TALEPAPIR

 

DET TALTE ORD GÆLDER

 

 

 

 

 

Anledning

Tale ved samråd med Folketingets Uddannelsesudvalg – UDU alm. Del. Spørgsmål AH. Spørgsmålet er stillet af Bjarne Laustsen (S).

Titel

Spørgsmål AH:

”Vil ministeren redegøre for situationen vedrørende Borris Landbrugsskole, jf. vedlagte artikler fra Fagbladet 3F, og vil ministeren i samme forbindelse redegøre for AER-udbetalinger i forbindelse med de rumænske elever/praktikanter, om der er arbejds- og opholdstilladelse for de rumænske elever/praktikanter, og om skolens uddannelsestilbud til de rumænske elever/praktikanter er i overensstemmelse med lovgivningen?”

 

MÃ¥lgruppe

Folketingets Uddannelsesudvalg.

Arrangør

Folketingets Uddannelsesudvalg.

Taletid

Ca. 4 minutter

Tid og sted

Folketingets Uddannelsesudvalg, tirsdag den 3. juni 2008 kl. 14+

 


Disposition

1.      Indledning

2.      Borris Landbrugsskole

3.      Skolens undervisning af udenlandske elever

4.      Afslutning

1. Indledning

·        3F har kunnet bringe nogle bemærkelsesværdige beretninger om udnyttelse af elever fra Østeuropa og misbrug af regler om optagelse af elever i landbrugsuddannelsen.

·        Jeg er nødt til at understrege, at der er tale om en kompliceret sag, som skal undersøges helt til bunds, og hvor der ikke mÃ¥ efterlades den mindste tvivl, hverken om, hvad der er foregÃ¥et, eller om alt er, som det skal være med hensyn til regler og praksis fra ministeriets side.

·        Det kræver en meget grundig og dybtgÃ¥ende undersøgelse af sagens faktiske omstændigheder sammenholdt med de retsregler, der skal anvendes ved bedømmelsen af sagen.

·        Disse undersøgelser er langt fra afsluttede pÃ¥ nuværende tidspunkt.

·        Derfor kan jeg ikke i dag give udvalget en endelig besvarelse af det stillede spørgsmÃ¥l. Eller rettere sagt af de stillede spørgsmÃ¥l, da samrÃ¥dsspørgsmÃ¥let reelt bestÃ¥r af mindst fire spørgsmÃ¥l.

·        Jeg vil derfor gerne give tilsagn om, at udvalget vil fÃ¥ en samlet redegørelse for resultatet af den særlige undersøgelse, som Undervisningsministeriet har iværksat for ca. to mÃ¥neder siden i forhold til seks landbrugsskolers undervisning af elever fra udlandet.

 

2. Borris Landbrugsskole

 

·        Borris Landbrugsskole er en privat selvejende institution, som er stiftet den 12. september 2002 af lokale initiativtager i Skjern og omegn under navnet Borris Landbrugs- og Naturskole.

·        Indtil den 31. december 1999 havde en institution ved navn Borris Landbrugsskole været en skole med vedtægter godkendt af Undervisningsministeriet i henhold til lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.

·        Denne skole ophørte som selvstændig institution, da den fusionerede med Hammerum Landbrugsskole og Kongensgaard landbrugsskole under navnet Agroskolen med virkning fra den 31. december 1999.

·        Den sammenlagte skole fik hjemsted i Hammerum, Herning kommune, og bevarede faciliteterne pÃ¥ Kongensgaard og Borris som undervisningsafdelinger.

·        Baggrunden for oprettelsen af den nye institution i Borris i september 2002 var, at Agroskolen havde besluttet at nedlægge de to afdelinger kort tid forinden.

·        Initiativtagerne til den nye skole søgte ikke om godkendelse i Undervisningsministeriet, men valgte at etablere sig som en uafhængig, privat institution.

·        I april 2005 modtog Undervisningsministeriet en forespørgsel fra Agroskolen og Borris Landbrugs- og Naturskole i fællesskab om mulighederne for at skolerne kunne gennemføre en pÃ¥tænkt samarbejdsaftale om henlæggelse af blandt andet dele af landbrugsuddannelsen fra Agroskolen til Borris sÃ¥ledes, at skolen i Borris kunne udføre dele af undervisningen pÃ¥ Agroskolens vegne.

·        Den 15. august 2005 meddelte Undervisningsministeriet Agroskolen tilladelse til at henlægge dele af sin godkendte undervisning til Borris Landbrugs- og Naturskole pÃ¥ nærmere angivne vilkÃ¥r herunder, at Agroskolen fortsat ville have det fulde ansvar for den udlagte undervisning overfor Undervisningsministeriet og eleverne, at alle spørgsmÃ¥l af økonomiforvaltningsmæssig art i forhold til Undervisningsministeriet ville være et anliggende for Agroskolen alene, og at eleverne skulle være bekendt med, at Agroskolen har dette ansvar og er den rette adressat for elevhenvendelser i anledning af problemer vedrørende undervisningen mv.

·        Godkendelsen blev givet med virkning fra 2. kvartal 2005.

·        De undervisningsaktiviteter, som gennemføres af Borris Landbrugs- og Naturskole i henhold til samarbejdsaftalen, og som bestÃ¥r af dele af uddannelser, som er godkendt af Undervisningsministeriet, og hvortil Agroskolen oppebærer tilskud fra Undervisningsministeriet skal opfylde de almindelige krav til undervisningen og til elevernes økonomiske vilkÃ¥r.

·        Bestyrelsen for Agroskolen er ansvarlig for, at alle regler overholdes.

3. Skolens undervisning af udenlandske elever

·        Agroskolen har overfor ministeriet oplyst, at Borris Landbrugsskole udbyder modul 1 i uddannelsen til faglært landmand, og at skolen i 2006 – 2008 (til og med 1. kvartal) har undervist 174,6 Ã¥rselever heraf ca. 27 danske, 131 rumænske, 11 ukrainske, 5 polske og 0,5 lettiske Ã¥rselever

·        Skolen har oplyst, at den har udstedt beviser for modul 1 til eleverne.

·        Undervisningsministeriet søger disse oplysninger udbygget pÃ¥ en række punkter herunder med hensyn til elevantallet siden 2005 og med hensyn til aktiviteternes nærmere indhold og mÃ¥l, ligesom ministeriet pÃ¥ baggrund af de foreliggende oplysninger fra Fagbladet blandt andet undersøger de økonomiske vilkÃ¥r for eleverne i forhold til de gældende regler.

·        Ministeriet undersøger blandt andet ogsÃ¥ elevernes arbejds- og opholdstilladelser, uddannelsesaftaler med praktikvirksomheder og spørgsmÃ¥let om AER-udbetalinger pÃ¥ grundlag af de udenlandske elevers uddannelse.

·        Jeg kan til orientering oplyse, at uddannelsen til faglært landmand normalt varer 3,5 Ã¥r fordelt pÃ¥ to moduler. Modul 1 bestÃ¥r af normalt 28 ugers skoleundervisning fordelt pÃ¥ modul 1 a med 8 uger og modul 1 b med 20 uger samt 10 mÃ¥neders praktik, som skal være gennemført før begyndelsen af modul 1 b. Mindst halvdelen af praktikken, dvs. fem mdr. skal foregÃ¥ i perioden mellem modul 1 a og 1 b. Skolemodul 2 varer normalt 24 uger med tilhørende praktikuddannelse i 19 mÃ¥neder, heraf mindst 9 mÃ¥neders praktik mellem skolemodul 1 b og skolemodul 2.

4. Afslutning

·        Som nævnt i indledningen agter jeg at give udvalget en samlet redegørelse om resultatet af den særlige undersøgelse, som Undervisningsministeriet har iværksat i forhold til seks landbrugsskolers undervisning af elever fra udlandet.

·        Jeg har endvidere bedt Afdelingen for erhvervsfaglige uddannelser om at drøfte med erhvervsskolernes leder- og bestyrelsesforeninger, om foreningerne kunne vedtage et kodeks eller nogle frivillige retningslinjer for markedsføring og information i forhold til blandt andet optagelse af udenlandske elever og studerende.