København d. 17/12-07.

 

 

 

 

 

 

Henvendelse til Folketingets Uddannelsesudvalg.

 

Vedr. økonomisk taxameter til ungdomsuddannelserne stx, htx og hhx.

 

 På given foranledning vil jeg personligt gerne gøre medlemmerne af Folketingets Uddannelsesudvalg opmærksom på den rapport[1], som Københavns Kommunes To-sprogsudvalg udarbejdede og indgav til Undervisningsministeriet i efteråret 2006 før overgangen til statslig selveje for de almene gymnasier.

 Af rapporten fremgår en række anbefalinger bygget på erfaringer med en særlig indsats i form af ekstra midler i Københavns Kommune sigtet på inkludering og faglig støtte af elever med anden etnisk baggrund med sigte på højere gennemførsel og mulig videre uddannelse og integration på efterfølgende uddannelsesinstitutioner (samme situation findes i andre af de større danske byer).

 Denne rapport synes dog ikke at have påvirket Undervisningsministeriet synderligt.

Det ærgrer mig, da man efter min opfattelse netop bør tage hånd om de elever med anden etnisk baggrund, som vitterligt gør en aktiv indsats for at integrere sig i det danske samfund med uddannelse og arbejde for øje.

  I den nuværende situation, hvor mange gymnasier sidder med underskud grundet overgangen til taxameterordningen og har udsigt til at skulle konkurrere på karaktergennemsnit, gennemførselsprocent etc. , frygter jeg, at de svage grupper, som skal inkluderes for at opfylde ønsket om en høj grad af unge med en ungdomsuddannelse, vil blive stigmatiseret, idet de kræver ekstra ressourcer, som ikke forefindes for denne gruppe.

 Samtidig ligger der i loven bestemmelser, som præmierer naturvidenskabelige fag, hvilket jeg finder fint ud fra den betragtning, at man fra politisk side ønsker at fremme naturvidenskab. Ikke desto mindre udløser en studieretning med græsk og latin ekstra, og musik tildeles særlige midler.

 Med andre ord kan det vel ikke være meningen, at gymnasierne skal føre en politik for at undgå de ”svage” elever for at beholde en konkurrenceevne.

Med fordomme, som skyldes de elementer, der IKKE befinder sig på gymnasierne, taber de gymnasier og handelsskoler jo, hvor de to-sprogede gerne vil gennemføre en uddannelse, da netop generaliseringen presser de åbne men konsekvente uddannelsesinstitutioner, der ønsker at uddanne alle, til at undgå disse elever, idet de med det eksisterende taxameter-system er en ”dårlig forretning”. Dette kan vel ikke være meningen med uddannelse, integration og rekruttering af arbejdskraft.

 

Venlig hilsen

 

 Adjunkt Lars Schneidelbach Scheuer (tr-suppleant – Gymnasieskolernes Lærerforening – København)

 



[1] ”Redegørelse vedrørende initiativer i forhold til tosprogede elever og kursister i det almene gymnasium og på hf-kurser i Københavns Kommune”