsmæssig art i forhold til Undervisningsministeriet ville være et anliggende for Agroskolen alene, og at eleverne skulle være bekendt med, at Agroskolen har dette ansvar og er den rette adressat for elevhenvendelser i anledning af problemer vedrørende undervisningen mv.
· Godkendelsen blev givet med virkning fra 2. kvartal 2005.
· De undervisningsaktiviteter, som gennemføres af Borris Landbrugs- og Naturskole i henhold til samarbejdsaftalen, og som består af dele af uddannelser, som er godkendt af Undervisningsministeriet, og hvortil Agroskolen oppebærer tilskud fra Undervisningsministeriet skal opfylde de almindelige krav til undervisningen og til elevernes økonomiske vilkår.
· Bestyrelsen for Agroskolen er ansvarlig for, at alle regler overholdes.
· Agroskolen har overfor ministeriet oplyst, at Borris Landbrugsskole udbyder modul 1 i uddannelsen til faglært landmand, og at skolen i 2006 – 2008 (til og med 1. kvartal) har undervist 174,6 årselever heraf ca. 27 danske, 131 rumænske, 11 ukrainske, 5 polske og 0,5 lettiske årselever
· Skolen har oplyst, at den har udstedt beviser for modul 1 til eleverne.
· Undervisningsministeriet søger disse oplysninger udbygget på en række punkter herunder med hensyn til elevantallet siden 2005 og med hensyn til aktiviteternes nærmere indhold og mål, ligesom ministeriet på baggrund af de foreliggende oplysninger fra Fagbladet blandt andet undersøger de økonomiske vilkår for eleverne i forhold til de gældende regler.
· Ministeriet undersøger blandt andet også elevernes arbejds- og opholdstilladelser, uddannelsesaftaler med praktikvirksomheder og spørgsmålet om AER-udbetalinger på grundlag af de udenlandske elevers uddannelse.
· Jeg kan til orientering oplyse, at uddannelsen til faglært landmand normalt varer 3,5 år fordelt på to moduler. Modul 1 består af normalt 28 ugers skoleundervisning fordelt på modul 1 a med 8 uger og modul 1 b med 20 uger samt 10 måneders praktik, som skal være gennemført før begyndelsen af modul 1 b. Mindst halvdelen af praktikken, dvs. fem mdr. skal foregå i perioden mellem modul 1 a og 1 b. Skolemodul 2 varer normalt 24 uger med tilhørende praktikuddannelse i 19 måneder, heraf mindst 9 måneders praktik mellem skolemodul 1 b og skolemodul 2.
· Som nævnt i indledningen agter jeg at give udvalget en samlet redegørelse om resultatet af den særlige undersøgelse, som Undervisningsministeriet har iværksat i forhold til seks landbrugsskolers undervisning af elever fra udlandet.
· Jeg har endvidere bedt Afdelingen for erhvervsfaglige uddannelser om at drøfte med erhvervsskolernes leder- og bestyrelsesforeninger, om foreningerne kunne vedtage et kodeks eller nogle frivillige retningslinjer for markedsføring og information i forhold til blandt andet optagelse af udenlandske elever og studerende.