18. december 2007
Til Folketingets uddannelsesudvalg
Vedr. Nødvendige ændringer af Studieretningsprojektet på det almene gymnasium
Med gymnasiereformen 2005 og indførelsen af Studieretningsgymnasiet blev den Større Skriftlige Opgave ændret til et Studieretningsprojekt.
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning har i disse uger op til jul, hvor størstedelen af landets gymnasieelever skriver deres studieretningsprojekt, udbudt en vejledningstjeneste til eleverne. I skrivende stund har vi modtaget 500 henvendelser.
Både udfra en analyse af de 500 henvendelser, samt en politisk proces i organisationens demokratiske organer, indstiller Danske Gymnasieelevers Sammenslutning følgende fire ændringer til indretningen af Studieretningsprojektet:
Den to uges skriveperiode forstærker problemet vedrørende mulighed for â€forældre-hjælp†hjemmefra. Elever med ikke-akademiske forældre er fuldstændig overladt til sig selv, mens elever med akademiske forældre har mulighed for hjælp og vejledning hjemme. Derudover medfører den udvidede skriveperiode, at forventningerne og kravene til opgavens resultat bliver for høje. Dette er kombineret med, at den to ugers periode er svær at disponere, eftersom man ikke i den daglige undervisning trænes til sÃ¥ selvstændige planlægningsforløb.
At opgaven tæller to karakterer underbygger igen den sociale ulighed og uretfærdighed, som kommer til udtryk under opgaveskrivningen. Dette er yderligere forværret ved de store spring i 7-trins skalaen. Eksempelvis er springet mellem 2X4 og 2X10 enormt. Det betyder, at konsekvenserne for en opgave til en lav karakter er enorme og reelt kan ødelægge en studentereksamen.
Det er ikke holdbart, at din karakter kan afgøres af hvorvidt, du har forældre, der kan hjælpe dig eller ej. Studieretningsprojektet skal være en selvstændig opgave, der skal træne eleverne i at arbejde uafhængigt med en tværfaglig problemstilling. Netop på den baggrund skal der indføres vejledningstilbud på alle gymnasier under opgaveskrivningen. Det vil skabe åbenhed om hvilken hjælp og vejledning, der benyttes samt modarbejde den sociale ulighed uden at undergrave selvstændigheden.
Opgavens krav og faglige udfordringer er langt større end hvad man som elev normalt oplever i den daglige undervisning. Derfor skal vejledningen og introduktionen til opgavens form, materialebrug, emneafgrænsning ol. optimeres. Der skal afsættes flere lærerressourcer til gennemførelsen af dette.
Undertegnede håber, at disse fire forslag vil bidrage til udviklingen af en bedre indretning af Studieretningsprojektet. Yderligere appellerer vi til, at elevernes konkrete erfaringer bliver vægtet tungt.
Med venlig hilsen
Gry Möger Poulsen
Formand for DGS
Direkte: + 45 88 32 13 40
Mobil: + 45 22 27 50 09
e-mail: [email protected]
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS)
Vibevej 31, 2400 København NV // Tlf.: 70 20 40 17 / Web: www.dgsnet.dk